מי היו הזוג הגאה הראשון בהיסטוריה של האנושות?

במשך שנים חוקרי מצרים העתיקה חלוקים בדעתם בנוגע לשאלה האם חנום־הוטפ וניאנק־חנום, שהיו אמונים על מלאכת המניקור בארמון הפרעוני ונקברו יחדיו, הם הזוג הגאה הראשון שהונצח בהיסטוריה

חנום־הוטפ וניאנק־חנום / צילום: ויקיפדיה
חנום־הוטפ וניאנק־חנום / צילום: ויקיפדיה

אודות המדור

מדור הארכיאולוגיה הוא שיתוף פעולה של גלובס עם "באים אל הפרופסורים", ערוץ יוטיוב להנגשת ידע אקדמי בנושאי ארכיאולוגיה והיסטוריה של המזרח הקדום ועם ישראל

חנום־הוטפ וניאנק־חנום, שני גברים שהיו אחראים על מלאכת המיניקור בארמונו של פרעה ניוזרר, בן השושלת ה־5 (2494-2345 לפנה״ס לערך), קבורים יחד בעיר סקארה במצרים. החוקרים עדיין מתווכחים האם מדובר בזוג הגאה הראשון שהונצח בהיסטוריה, או באחים תאומים שנקברו יחד.

התעלומה הגדולה של עולם הארכיאולוגיה: מתי נבנו חומות ירושלים הקדומה? | תרבות: ארכיאולוגיה 
האם נמצא אי פעם את גן העדן המקראי? | תרבות: ארכיאולוגיה 
ממנהגי הקבורה ועד שמירת השבת: חייהם הלא ידועים של השומרונים | תרבות: ארכיאולוגיה

לשני הפקידים הבכירים היו נשים וילדים, אך כשנפטרו, משפחותיהם החליטו לקבור אותם יחד. בקברם, נמצאו מספר ציורים שמתארים את שני הגברים מחובקים ונוגעים זה באפו של חברו, מעשה שבמצרים העתיקה סימל נשיקה. האגיפטולוגים וההיסטוריונים חלוקים בדעותיהם לגבי הציורים.

ישנם חוקרים שסבורים כי הם משקפים מערכת יחסים הומוסקסואלית בין שני גברים נשואים, ומוכיחים כי המצרים הקדמונים קיבלו יחסים של זוגות מאותו המין. לעומתם, חוקרים אחרים טוענים ששני הגברים היו בעצם תאומים, או אפילו תאומים סיאמיים.

זו הדוגמא הקדומה ביותר, אך לא היחידה: הומוסקסואליות במצרים העתיקה הוא נושא שנוי במחלוקת בין החוקרים העוסקים באגיפטולוגיה.

יחסי המלך המצרי פפי השני וקצינו סאסנט

מתקופת המלך פפי השני, המתוארכת למאה ה־23 לפנה"ס, זמן הממלכה התיכונה של מצרים, שרד סיפור על אדם שבפיו תלונות אותן הוא שוטח בפני המלך. פפי השני אינו מעוניין לשמוע את טרוניותיו ולכן הוא מצווה על נגניו המלכותיים לנגן. כשאותו אדם עוזב בזעם את הארמון, הוא מבקש מהפקיד הגבוה ג'ג'טי, חברו, לעקוב אחרי המלך. ג'ג'טי, הבולש אחרי המלך בסתר, מוצא כי הוא עוזב לעיתים קרובות את הארמון לביקורים ליליים ארוכים אצל קצינו הכללי הנאמן סאסנט.

גם במקרה זה, החוקרים אינם תמימי דעים. במוקד המחלוקת נמצא המשפט: "הוד מלכותו נכנס לביתו של סאסנט ועשה את מה שרצונו מבקש". ישנם חוקרים הטוענים שהביטוי "לעשות את מה שרצונו מבקש" מתאר, בדרך כלל, יחסי מין. הם משוכנעים כי הטקסט חושף את היחסים החד־מיניים בין המלך והקצין שלו. חוקרים אחרים טוענים, מצד שני, כי מדובר במשחק מילים אלגורי "תמים" לטקסט דתי, בו אל השמש רע מבקר את אל המוות אוסיריס במהלך ארבע שעות הלילה האמצעיות: המלך פפי השני משחק כאן את תפקידו של רע וסאסנט את תפקיד אוסיריס.

3 דברים שכדאי לדעת

● במקורות המקראיים, ובעיקר בקורפוס החוקים המופיע בספר ויקרא, ניתן למצוא ציוויים ואיסורים רבים שמטרתם להתפלמס עם התרבות המצרית: "כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ" (ויקרא י"ח ג').

● ייתכן שגם האיסור המקראי המפורש על משכב זכר, שמופיע בעוד מקום בספר, "וְאֶת־זָכָר לֹא תִשְׁכַּב מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה הִוא" (ויקרא י"ח כ"ב), הוא למעשה התנגדות לנורמה שייתכן שהיתה מקובלת במצרים בימים ההם.

● בתלמוד הבבלי, המצרים הקדמונים מתוארים כבעלי התנהגות מינית ליברלית. הרמב"ם, שחי וכתב במצרים במאה ה־12 לספירה, התייחס לזוג נשים המקיים יחסי מין כנוהג פסול שנובע מהפסוק "כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ".

יחסי אל המלחמה המצרי הורוס ודודו סת

סיפור מפורסם נוסף על יחסי מין הומוסקסואליים ניתן למצוא בפפירוסים שמצא הארכיאולוג האנגלי המפורסם סר ויליאם פיטרי, המתוארכים גם הם לתקופת הממלכה התיכונה.

בפפירוסים נמצא עותק שמור של סיפור המאבק על כס המלוכה של מצרים בין הורוס, אל המלחמה, לדודו סת. מסופר כי סת, שהיה מפונק, קינא באחיינו הצעיר הורוס, שהיה צעיר ופופולרי מאוד. לסת, בעל האופי הנקמני, היו מעט מאוד חברים והוא לא היה פופולרי במיוחד. כתוצאה מכך, סת ניסה להרוג את הורוס וכשהוא לא הצליח, פעל כדי להשפילו ולהביא להגלייתו ממצרים לנצח.


על פי הסיפור, סת הזמין את הורוס למסיבה ושכנע אותו לשתות. ואז, כשהורוס היה שיכור, סת פיתה אותו לישון יחד, למשך לילה, במיטה אחת. כששכבו השניים באותה המיטה, סת אחז את הורוס בכוח ואנס אותו. אך הסיפור מקבל תפנית: הורוס בעצם לא באמת היה שיכור והוא רימה את סת. הוא תפס את זרעו של סת בידיו וזרק אותו לנהר.

כשאיזיס, אמו של הורוס, שומעת ממנו על האונס שעבר, בוערת בה חמתה. אחרי שהיא נרגעת, היא מדריכה את הורוס כיצד למרוח את זרעו כשמן על חסה מצרית, שהיה המאכל האהוב על סת.

סת אוכל את החסה שנתן לו הורוס ופונה לאלים בבקשת לשפוט במאבק ובין סת. תחילה, מאמינים האלים לסיפורו של סת, אך דעתם משתנה לאחר שבבדיקה שעשו לא נמצא מזרעו של סת בגופו של הורוס, אך כן נמצא זרע של הורוס בגופו של סת. סת מסמיק במבוכה ובורח, והורוס מזוכה.