ברקע המחאה: בממשלה שוקלים לרכך את רפורמת המשפט

ההתנגדות למהפכה במערכת המשפט שיזם השר יריב לוין מעוררת מחשבות שניות גם בקרב מקבלי ההחלטות הבכירים בליכוד ובמפלגות נוספות בקואליציה • בימים האחרונים מתנהלות שיחות בין אקדמאים, אנשי משפט וכלכלה, ראשי רשויות ופוליטיקאים לבין גורמים בליכוד על-מנת למתן את המהלכים שעל הפרק

שר המשפטים יריב לוין / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר המשפטים יריב לוין / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר המשפטים יריב לוין התמנה לתפקיד רק אחרי התחייבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ייתן לו גיבוי במהלכי הרפורמה המשפטית המתוכננת. לוין הציג את הרפורמה מרחיקת הלכת, אבל ההתנגדות מעוררת מחשבות שניות גם בקרב מקבלי ההחלטות הבכירים בליכוד בפרט ואפילו במפלגות נוספות בקואליציה.

"קליפה חלולה של דמוקרטיה": המומחית למשפט חוקתי שמזהירה מפני העתיד שישראל צועדת אליו | ראיון 
הפצצה שמחכה לחברות ההייטק בחוק ההסדרים 
פרופ' דניאל כהנמן לגלובס: "הרפורמה המשפטית היא חורבן"
מאות כלכלנים מזהירים: "המהפכה המשפטית תגרום לנזק חסר תקדים" 

פניות מ"השטח הליכודי", בין היתר של ראשי רשויות, קוראות להביא להסכמות רחבות יותר ביישום הרפורמה. בימים האחרונים מתנהלות שיחות בין גורמים שונים, אקדמאים, אנשי משפט וכלכלה, ראשי רשויות ופוליטיקאים לבין גורמים בליכוד על-מנת למתן את המהלכים שמתכנן השר לוין להעביר. גם נשיא המדינה יצחק הרצוג מעורב בשיחות.

על הפרק: פסקת ההתגברות והגדלה הרוב הנדרש לביטול החלטות בג"ץ, לצד רוב מיוחס של שופטים לפסילת חוקים ושינוי חוק היועמ"שים. הסוגיה הקשה ביותר הוא אופן בחירת השופטים, שם הצדדים מתבצרים בעמדותיהם.

אולם במסגרת המגעים דחו נציגי הממשלה את הדרישה לעכב את הרפורמה ואת הדיונים בוועדת החוקה ולהקים ועדה ציבורית שתמליץ על השינויים הנדרשים במערכת המשפט. הצעתם הנגדית של נציגי הליכוד היא להגיע להסכמות על שינויים מסוימים, בתמורה להימנעות של חלק מנציגי האופוזיציה בהצבעות.

אבל הדבר החשוב ביותר הוא עצם ההידברות. רק השבוע קרא נתניהו למתנגדים להביא הצעות לשינוי, וכאמור אלה כבר נידונות.

מלשכת סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין נמסר בתגובה: "מדובר בפייק ניוז מגמתי. לא מתקיימות שיחות מן הסוג הזה. להפך - הגיבוי שניתן לרפורמה מוחלט, והדרישה בממשלה לקידומה ולעמידה על עקרונותיה היא חד-משמעית".