"אין מכונה שיכולה לשכפל את העבודה של משאבי אנוש, בשלב זה"

שירה בן אברהם, דירקטורית HR ישראל ויפן בחברת דיפ אינסטינקט, אומרת כי "יש לנו בר בירה ומסורת של ארוחה בהפתעה, אבל אנחנו שומרים על המינונים" • ויש לה גם מה להגיד על הפיטורים בהייטק: "הדרך שבה ארגון נפרד מאנשים מלמדת עליו הרבה"

שירה בן אברהם, סמנכ''לית משאבי אנוש בחברת דיפ אינסטינקט / צילום: איל יצהר
שירה בן אברהם, סמנכ''לית משאבי אנוש בחברת דיפ אינסטינקט / צילום: איל יצהר

אישי: בת 45 גרושה ואם לשתיים השכלה: תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בתקשורת פוליטית מספר עובדים: 260 תחום פעילות החברה: סייבר הגנתי

המסלול התעסוקתי שלי. "התחלתי באמדוקס בעולמות הפיתוח הארגוני, המשכתי לחברת היי־קפיטל שעושה אווטסורסינג בתחום. נשארתי באותם העולמות גם כשהגעתי ל־SAP, ואחריה עברתי לעבוד בבורסה לני"ע בתל אביב, הפעם בתחום אחר, ושם ניהלתי את הפיתוח הארגוני. אלא שפיתוח ארגוני הוא מגדל השן של ה־HR, ואחרי כל הניסיון רציתי לעבוד מול העובדים והמנהלים בשטח. לכן, עברתי לתפקיד של ביזנס פרטנר בסטארט־אפ המציאות הרבודה לומוס, ומשם צמחתי ל־HR ביזנס פרטנר במובילאיי. לדיפ אינסטינקט הגעתי כדי לנהל את הפיתוח הארגוני הגלובלי, והשינויים הארגוניים שחלו כאן בחודשים האחרונים אפשרו לי לנהל את כל ה־HR. היום אני דירקטורית HR של ישראל ויפן בחברה".

לאן נעלמה המוטיבציה לעבוד? מנהלים מנסים להסתגל לעולם החדש
מגוגל ועד פייבר: ה-AI משבשת את המודל העסקי גם של הגדולות ביותר

המשבר בשוק. "אנחנו עוקבים אחרי מה שקורה בשוק, ויש לא מעט חברות שמקצצות. אצלנו אין תכנון כזה, ולכן גם אם מצד אחד זה מצער - ואולי זה תהליך טבעי כי הייתה אינפלציה בגיוסים - זה מספק לנו הזדמנויות להגיע למועמדים שבעבר היו פחות זמינים. אני יודעת שיש שיח שלפיו הפיטורים הם הזדמנות של חברות 'להיפרד' מהפחות טובים, אבל זה לא נכון. יש אנשים טובים בשוק. אנחנו רואים שהעובדים שואלים את עצמם שאלות על המצב, ואנחנו מקיימים על זה שיח פתוח. אנו מסבירים להם שאנחנו סטארט־אפ יציב. רואים אצל העובדים וגם אצל מועמדים שהם תוהים אם זו תקופה טובה לעבור למקום חדש".

שינוי במיתוג מעסיק. "עד לא מזמן היינו מפרסמים את עצמנו באמצעות שילוט חוצות ואין לי ספק שהקמפיינים מסוג זה התאימו לרוח התקופה. הם הניבו לנו מועמדים ובזמנו זה היה מושלם למיתוג מעסיק. האמת היא שגם היום משרתים אותנו - בסילבסטר ערכנו הרמת כוסית בפאב ואחד העובדים שם מיד זיהה את סמל הברווז המזוהה איתנו, והוא בכלל לא מהתעשייה".

הפינוקים של ההייטק. "יש לנו שיח שוטף עם העובדים על מה הם מקבלים מהחברה ומה חשוב להם, לצד הלמידה והצמיחה. אומנם יש מקום שבו אנשים כבר לא מעריכים את מה שהם מקבלים, אבל אנחנו יודעים מה המצב ושומרים על המינונים. אז כן, יש לנו בר בירה ומסורת של ארוחה בהפתעה, שמישהו מהחברה מעביר. זה שומר גם על ה'ביחד' שלנו. יש לכל הדברים האלה ערך מוסף של חיבור ותחושה של אכפתיות ולכידות".

בינה מלאכותית במשאבי אנוש. "יש היום המון שיח על צ'ט GPT. רק מלקרוא את התגובות בקבוצת 'צרות בהייטק' בפייסבוק, והדרך שבה אנשים מנסחים תשובות בלינקדאין כדי שמגייסים יפנו אליהם - אפשר להתרשם מהכלי הזה ובמקביל להבין שזה רק קצה הקרחון.

"אני בטוחה שכלי הבינה הזה יכול לעזור ולהקל בבניית תשתיות, אבל זה לא יחליף את המתודולוגיות של משאבי אנוש ואת השיח האנושי עם האנשים. לפחות בטווח הנראה לעין, אין מכונה בעולם שתוכל לשכפל את מה שמשאבי אנוש עושים. אבל ברור שיש לכלי יתרונות מעבר להיותו שעשוע נחמד והוא ישתכלל רק כדי להיות כלי עזר בשיח עם עובדים ומנהלים".

גמישות והיברידיות. "אנחנו מאמינים בגמישות ובהיברידיות ועובדים במודל של פעמיים בשבוע מהבית ושלוש מהמשרד, בימים קבועים. זה עובד לנו מצוין ומייצר לטעמי את האיזון הנכון בין הבית לעבודה. כמובן שאם מישהו רוצה לעבוד כל יום הוא יכול".

פיטורי עובדים. "לא ביצענו פיטורים בעקבות קיצוצים, אבל כ־HR, חוויתי בעבר סיומי העסקה בהיקף מצומצם, אם בשל שינוי ארגוני או בגלל חוסר שביעות רצון מביצועים. אני חושבת שמה שאומרים על זוגיות נכון גם כאן - צריך לדעת ממי להיפרד ובעיקר איך. הדרך שבה מתנהלת פרידה מעובד היא סופר משמעותית בתפיסת עולמי. ארגונים באופן כללי שמים דגש על קליטה וגיוס, ולכן חייבים להבין שבפרידה יש סגירת מעגל קריטית. ברמה הערכית, הדרך שבה ארגון נפרד מאנשים מלמדת עליו הרבה".

ערוץ הפרגון. "חיפשנו פלטפורמה כדי שעובדים יוכלו להוקיר תודה זה לזה, למשל לאלו שעוזרים לקולגות בעבודה, מה שלא מובן מאליו. לשם כך, השקנו קטגוריות של kudos כהוקרה על תרומה, עזרה וכולי. יצרנו בהתחלה קודוסים יצירתיים, ועל מי נותן יותר. היו כאלה שכתבו פואמה כהוקרה, היו שצירפו כמה תודות יחד לבנאדם אחד ו'קשרו לו כתרים'. המנכ"ל שלנו ביקר בניו יורק ונפגש עם אנשי המכירות, והוא עצמו קיבל קודוס על ההשראה שקיבלו ממנו".

טעות ניהולית שלמדתי ממנה. "יש לנו תהליך משוב שנתי שהפוקוס בו הוא על צירים של אכפתיות וכנות, במטרה להטיב עם העובד. אנחנו מלמדים מנהלים איך ליישם את זה כשיש חשש שהם יפגעו במי שמולם. גם לי לקח זמן לחדד את הפידבק, וככל שאני 'מתבשלת' בקריירה, אני עוברת טרנספורמציה. היום אני כבר יודעת איך לתת פידבק אמיתי גם בלי צורך 'לרפד' אותו".