הממונה על השכר היוצא: "מניסיון, אין היתכנות להצעות חוק למניעת שביתות"

קובי בר־נתן, שהוביל את תחום יחסי העבודה במגזר הציבורי, מתייחס לסערה סביב הצעת החוק שהניח ח"כ שמחה רוטמן להגבלת זכויות השביתה • על שר האוצר ויו"ר ההסתדרות: "יכול להיות שיהיה מו"מ קשוח, אבל לא בטוח שעימות חזיתי" • הראיון המלא בגיליון הסופ"ש של גלובס

קובי בר־נתן, הממונה על השכר היוצא / צילום: יוסי זמיר
קובי בר־נתן, הממונה על השכר היוצא / צילום: יוסי זמיר

השבוע סיים את תפקידו הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר־נתן, שהוביל ב־4 וחצי השנים האחרונות את תחום יחסי העבודה וההסכמים במגזר הציבורי. בעיתון סוף השבוע של גלובס יתפרסם ראיון פרידה בלעדי עם בר־נתן, שבו הוא מתייחס לסערה סביב הצעת החוק להגבלת זכויות השביתה, למשא־ומתן מול ההסתדרות על הסכמי השכר במגזר הציבורי - ומה הוא ממליץ לשר האוצר הטרי בצלאל סמוטריץ'. 

הקשר בין הצעת החוק להגבלת השביתות ובין הרפורמה המשפטית 

חברו של סמוטריץ' לסיעת הציונות הדתית, ח"כ שמחה רוטמן המכהן כיו"ר ועדת חוקה ומשפט בכנסת, הניח השבוע הצעת חוק פרטית להגבלת כוחה של העבודה המאורגנת. ההצעה מצמצמת את העילות הקיימות להכרזה על סכסוכי עבודה, אוסרת על ארגוני העובדים לגבות דמי חבר ממי שלא מעוניי,ן וקובעת כי מעסיק רשאי לפטר עובד ששבת באופן המנוגד לחוק.

"על־פי ניסיון העבר, להצעות כאלה אין היתכנות", אומר בר־נתן, "אני לא יודע אם יש כאן משחק של שוטר טוב ושוטר רע, אבל ארנון (בר־דוד, יו"ר ההסתדרות, א"ד) הושיט יד לשלום לסמוטריץ', והוא הושיט יד בחזרה. טוב יעשו הצדדים אם יגיעו למתווה מוסכם. יכול להיות שיהיה משא־ומתן קשוח, אבל לא בטוח שיהיה עימות חזיתי. מהיכרות שלי עם הצדדים, אין אי־הסכמה מוחלטת. כרגע אין מנגנונים ליישוב סכסוכי עבודה, וכבר דיברנו עם ההסתדרות על הקמת מנגנון כזה, יש כבר מסמך חתום של ארנון. אז זה מאוד דומה, ההבדל הוא שאנחנו רוצים לייצר את המוסד הזה במשותף".

להתמקד יותר בעיצומים

בר־נתן סבור כי עדיף להתמקד במניעת עיצומים מאשר במאבקים נגד שביתות. "צריך לראות האם בשביל פעם בכמה שנים, כשיש איום שביתה משמעותי, שווה לעשות את כל המאבק. אני בסוף מסתכל על הפארטו, על מה שקורה ב־95% שלי. אם עיקר הבעיות שלי היה באמת להתמודד עם שביתות אז בסדר, אבל בסוף, מה נשאר מכל המונופולים? חברת החשמל עברה רפורמה גדולה, בנמלים ראינו עכשיו את ההפרטה של נמל חיפה. אני הייתי משקיע דווקא בחיים תוך כדי תנועה. הייתי משקיע בכל העולמות של העיצומים, לא של השביתות הגדולות. הדברים הקטנים הם שמפריעים לאזרח בקצה".

כבר תקופה ארוכה שבר־נתן ואנשיו נערכים למגה־אירוע של אגף השכר ל־2023: המשא־ומתן מול ההסתדרות על הסכמי השכר לעובדי המגזר הציבורי. בר־נתן כבר לא יספיק לנצח על ההסכמים הקרובים, אבל הוא משאיר אחריו משנה סדורה לקראת המגעים הנפיצים מול ארגון העובדים, שאותה הוא שוטח בראיון.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד, הציב דרישה מקדימה להעלאת שכר של 13% לפחות לעובדים. מה אתה חושב על הדרישה, והאם אתם חוששים שההסכם עלול לתדלק את השתוללות האינפלציה?
"כן, זה דבר שמעסיק אותנו. אנחנו עובדים בצורה אחראית, ויש לנו ראיית מאקרו רחבה. אנחנו עומדים בקשר צמוד מאוד עם בנק ישראל, והם מרימים דגלים כשצריך. אני לא יודע מה הסכום שייסגר, וחשוב לראות מה תהיה הפריסה לאורך השנים".

מה תדרשו לקבל בהסכמי המסגרת עם ההסתדרות בתמורה להעלאות השכר?
"לא את הכול אני יכול לגלות, אבל אין ספק שאנחנו נבוא ונאמר שהולכים על דיפרנציאליות בשכר. אנחנו נדרוש לתת איפה שצריך ואנחנו ערוכים לזה. יבוא הצד השני ויגיד, 'קודם כל תנו לי לכולם'. וזה מאוד קשה. יש חוסר במהנדסים, למשל, בוועדות התכנון. קיים אינטרס לאומי שלא יהיה פקק בתכנון. יש מחסור בסייעות בגנים, וזה אינטרס לאומי שלא ייסגרו גנים. צריך לתת במקומות כאלה תיעדוף ויכול להיות שיגידו לי שלא רוצים, אז מה עושים? בהסכם אתה צריך להביא את הצד השני להסכמה, לכן אתה צריך לראות איך גם האינטרס שלו מקבל ביטוי".

"לגיטימי לבדוק גבולות"

האם אתה ממליץ לסמוטריץ' להמשיך בגישה הפרגמטית שלך ולא להיכנס למלחמות מול ההסתדרות?
"כן, ההצעה שלי היא לשבת ולשמוע. לנסות למנוע את החיכוך הבא. לפעמים אין ברירה והחיכוך יגיע, אבל כשאתה מייצר מערכת יחסים בריאה שמבוססת על אמון, זה עדיף. כשמגיעים אנשים חדשים, כל אחד בוחן את השני ולפעמים בודקים גבולות. זה טבע האדם וזה לגיטימי. מערכת יחסי העבודה היא לא מקסום של אירוע נקודתי אלה המשכיות".

חטפת ביקורת על כך שהסכם המורים שחתמתם לא השיג הרבה מהיעדים שהצבתם מראש.
"אתה יכול להגיד שרצינו להשיג הרבה יותר. אם היינו הולכים על משהו שהוא לא מעשי, לא היינו מצליחים להבקיע את זה. היינו מגיעים לפיצוץ, ובאמת היינו מאוד קרובים שהאירוע הזה יתבדר. תזכור באיזה מצב היינו - בתקופת בחירות, ומה לעשות שזה משפיע. אף אחד לא רוצה שבתקופה שלו תהיה בערה".

לחצו עליכם לחתום על הסכם מול יפה בן דוד לפני הבחירות כדי למנוע שביתה?
"רצו שנסיים בגלל שזה מייצר המון רעש וגם בגלל שהיה קושי אמיתי גדול עם המורים, קושי גדול בגיוס לקראת שנת הלימודים ואתה חייב לטפל בזה".

הצעות חוק פרטיות שניסו להגביל שביתות (ולא הגיעו לקריאה ראשונה)

איסור על שביתה ללא הודעה מוקדמת
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
2014־2023

בוררות חובה בשירותים חיוניים
שרן השכל (המחנה הממלכתי)
2015־2022

הגבלת הפגנות פוליטיות
שרן השכל (המחנה הממלכתי)
2018־2022

הגבלת שביתות בבתי ספר יסודיים וגני ילדים
עודד פורר (ישראל ביתנו)
2017־2020