"דיוני סרק לא דמוקרטיים": חברי האופוזיציה מחרימים את הדיון על הרפורמה המשפטית

חברי הכנסת מהאופוזיציה בוועדת החוקה הודיעו כי לא יגיעו לדיונים נוכח הדרך בה מתנהל הליך החקיקה • ח"כ גלעד קריב מהעבודה: חברי האופוזיציה לא יהיו "תפאורה להפיכה המשטרית של רוטמן-לוין-פורום קהלת" • בצעד חריג, הדיון על תיקון חוק יסוד: השפיטה יחל ללא חוות-דעת מהיועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד ד"ר גור בליי

ועדת החוקה, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת החוקה, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הבוקר (א') החל יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, את הדיונים על תיקון חוק יסוד: השפיטה, שיעביר את השליטה על בחירת השופטים בישראל לקואליציה ויגביל את בג"ץ בהתערבות בחקיקה והחלטות ממשלה. חברי הכנסת מהאופוזיציה בוועדת החוקה הודיעו כי לא יגיעו לדיונים נוכח הדרך בה מתנהל הליך החקיקה - ללא הייעוץ המשפטי של הכנסת ובהליך בזק - וכינו את הדיונים "דיוני סרק לא דמוקרטיים".

הממשלה מסכנת את הכלכלה? אלה הסימנים להתערערות של יציבות פיננסית | ניתוח 
בדרך החוצה מהוועדה לבחירת שופטים: הכוח של לשכת עורכי הדין הולך ונחלש | ניתוח 
הגיע זמן פשרה: עו"ד רז נזרי משרטט מתווה לרפורמה במערכת המשפט שבה כל הצדדים מוותרים | דעה

11:00

הדיונים בוועדת החוקה על הרפורמה מתנהלים ללא חברי הכנסת מהאופוזיציה. חברי הכנסת מהקואליציה תקפו את נשיאת בית המשפט העליון,השופטת אסתר חיות, על הנאום שנשאה ועל פגישתה עם שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני. ח"כ רוטמן אמר בפתח הישיבה: "אולי היה להם קשה מדי אחרי שצעקו בכיכרות, אז לא היה להם כוח להגיע לדבר איפה שבאמת מתקבלות ההכרעות כאן בכנסת".

נציגת מחאת הסטודנטים קטעה בשלב מסוים את דבריו של ח"כ רוטמן. "אנחנו מחאת הסטודנטים, זה ביטול בוטה של הפרדת הרשויות, ולא נסכים שתיקחו לנו את העתיד", אמרה. הסטודנטית הוצאה מהדיון, ורוטמן אמר: "באנו לפה לשחרר את הדמוקרטיה הישראלית ולהחזיר את הריבונות לעם, ואנחנו לא מתרגשים מצעקות כמו ששמענו עכשיו או במקומות אחרים".

08:55

הדיון בוועדת החוקה החל ללא חוות-דעת של היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד ד"ר גור בליי. מדובר בצעד חריג, מאחר שהצעות חוק של ועדת החוקה הוגשו עד היום כאשר היה מדובר בנושאים שבקונצנזוס.

ח"כ גלעד קריב מהעבודה הודיע כי חברי האופוזיציה לא יהיו "תפאורה להפיכה המשטרית של רוטמן-לוין-פורום קהלת. אם ח"כ רוטמן פועל בכוחניות כדי למנוע הליך שקוף ומסודר של חקיקה, הוא יישאר עם שותפיו הקיצוניים ופורום קהלת בחדר", אמר קריב.

ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד אמרה כי חברי האופוזיציה לא ישתפו פעולה "עם ההצגה של רוטמן כאילו מתקיים דיון על הצעת החוק, כשבפועל הייעוץ המשפטי ממודר".

ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו הוסיפה: "אנו, חברי ועדת החוקה מסיעות האופוזיציה, לא נשתתף בדיוני הסרק הלא דמוקרטיים שנקבעו בוועדה בנושא חוק יסוד: השפיטה. זאת משום שהדיונים מתקיימים ללא חומר רקע מקצועי נאות וללא חוות-דעת משפטית, בניגוד גמור לנוהג ולנוהל בכנסת בכלל ובוועדת החוקה בפרט ותוך התעלמות בוטה מהייעוץ המשפטי של הכנסת".

לדברי ח"כ מלינובסקי, התנהלותו של יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן מבטאת את הכוונות שלו, של שר המשפטים יריב לוין ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו ביחס למערכת המשפט כולה - שיבוש סדרי הדמוקרטיה והשתקת קולם של היועצים המשפטיים ושל השופטים. "כל עוד לא תונח בפנינו חוות-הדעת של הייעוץ המשפטי לכנסת, ולא יובטחו הליכי דיון נאותים, לא ניטול חלק בדיונים בהצעת חוק יסוד: השפיטה", אמרה.

בשבוע שעבר הפיץ ח"כ רוטמן נוסח מטעם ועדת החוקה, הליך המקצר את לוחות הזמנים של הליך החקיקה. זאת בזמן שהיועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, מגבשת את עמדתה על הנוסח שהציע שר המשפטים לוין.

הנוסח של רוטמן, עליו יחלו היום הדיונים, מחמיר את ההצעות. לפי נוסח החוק החדש, שופטי בית המשפט העליון יוכלו לפסול חוק רק פה-אחד, בהסכמת 15 השופטים, כאשר לפי ההצעה של לוין, ניתן יהיה לפסול ברוב של 80% מהשופטים.

הנוסח החדש שונה גם לגבי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - רוטמן מציע שבוועדה יהיו 9 חברים, מהם חמישה מהקואליציה. הארבעה הנוספים יהיו 3 שופטים - נשיא בית המשפט העליון ונשיאי בתי משפט המחוזי והשלום בדימוס שייבחרו על-ידי שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון. כלומר - הקואליציה תבחר גם חלק מהשופטים, זאת בניגוד למצב היום שבו בוועדה מכהנים שלושה שופטי עליון, ובהם הנשיאה.

מההצעה החדשה עולה כי עילת הסבירות תבוטל כלפי החלטות של הממשלה, ראש ממשלה ונבחרי ציבור. בכך יש צמצום מהנוסח של השר לוין שביקש לבטל את עילת הסבירות גם על החלטות של כל רשויות הממשלה - גם כאשר מדובר בדרג מקצועי. סעיף שנשאר זהה להצעת החוק של לוין הוא שבית המשפט העליון לא יוכל לפסול חוק יסוד.