לראשונה מזה שנה: קרן המטבע מעלה את תחזית הצמיחה העולמית ל־2023

קרן המטבע הבינלאומית שיפרה את תחזיות הצמיחה שלה ב־0.2% לעומת התחזית הקודמת • עם זאת, בקרן מזהירים מפני "שנה מאתגרת", עם צמיחה שעדיין נחשבת נמוכה ואינפלציה יחסית גבוהה • האתגר הגדול ביותר יהיה של בריטניה, היחידה שספגה קיצוץ בתחזית הצמיחה הנוכחית

קרן המטבע הבינלאומית. תחזית צמיחה טובה יותר מבעבר / צילום: Reuters, Yuri Gripas
קרן המטבע הבינלאומית. תחזית צמיחה טובה יותר מבעבר / צילום: Reuters, Yuri Gripas

קרן המטבע הבינלאומית מזהה "נקודת מפנה" עבור הכלכלה העולמית, עם עדכון לטובה של תחזיותיה לשנה הקרובה. על פי ההערכות, הכלכלה העולמית תצמח השנה ב־2.9% - שיפור של 0.2% מהתחזית הקודמת של הקרן באוקטובר. בשנת 2024 צופה קרן המטבע צמיחה של 3.1%.

אג"ח ממשלתיות, מניות טכנולוגיה וקרנות דולריות: אפשרויות השקעה בתקופה סוערת
מתחת לרדאר ובניגוד לחוק: המימון המפוקפק של עיתון תנועת ש"ס דרך הקופה הציבורית | תחקיר 

עם זאת, הקרן הבהירה כי האינפלציה נותרה אתגר גדול עבור קובעי מדיניות ברחבי העולם. "אנחנו רחוקים מלנצח במאבק נגד האינפלציה", אמר הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית פייר אוליבייה גורינצ'ס, בראיון לרשת הטלוויזיה של בלומברג. "היו לנו כמה דפוסים טובים. זה מעודד. זה בכיוון הנכון".

הוא אף הוסיף כי זו תהיה "שנה מאתגרת", עם צמיחה מתחת לממוצע של שני העשורים האחרונים ואינפלציה שרק ​​תתחיל לרדת מהשיא שלה, בעוד שמחירי הליבה עלולים להישאר גבוהים לאורך זמן. הקרן רואה את קצב עליית המחירים לצרכן בעולם מאט בשנה הקרובה ל־6.6%, עלייה של 0.1 נקודת אחוז לעומת התחזית שניתנה באוקטובר, אך ירידה לעומת שיעור עליית המחירים של 2022, שעמד על8.8%. ב־2024 צופה הקרן האטה נוספת לשיעור של 4.3%.


בריטניה מתמודדת עם המצב המאתגר ביותר

מי שמתמודדת עם המצב הכלכלי המאתגר ביותר מבין מדינות ה־G7, כפי שהוא משתקף בתחזיות קרן המטבע, היא בריטניה. הממלכה המאוחדת היא המדינה היחידה שספגה קיצוץ בתחזית הצמיחה הכלכלית שלה לשנת 2023. על פי התחזיות, כלכלת בריטניה עתידה להתכווץ השנה ב־0.6%, ירידה חדה מהצפי לצמיחה בשיעור של 0.3% בתחזית האחרונה של קרן המטבע הבינלאומית באוקטובר.

הנימוקים שנתנה הקרן לתחזיותיה מבוססים על ההערכה כי בריטניה צפויה להיאבק עם שילוב של גורמים. ביניהם, מסים גבוהים שנועדו להחזיר את אמון המשקיעים לאחר שהתוכנית הכלכלית של ראשת הממשלה לשעבר, ליז טראס, הבריחה רבים מהם בן לילה.

בריטניה גם נפגעה קשה במיוחד מהעלייה במחירי הגז לאחר הפלישה של רוסיה לאוקראינה, משום שהסתמכה על גז עבור חלק גדול מייצור החשמל שלה. בנוסף, עוד מימי הקורונה, בריטניה מתמודדת עם מחסור בעובדים שמאט משמעותית את הכלכלה. עבור 2024, קרן המטבע הבינלאומית מעריכה כי כלכלת בריטניה תצמח ב־0.9%, עלייה של 0.3 נקודת אחוז מהתחזית של אוקטובר, אך עדיין האיטית ביותר ב־G7, לצד יפן ואיטליה.

המלחמה באוקראינה עלולה לסכן את התחזיות

כל שאר כלכלות ה־G7 צפויות לצמוח השנה, כאמור, בקצב חזק יותר מזו שצפתה הקרן לפני שלושה חודשים. הקרן צופה כי 84% מהמדינות יתמודדו עם אינפלציה נמוכה יותר לעומת השנה הקודמת, בעוד שעד 2024 כל מדדי האינפלציה יישארו, ככל הנראה, מעל הרמות שלפני המגפה. לגבי הכלכלות המתפתחות, קרן המטבע צופה צמיחה בשיעור של 4% השנה ו־4.2% בשנה הבאה, שתיהן בערך פי שלושה מהקצב של מקבילות בשוק המתקדם.

גורנצ'ס ציין בראיון לבלומברג כי היחלשותו של הדולר מאז נובמבר סיפקה "נשימה של אוויר צח לכלכלות השווקים המתעוררים", עם תנאים פיננסיים פחות הדוקים והתמתנות של לחצי אינפלציה מיובאים. חסכונותיהם של משקי הבית, ירידה של מחירי האנרגיה, שווקי עבודה הדוקים ופתיחתה מחדש של סין הם בין הגורמים שתרמו לתחזיות החיוביות.

במקביל, קרן המטבע הבינלאומית הזהירה כי המלחמה באוקראינה עלולה לסכן את התחזיות האופטימיות, שכן "שיבושים גיאו־כלכליים נותרו מקור עמוק לדאגה עבורנו".

"התחזית לא החמירה הפעם, וזה כשלעצמו חדשות טובות", הוסיף גורינצ'ס, והדגיש כי המאבק באינפלציה עדיין לא תם: המדיניות המוניטרית תצטרך להישאר מתכווצת, ומדינות מסוימות יצטרכו להדק אותה עוד יותר לפני שתיראנה האטה במדדים רחבים של יוקר המחיה.