דסק"ש מתניעה מחדש את מהלך מכירת השליטה בסלקום

בנק ברקליס מוביל את מהלך המכירה, שנועד להקטין את היקף המינוף של דיסקונט השקעות • אפשרות נוספת שנשקלת היא הכנסת שותף משמעותי בהחזקות דסק"ש בסלקום

האחים מיכאל ודניאל זלקינד / צילום: ישראל הדרי
האחים מיכאל ודניאל זלקינד / צילום: ישראל הדרי

חברת ההחזקות דיסקונט השקעות  (דסק"ש) מחדשת את הניסיון שלה למכור את גרעין השליטה בחברת התקשורת סלקום  (כ-36% מהמניות), במטרה לשפר את האיתנות הפיננסית שלה - כך נודע לגלובס.  

עדכון המדדים בבורסה מתקרב: מי תיכנס לת"א 35 ואילו חברות ימצאו את עצמן מחוץ לת"א 125? | בדיקת גלובס
"קטסטרופה": מאות חברות בבורסה נותרו בלי סחירות ובלי נזילות

שתי קרנות השקעה שהביעו עניין ברכישה בחודשים האחרונים מתעניינות ככל הידוע  גם כיום ברכישה - מדובר בקרן הקנדית Brookfield ובקרן אייפקס שמובילה זהבית כהן.

מהלך נוסף שנשקל בדסק"ש הוא הכנסת שותף משמעותי לגרעין השליטה בסלקום. בנק ברקליס הוא הגוף שמלווה את המהלך למכירת מניות דסק"ש בסלקום.

נכון להיום, שווי מניות דסק"ש בסלקום עומד על כ-973 מיליון שקל, לאחר שדסק"ש מכרה בקיץ שעבר 9.9% ממניות סלקום תמורת 311 מיליון שקל. כיום דסק"ש מחזיקה ב-35.7% ממניות חברת התקשורת שבניהולו של דניאל ספיר, ובעלי מניות אחרים בחברה הם בעיקר גופים מוסדיים ישראלים, ביניהם מגדל, הפניקס, הראל ומנורה מבטחים. 

ירידה של 6.5% במחיר המניה בשנה האחרונה

סלקום נסחרת כיום בשווי של 2.7 מיליארד שקל, אחרי ירידה של 6.5% במחיר המניה במהלך השנה האחרונה. החברה מחזיקה בחברת גולן, שאותה רכשה ב-613 מיליון שקל ב-2020, וכן ברשת חנויות דינמיקה, והיא שותפה במיזם IBC.

נכון לסוף הרבעון השלישי של 2022, לסלקום היו 3.4 מיליון מנויי סלולר ו-319 אלף מנויי אינטרנט. ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי סלולר (ARPU) הגיעה לכ-50 שקל, שיפור לעומת רבעונים קודמים. שיעור הנטישה היה 7%, דומה לרבעון קודם אך נמוך משיעורי הנטישה בשנים קודמות.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 הכנסות סלקום הסתכמו ב-3.2 מיליארד שקל, גידול של 7% ביחס לתקופה המקבילה ב-2021, והרווח לתקופה זינק ל-108 מיליון שקל, לעומת 6 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) עלה ב-6.5% ל-900 מיליון שקל. החוב הפיננסי נטו הסתכם ב-2.1 מיליארד שקל.

במצגת למשקיעים שפרסמה סלקום השבוע, היא מציינת את סביבת המאקרו התומכת בעסקיה, ובין היתר מציגה את שיעור הצמיחה בתמ"ג ואת שיעור צמיחת האוכלוסייה, הגבוהים יותר בישראל מאשר במדינות ה-OECD. 

הפסד של 400 מיליון שקל על הנייר לרוכשים 

מלבד ההחזקה בסלקום, החזקותיה העיקריות של דסק"ש כוללות את נכסים ובניין (63.2%, החזקה בשווי קצת מעל מיליארד שקל) המחזיקה בגב ים, חברת הקרקעות והחקלאות מהדרין (44.5%, החזקה בשווי 183 מיליון שקל) וחברת ההשקעות בטכנולוגיה אלרון (60.1%, החזקה בשווי 182 מיליון שקל).

לפני קצת יותר משנתיים זכתה קבוצת משקיעים בראשות חברת הנדל"ן מגה אור של צחי נחמיאס במכרז לרכישת מניות השליטה בדסק"ש (82%) מידי כונסי הנכסים של אי.די.בי, לאחר שגברה על ההצעה המתחרה של בעל השליטה הקודם, אדוארדו אלשטיין.

בתמורה למניות שילמו חברי הקבוצה - הכוללת גם את חברת ההחזקות אלקו של האחים זלקינד ואת אנשי העסקים רמי לוי, חן למדן וספי צביאלי - כ-1.1 מיליארד שקל. כיום, בעקבות ירידת המניה בכ-50% בשנה האחרונה, שווי ההחזקה המצרפי שלהם מגיע לכ-700 מיליון שקל בלבד - קרי הפסד של כ-400 שקל על הנייר -  כשדסק"ש עצמה נסחרת בשווי של 847 מיליון שקל.

התחייבויות פיננסיות בהיקף 2.9 מיליארד שקל

הצניחה במניית דסק"ש נבעה בעיקר מהחובות הכבדים שרובצים על חברת ההחזקות. בסוף הרבעון השלישי של 2022 היקף ההתחייבויות הפיננסיות של דסק"ש הגיע ל-2.9 מיליארד שקל, והחוב נטו היה כ-1.9 מיליארד שקל. סדרות האג"ח של דסק"ש נסחרות כיום בתשואה של עד 7.2%, לאחר שעמדה כבר על 9.7% ביוני אשתקד. 

בשנתיים הבאות על דסק"ש לפרוע חובות של כ-1.3 מיליארד שקל, כאשר יתרות הנזילות שלה (סולו) עמדו נכון לסוף הרבעון השלישי על כ-1.1 מיליארד שקל. לאחרונה נבחנה האפשרות לבצע מיזוג של דסק"ש עם חברת הנדל"ן המניב מבנה, שכמו דסק"ש מתנהלת ללא גרעין שליטה, אך המגעים הללו הופסקו.