יהדות | פרשת השבוע במבט כלכלי

לא רק זבנג וגמרנו: המעבר של בני ישראל מחזון גדול לסדרה של מטרות קטנות

פרשת השבוע נפתחת בחזון גדול שנותן מענה כולל לבעיית השיעבוד של בני ישראל • אך מהר מאוד, היעדים משתנים ומגיעה ההבנה שטוב לתכנן הרבה פעולות מסוגים שונים במקום להשקיע זמן ומשאבים ברפורמה אחת

פרעה מצווה על משה להוציא את בני ישראל ממצרים / צילום: מתוך אוסף האיורים של גוסטב דורה, 1885
פרעה מצווה על משה להוציא את בני ישראל ממצרים / צילום: מתוך אוסף האיורים של גוסטב דורה, 1885

הכותב הוא איש עסקים, שותף־מנהל בקרן ההון סיכון אלף

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" 

פרשת וָאֵרָא פותחת בחזון גדול ומורכב: "לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם, וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים. וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם… וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה'" (שמות ו', ו'־ח').

אבל, הניסיון לרומם את הרוח נחל כישלון. עם העבדים לא פנוי לחלום על ציון. אין בכוחו לדמיין התמודדות עם המשימות הגדולות של הקמת מדינה, צבא, חברה וכלכלה משלו: "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה כֵּן אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה" (שמות ו', ט').

הפרשה התחילה בחזון גדול, שנותן מענה כולל לבעיית שיעבודם של בני ישראל בארץ זרה. פרופסור קרל וויק, מאוניברסיטת קורנל, מסביר שאנו נוטים לחפש פתרונות מערכתיים כוללים לבעיות חברתיות. לדבריו, דווקא מי שנוגס בנתח קטן מהבעיה, קוצר הצלחות בתחום. ואכן, במעבר לפרקטיקה ה' משנמך את המשימה: "לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות ו', יג'). רק לצאת. זה הכל.

ריבוי האותות והמופתים

בספרו Lean start up, הסופר, הבלוגר והיזם האמריקאי אריק רייס פורש מתודולוגיה לפיה במוצרים טכנולוגיים שלב הפיתוח הראשוני של המוצר חייב להיות מינימלי. יש לשחרר את המוצר כמה שיותר מהר ללקוחות, גם אם הוא רחוק משלמות. כשם שמשה נמצא בשיח מתמיד עם כל "השחקנים" - ה', פרעה ובני ישראל - הרעיון הוא לקבל פידבק מהמשתמשים, לשנות את המוצר, ולהתאימו תוך כדי תהליך לתגובות ולהלכי הרוח שמתגבשים.

לפי רייס, באמצעות הרצת ניסויים קטנים ומהירים, דרך שיחרור מגוון גירסאות, חברות מביאות לאופטימום את השימוש במוצר, ובוחנות כמה הוא מניע את המשתמשים לפעולה. בדומה לכך, למרות שה' הוא כל־יכול, ובכוחו לחולל ניסים עצומים, המשימה מול פרעה תתארך להרבה מהלכים נפרדים: "וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם… וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי אֲנִי ה' בִּנְטֹתִי אֶת יָדִי עַל מִצְרָיִם" (שמות ז', ג'־ה').

השיטה של ריבוי אותות ומופתים, שהוכיחו פעם אחר פעם שליטה על עוד מערכות בטבע, התאימה מסיבה נוספת. תרזה אמיביל וסטיבן קרמר מסבירים בספרם The progress principle, כי מבחינה פסיכולוגית, התקדמות דרך נצחונות קטנים, מעצבת, מקבעת ומעצימה את האמונה שבכוחנו להצליח. לאורך תיאור עשר המכות, אנו חווים שוב ושוב את אכזבתו של משה כשפרעה לא משתכנע.

אבל השיטה הועילה לאוסף העבדים קשי־היום וקצרי־הרוח, שראו את המכות כרצף ניסיונות מוצלחים. היכולות שהודגמו שוב שוב, הולידו תקוה לטווח הארוך, ובנו את המוכנות לשתף פעולה עם השינוי. נס אחד מרשים, שהיה מעיף אותם ממצרים למדבר, לא היה בונה אמון ביכולת להגשים את החזון הגדול של הקמת מדינה עצמאית בהמשך.

מומנטום שיוביל לפתרון

בעידן הנוכחי, הטכנולוגיה כובשת את כל התחומים ומשמשת כתווך שהכל עובר דרכו. לכן, ממשלות שרוצות לטפל בבעיות ובאתגרים בחינוך, בבריאות, בדיור או בתחבורה, צריכות לפנות למתודולוגיה של המוצרים הטכנולוגיים. יש לכוון לניצחונות קטנים - הן בתכנון הפעולות והן באופן מימושן.

במקום להשקיע זמן ומשאבים ברפורמות גדולות, יקרות ומתוקשרות, שמתנפצות מהר במגע עם השטח, או כשהשר מתחלף, טוב לתכנן הרבה פעולות מסוגים שונים, כך שמהלך אחד מוצלח יחולל שינוי אדיר. במקום שינויים מבניים נוצצים, שמשקיעים בהחלת שינוי שקל להצביע עליו ולא בתפוקות, מומלץ להריץ פיילוטים קטנים - כי אין שיטה אחת שמתאימה לכולם. פתרון מוצלח נבנה מאוסף של נקודות כי השטח מגוון. בזכות ההתאמות המצטברות ייווצר מומנטום שיוביל לפתרון הגדול.