מטא (META) | ניתוח

השנה הקשה של מטא הסתיימה? הסיבה לזינוק במניה בוול סטריט

דוחות מטא, לשעבר פייסבוק, הפתיעו לטובה ומניית החברה מזנקת כעת במסחר בוול סטריט • ההצלחה מול טיקטוק, גלי הפיטורים והקיצוץ בעולמות המטאוורס נותנים למשקיעים מקום לאופטימיות • וגם: כמה נפגעו ההכנסות מפרסום?

מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Nick Wass
מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Nick Wass

בדיוק לפני שנה חווה מארק צוקרברג את אחד הימים הקשים שלו במטא (לשעבר פייסבוק). בבת אחת צנחה מניית החברה ב־32.6%, כשהיא מוחקת 200 מיליארד דולר משוויה של הרשת החברתית, בכלל זה כ־29 מיליארד מהונו האישי.

הדחייה ברכישת טאואר ואסטרטגיית ה"סטארט-אפ": 5 הערות על דוחות אינטל | פרשנות
ביקשנו מבוט להקים סטארט-אפ לגמרי בעצמו, והוא הצליח
אחרי הדוחות הגרועים: המעסיקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי מקצצת שכר לעובדים הבכירים

בעת חשיפת ביצועי החברה אמש (רביעי) מטא כבר סיכמה עלייה של יותר מ־22% במנייתה, ובמסחר המאוחר כבר זינקה ב־19%. גם כעת העליות במניית מטא  ממשיכות. איזה מהלכים אהבו המשקיעים ומה צופן העתיד? סיכמנו בחמש נקודות.

1

הפיטורים הטו את הכף

פיטורי 11,000 העובדים במטא הטו את הכף לטובתה, כאשר מאז הדיווחים הלא־רשמיים על הפיטורים ועד היום עלתה מניית החברה בכ־58%. עבור המשקיעים - מהלך הפיטורים טרם הסתיים והוא מגלם בתוכו חסכון גדול אף יותר בהוצאות ברבעון הראשון של השנה הזו. באירופה ובישראל הפיטורים, המבוססים על תהליכי שימוע ממושכים, עודם נמשכים.

בדיוק לפני רבעון נקט צוקרברג בגישה הפוכה שהרגיזה את המשקיעים: למרות הרבעון הגרוע עליו דיווח, צוקרברג דווקא הגדיל את ההשקעה במטאוורס - חזון קסדות המציאות הוירטואלי שזכה לביקורת רבה על כך שיהיה רחוק מבשלות עסקית במשך השנים הבאות. אמש הוא חשף חריש עמוק בהוצאות החברה ברבעון האחרון: קיצוץ של 3.76 מיליארד דולר בפייסבוק ובאינסטגרם ו־440 מיליון דולר בפעילות פיתוח המטאוורס.

 

"הירידה בשוק הפרסום כבר מתומחרת במחיר המניה, אבל לשוק היה חשוב לראות קודם האם צוקרברג ממשיך לחתוך בהוצאות באגרסיביות", אומר שחר כהן, מנכ"ל לוסיד קפיטל, קרן המתמחה בהשקעות ציבוריות ופרטיות. "ואכן, תחזית ההוצאות של החברה הונמכה ב־6 מיליארד דולר בנוסף על הצמצום שהחברה כבר דיברה עליו במקור".

בכך, כנראה, לא תמו הפיטורים בחברה. צוקרברג אף רמז על כך בשיחת המשקיעים: "אמרתי בבירור שזו הייתה ההתחלה של המיקוד שלנו ביעילות, ולא הסוף שלו". מטא תקצץ בשכבות מנהלי הביניים ותחסוך מיליארד דולר עד סוף השנה.

2

בולמת את טיקטוק

לראשונה, ירדה הצמיחה בקרב משתמשי טיקטוק חדשים בארה"ב אל מתחת לאפס בקיץ האחרון. זאת, בין השאר, על רקע ההצלחה של רילס (Reels) באינסטגרם ובפייסבוק, וכן על רקע החשש האמריקאי מגישה של הממשל הסיני לקהל המקומי באמצעות בייטדנס, חברת האם של טיקטוק. רילס מאפשר מעבר מהיר בין סרטונים קצרצרים בהם מתעדים המשתמשים חופשות מעוררות קנאה, בישול או אפייה מהירים או קטע אמנותי קצר המבוצע מול המצלמה.

צוקרברג הסביר את המהלך בשיפור האלגוריתמים של בינה מלאכותית, וככל הנראה מדובר בחיקוי התכונות הממכרות של טיקטוק: "מטא מצליחה להשאיר את המשתמשים שלה יותר זמן מול סרטוני הוידאו של רילס. היא הבינה שמלבד תוכן של חברים, המשתמשים מעוניינים גם בתוכן אורגני, חדש ורלוונטי על בסיס ניטור של תחומי עניין, המגיע ממעגלים חברתיים רחוקים יותר", אומר כהן.

אתר "דה אינפורמיישן" חשף השבוע כי במטא אף שוקלים לראשונה לאפשר למשפיענים ויוצרי סרטונים לחלוק בהכנסות, כפי שעשתה יוטיוב ופלטפורמות משפיענים כמו טוויץ', ובכך למשוך יותר יוצרים על חשבון טיקטוק ויוטיוב.

3

לאן נעלם המטאוורס

חזון המטאוורס בו דבק צוקרברג מאז השיק אותו באופן רשמי בסוף 2021 העלה חשש גובר בקרב המשקיעים בחברה. זאת, על רקע שריפת מזומנים רבים לטובת חזון שאפתני, מבלי לפרט מתי יחלו לזרום ההכנסות. הוצאות ההון ברבעון הרביעי זינקו ל־32 מיליארד דולר בשל ההשקעות הכספיות של החברה בין היתר במטאוורס. לצורך ההשוואה, ברבעון הרביעי של 2021, הוצאות ההון עמדו על 5.5 מיליארד דולר.

אלא שההודאה של צוקרברג בשיחת המשקיעים כי יתמקד בבעיות המיידיות, כמו התאמת התוכן לגולשים, הפיגו במעט את החשש. מטא לא לבד בסיפור הזה - למעט אפל שעל פי הדיווחים מתקדמת בכל הכח להשקת קסדת מציאות מדומה כבר השנה, גם מיקרוסופט קיצצה את צוות קסדת המציאות הרבודה "הולולנס". מטא עצמה קיצצה בפעילות משחקי אוקולוס, שעונים חכמים וכן את מכשיר "פורטל", מעין טאבלט שיועד לשיחות בין חברים והושק בשיתוף עם אלכסה של אמזון, שאף הוא קוצץ לאחרונה.

לפי הוול־סטריט ג'ורנל, מטא לא עמדה ביעדיה לשירות המטאוורס "הורייזון וורלדס", והגיעה רק ל־200 אלף משתמשים בשנה שעברה, רחוק מיעד של חצי מליון משתמשים.

4

השוק נגע ברצפה

השנה ירדו הכנסות מטא הן בראייה שנתיית (1% פחות מב־2021) והן בראייה רבעונית (ירידה של 4%). בשנה שעברה דיווחה מטא על ירידה בהכנסות מפרסום לא רק בגלל המשבר הכלכלי, אלא גם בשל החשאיות שהטילה אפל על פרטי המשתמשים מפני אפליקציות כגון פייסבוק ואינסטגרם. בדיווח אמש התברר כי מחיר המודעה הממוצעת שלה ירד ב־22%. ברבעון המקביל בשנה שעברה, המחיר הממוצע למודעה עלה ב־6%.

מספרים דומים נצפו גם בסנאפ, וצפויים להיחשף גם בגוגל. יחד עם זאת, אנליסטים צופים כי השוק נגע בתחתית ומכאן הוא צפוי לגדול. "סיכוי גבוה שנראה את השפל בשוק הפרסום ברבעון הנוכחי ומכאן נראה התאוששות", אומר כהן. בדויטשה בנק סבורים כי הצמיחה במטא תעמוד על 8% בממוצע עד שנת 2030, וכי שארית השנה צפויה להאיר לחברה פנים.

5

הקסם של ההייטק פג

הירידה בהכנסות במטא ובסנאפ, והדשדוש בהכנסות אינטל ואולי גם בהכנסות אמזון וגוגל, הם עדות לכך שהצמיחה בתחום הטכנולוגיה - לכל הפחות בקרב חברות הענק - איננה שונה מצמיחתן של חברות גדולות אחרות. ה"קסם" של ההייטק בשנת 2022 פג, כאשר הרווחיות היא בעיקר המדד העיקרי שאחראי על תמחור החברות.