"עשויה להיות עליית הריבית האחרונה": מה צפוי בהודעת הפד היום?

מרבית הכלכלנים בשוק מצביעים על עליית ריבית בשיעור של 25 נקודות, וחלקם משוכנעים שהיא תהיה האחרונה במחזור העלאות הריבית הנוכחי • איך נתוני האינפלציה מסוף השבוע ישפיעו על הנגיד ג'רום פאוול, ואיך מתבטאת הורדת ההילוך גם בשאר הבנקים המרכזיים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

השווקים דרוכים לקראת היום בערב (21:00 שעון ישראל) כאשר הפדרל ריזרב יכריז ככל הנראה על העלאת ריבית נוספת. הרוב הגדול של הכלכלנים והחוזים מעריכים שההעלאה תעמוד על שיעור של 25 נקודות בסיס, לרמה של 4.5%-4.75%. זאת, לאחר העלאת ריבית של 50 נקודות בדצמבר שכבר סימנה את תחילתה של הורדת ההילוך ע"י הפד.

גולדמן זאקס מזהירים: הרפורמה המשפטית יכולה לפגוע בשקל
התרחיש האופטימי לשווקים ב־2023: מיתון בכלכלת ארה"ב. כן מה ששמעתם
התובנות והתחזיות מהפורום הכלכלי העולמי: אופטימיות בשווקים, אנרגיה ירוקה ומי זוכר את הקריפטו? 

בשנת 2022 ביצע הבנק המרכזי האמריקאי שבע העלאות ריבית, שהביאו את הריבית בארה"ב לרמה הגבוהה ביותר מאז 2007. להחלטה האחרונה, שכאמור עמדה על 50 נקודות, קדמו ארבע העלאות אגרסיביות רצופות בשיעור של 75 נקודות בסיס, בניסיון לשלוט באינפלציה הגואה בארה"ב.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מציין שדוח ההכנסות וההוצאות של משקי הבית לדצמבר העלה מספר ממצאים שיתקבלו בקורת רוח אצל ג'רום פאוול, נגיד הפד. "ראשית, ניכרת האטה של הוצאות משקי הבית, שירדו ב-0.2% בחודש דצמבר, פי שניים מציפיות השוק. שנית, נמשכת האטה בקצב השינוי השנתי של מדד המחירים של הוצאות משקי הבית, המדד החביב על הפד לצורך מדידת האינפלציה. בכל 2022 עלה המדד 5%, ירידה מ-5.5% בחודש נובמבר ומכ-7% באמצע השנה שעברה", הוא מפרט.

למרות התמונה האופטימית, מנחם מזכיר ששיעור השינוי של מדד הליבה, ללא מזון ואנרגיה, עדיין נמוך יותר מזה של המדד הכללי (4.4% לעומת 4.7% בדצמבר), כך שצד ההיצע והסחורות עדיין מושך כלפי מעלה ורמת היעד של 2% אינפלציה עדיין רחוקה - וכך גם תחזית האינפלציה של הפד ל-2023, העומדת על 3.1%.

"להערכתי, הנתונים חיוביים מספיק על מנת שהעלאת הריבית הקרובה תתמתן ל-25 נ"ב בלבד. עם זאת, אין בהם כדי לטפח ציפיות שהעלאת הריבית הקרובה תהיה אחרונה ואני מעריך שהריבית תישאר על התחנה הסופית (הגבוהה) שלה (כנראה 4.75% או 5%) לכל אורך השנה" מעריך מנחם.

"פחות בנקים מעלים ריבית, ובקצב נמוך יותר" 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מזכיר כי רוב הבנקים המרכזיים בעולם מורידים הילוך, ולא רק הפד. "סיכום פעילות הבנקים המרכזיים בעולם בינואר מראה שרק 11 מכלל הבנקים העלו ריבית לעומת כ-25 בממוצע בארבעת החודשים האחרונים. לא רק מספר הבנקים שמעלים ריבית ירד, אלא גם קצב העלייה החודשי התמתן מ-0.5%-0.75% לכ-0.25% בממוצע. כל זה מצביע שמחזור עליות הריבית מתקרב לסיום", הוא מעריך. 

באשר להחלטה הקרובה היום, גם זבז'ינסקי חושב שהנתונים האחרונים תומכים בעליית ריבית מתונה יותר - ואף מעריך בסיכוי גבוה שזו תהיה ההעלאה האחרונה בסייקל. "קצב האינפלציה PCE המשיך לרדת, כולל מדד הליבה. קצב האינפלציה השנתי על סמך המדדים בחצי השנה האחרונה ירד כבר ל-2% כאשר מדד הליבה PCE Core ירד ל-3.5%. גם ציפיות האינפלציה של הצרכנים בסקר של אוניברסיטת מישיגן המשיכו לרדת. להערכתנו, בסיכוי גבוה השבוע תהיה עליית ריבת האחרונה בארה"ב במחזור הנוכחי".

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, כותב בסקירתו כי הפד מבין שהמדיניות שלו "קרובה למיצוי". "בשל סביבת הנתונים החלשה בארה"ב, יש יותר ויותר ספקות האם בפד יוכלו להמשיך בתהליך בחודש מרץ - כאשר החוזים נותנים הסתברות של 80% בלבד לעליית ריבית. במילים אחרות, הפד מבין שהמדיניות שלו קרובה למיצוי וצפוי לסיים עם העלאות הריבית. נכון, עדיין מוקדם מדי כדי שהפד גם יחל לשקול הפחתות ריבית, זה צפוי לקרות רק לקראת סוף השנה, אבל בהחלט מדובר על חדשות טובות מבחינת השווקים", מעריכים בפסגות.