המיליארדר גאוטם אדאני, בעל השליטה בנמל חיפה, זונח הנפקה בשווי של 2.5 מיליארד דולר

חברת הדגל של המיליארדר ההודי גאוטם אדאני, הבעלים החדש של נמל חיפה, הודיעה על ביטול הנפקת מניותיה - אחרי שהשלימה גיוס של 2.5 מיליארד דולר • זאת לאחר שקרן השקעות אמריקאית חשפה כי היא בפוזיציית שורט על קבוצת אדאני • גאוטם אדאני: "להחלטה לא תהיה כל השפעה על הפעילות הקיימת שלנו"

גאוטם אדאני / צילום: Associated Press, Ajit Solanki
גאוטם אדאני / צילום: Associated Press, Ajit Solanki

אחרי שגייסה 2.5 מיליארד דולר, "Adani Enterprises", חברת הדגל של המיליארדר ההודי גאוטם אדאני, הודיעה הערב (ד') על ביטול הנפקת מניותה. זאת לאחר שקרן ההשקעות האמריקאית הינדנבורג ריסרץ' חשפה כי היא בפוזיציית שורט על קבוצת אדאני והאשימה את הקונגלומרט בהונאה חשבונאית ומניפולציה במניות. ההודעה של הינדבורג ריסרץ' הובילה להפסדים של מיליארדי דולרים עבור החברה, וגרמה לגאוטם אדאני לאבד את תואר האיש העשיר ביותר באסיה.

מחבר רב המכר "הברבור השחור" מזהיר: "הדיסנילנד בשווקים נגמר" 
הפסדים של מיליארדים: האיש העשיר באסיה איבד את התואר שלו  

מדובר בנפילה קשה עבור אדאני, שהונו צמח במהירות בשנים האחרונות. "השוק היום היה חסר תקדים, ומחיר המניה שלנו התנדנד במהלך היום. בהתחשב בנסיבות יוצאות הדופן האלו, דירקטוריון החברה סבר כי המשך המהלך יהיה שגוי מבחינה מוסרית", הסביר.

לדברי אדאני, "המאזן שלנו בריא מאוד, עם תזרימי מזומנים חזקים ונכסים בטוחים, ויש לנו רקורד ללא דופי מבחינת החזרי החוב שלנו. להחלטה הזו לא תהיה כל השפעה על הפעילות הקיימת שלנו ועל התוכניות העתידיות שלנו".

אדאני, הבעלים החדשים של נמל חיפה, נאבק בימים אלה כדי לייצב את החברות שלו וכדי להגן על המוניטין שלו. "ברגע שהשוק יתייצב, נסקור את אסטרגיית שוק ההון שלנו", הוסיף.

המהלך הנוכחי מציב סימני שאלה נוספים סביב החברה

בחמשת הימים האחרונים צנחה מניית Adani Enterprises ביותר מ-35%. גם מניות אחרות בקבוצת אדאני נחתכו.

אדוארד מויה, אנליסט ב-"OANDA", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס: "הכאב שפגע בחברות של אדאני היה משתק, כך שהחדשות על ביטול ההנפקה מטרידות, משום שההנפקה הייתה אמורה להראות שהמשקיעים הגדולים של החברה עדיין מאמינים בה". לדבריו, "למכור את המניות ואז לבטל את המהלך רק מעלה עוד שאלות". ברויטרס דיווחו מוקדם יותר השבוע כי הרשויות בהודו בוחנות כמה מההאשמות שעלו בדוח של הינדבורג ריסרץ'.

קרן הינדנבורג ריסרץ' התפרסמה ב-2020 כאשר דוח שלה הפיל את טרוור מילטון, מייסדת חברת המשאיות החשמליות ניקולה. בחברה האשימו את ניקולה ב"הונאה הבנויה על עשרות שקרים". המייסד מילטון פרש ובהמשך הורשע בהונאה.