הכלכלנים מזהירים: הריבית בארה"ב עשויה לעלות גם מעבר ל-5%

דוח התעסוקה שפורסם בסופ"ש בארה"ב הפתיע את השווקים ואת הכלכלנים, שהתחזיות שלהם היו רחוקות בהרבה מהנתונים במציאות • גם הפדרל ריזרב לא יקבל את האיתנות הכלכלית של שוק העבודה האמריקאי בקורת רוח • בפסגות חוששים שהדוח ימשיך להכביד על שוקי האג"ח והמניות, במזרחי טפחות מזהירים: "הסיכוי להעלאות ריבית חדות או ממושכות יותר גדל"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דוח התעסוקה שפורסם בצהרי יום שישי בארה"ב הפתיע את השווקים, ובעיקר את הכלכלנים שהערכותיהם היו רחוקות מאוד מהמציאות שהשתקפה מהנתונים. הדוח הצביע על גיוס של 517 אלף משרות בינואר, יותר מפי שניים מהצפי של 188 אלף משרות בלבד, נתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מעלה ושיעור האבטלה ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז 1969 והסתכם ב-3.4%, כשהחזאים בכלל הניחו שהוא יעלה מ-3.5% בחודש הקודם ל-3.6%.

מה אפשר ללמוד מהודעת הפד ומה צפוי בישראל? הכלכלנים מעריכים
מחבר רב המכר "הברבור השחור" מזהיר: "הדיסנילנד בשווקים נגמר"
אסטרטגיית הריבית של הפד השנה תלויה במהירות שבה היא מאיטה את הכלכלה

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, טוען שנתוני התעסוקה הללו תומכים בהערכה של יו"ר הפד ג'רום פאוול כי המלאכה להורדת אינפלציית השירותים (בנטרול שכירויות) עדיין מרובה, וכי ארה"ב לא צפויה להיכנס למיתון בקרוב. שפריר התייחס להתמתנות קצב עליית השכר (4.4% כשהתחזיות היו ל-4.3%), אך ציין שזאת בשל עלייה חדה בהיקף שעות העבודה הממוצעות ל-34.7 שעות (צפי ל-34.3). "בנטרול עלייה זו, ניתן להניח שהשכר הממוצע עלה גם בינואר בכ-0.4% וב-4.8% במונחים שנתיים. העלייה תואמת את הרמה הגבוהה מאד של המשרות הפנויות, שעלו בדצמבר לרמה הגבוהה ביותר מאז יולי 2022, ואת העובדה כי 'שיעור ההתפטרות', Quit rate , נותר ללא שינוי ברמה היסטורית גבוהה של 2.7%. עוד נציין כי התביעות החדשות לתשלום דמי אבטלה (ממוצע 4 השבועות האחרונים) ירדו לרמה הנמוכה ביותר בשמונת החודשים האחרונים", אמר שפריר.

רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי במזרחי טפחות, מסביר שהשווקים הגיבו לדוח בירידות מאחר שהנתונים מצביעים על איתנות כלכלית - שלא תתקבל בקורח רוח אצל בכירי הפד, המבקשים לראות היחלשות שתמנע תוספות שכר גבוהות ולחץ על האינפלציה. "517 אלף מקומות העבודה החדשים שדווחו הם פי שניים מהציפיות האגרסיביות ביותר שהיו, וזה ממחיש את גודל ההפתעה. כמו כן, שיעור האבטלה ירד מ-3.5% ל-3.4%. זה הישג מרשים, שכן בד בבד שיעור ההשתתפות בכוח העבודה האזרחי עלה, מה שמראה הן על אופטימיות למצוא עבודה והן על קליטה בפועל של המעסיקים. לבסוף, השכר לשעת עבודה רשם עלייה שנתית של 4.4%. אמנם זו האטה, אך הנתון הקודם עודכן כלפי מעלה מ-4.6% ל-4.9%. זה עדיין קצב גבוה", מציין מנחם.

לא רק דוח התעסוקה הדאיג את השווקים. "חוץ מנתוני התעסוקה, גם מדד מנהלי הרכש לחברות הלא תעשייתיות רשם התרחבות חזקה בהרבה מהציפיות בשוק. גם סעיף מחירי התשומות במדד עומד על רמה גבוהה ואינו מבשר על האטה של ממש בקרוב", אומר מנחם, ומוסיף כי "בעקבות הנתונים עולים סימני שאלה האם כלכלת ארה"ב תעבור להתכווצות. כפועל יוצא, הסיכוי להעלאות ריבית חדות/ממושכות יותר גדל. העלאת הריבית הבאה, בחודש מרץ, לא בהכרח תהיה אחרונה ושיעור הריבית עשוי לסיים מעל ל-5%. יחד עם זאת, מדדי המחירים לצרכן לחודשים ינואר ופברואר יפורסמו לפני הודעת הריבית הבאה והתוצאות תוכלנה להשפיע מהותית על החלטת הריבית הבאה".

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, ציין את עדכון הבנצ'מרק (מדד ייחוס) המוקדם שהוציאו בפד באמצע דצמבר, "שמתברר, היה לא סתם מוטעה, אלא בכלל בכיוון הלא נכון". אלמלא התיקונים, מספר המשתתפים בכוח העבודה היה נשאר ללא שינוי על 62.3%, בעוד שבפועל הוא עלה ל-62.4%. "תוך שימוש בבנצ'מרקים החדשים, לשכת הסטטיסטיקה של משרד העבודה ( BLS ) עדכנה את תוספת המשרות ב-2022 כלפי מעלה ב-311 אלף משרות וכעת על פי האומדן האחרון נוספו ב-2022 4.8 מיליון משרות. ואם זה לא מספיק, בחודש ינואר נוספו לא פחות מ-517 אלף משרות (!) - נתון הרחוק מאוד מהתמונה המצטיירת משלל הנתונים האחרים", אומר בית אור.

"נתוני התעסוקה בניגוד מוחלט ליתר הנתונים מהכלכלה האמריקאית"

עיקר תוספת המשרות נרשמה בענפי האירוח והפנאי (128 אלף) וחינוך ובריאות (105 אלף). עוד בלטו ענפי השירותים המקצועיים (82 אלף), ממשלה (74 אלף) וקמעונאות (30.1 אלף), כאשר העלייה במשרות בממשלה היא בעיקר תוצאה של סיום שביתה שהייתה באוניברסיטאות. בתעשייה נוספו 19 אלף משרות, פיננסים כ-6 אלף משרות ובענפי הטכנולוגיה מספר המשרות ירד ב-5 אלף.

"נתוני שוק העבודה ממשיכים להיות חזקים וזאת בניגוד מוחלט לכל הנתונים האחרים שאנו מקבלים מהכלכלה האמריקאית - אמון הצרכנים והעסקים ברמות שפל (גם אחרי עלייה קלה בחודשים האחרונים), מדדי מנהלי הרכש מאותתים על התכווצות בפעילות הכלכלית ונתוני התוצר מראים ירידה בהשקעות והאטה משמעותית בצריכה הפרטית. מעבר לכך, הפעילות בשוק הנדל"ן מתכווצת במהירות עם ירידה במכירות, בהתחלות הבנייה במחירים. ואחרי כל זה, שוק העבודה עדיין ממשיך להיות מאוד חזק", אומר בית אור.

"נתון זה מעלה משמעותית את ההסתברות שללא הידרדרות משמעותית בדו"ח הבא, או הפתעות מאוד דיפלציוניות במדד המחירים לצרכן, בפד ישאפו להמשיך בתהליך העלאות הריבית גם במרץ", מזהירים בפסגות. "נזכיר כי טרם פרסום דו"ח התעסוקה, החוזים העתידיים לא תמחרו העלאת ריבית במרץ באופן מלא, וגם כעת לאחר פרסום הדו"ח ההסתברות עומדת על 90.2% בלבד למהלך של 25 נ"ב".

הדוח ילחץ כלפי מעלה את תשואות האג"ח

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אומר שהנתונים של התקופה האחרונה, בפרט אלה שמתייחסים לשוק העבודה, מוכיחים שלביטחון שהפגינו השווקים, במיוחד שוק האג"ח, אין בסיס מוצק. "שוקי העבודה בכל המדינות ממשיכים להיות מאוד חזקים. מספר המשרות הפנויות במדינות העיקריות עדיין גבוה משמעותית ממה שהיה לפני הקורונה ושיעור האבטלה לא עולה כמעט באף מדינה מפותחת. הוכחה לעוצמת שוקי העבודה קיבלנו בארה"ב עם יותר מ-500 אלף משרות חדשות וירידה באבטלה ל-3.4% בינואר. נתונים אלה, בשילוב עם גידול במשרות הפנויות וכמות מאוד נמוכה של תביעות דמי אבטלה, לא מותירים ספק שמצבו של שוק העבודה בארה"ב עדיין חזק מאוד", הוא אומר.

הדבר העיקרי שמייחד את שוק העבודה הנוכחי הוא הגידול החריג במשרות בענפי השירותים, מוסיף זבז'ינסקי, ומפרט כי המשק האמריקאי ייצר כמעט 4 מיליון משרות בענפי השירותים בשנה האחרונה - גבוה בכ-60% מאשר הקצב המקסימלי בעשור שקדם לקורונה. לעומת זאת, מספר המשרות שנוצרו בענפי התעשייה והבנייה (כ-700 אלף) גבוה רק בכ-6% מהמקסימום טרום המגפה, מצב שונה מאוד לדבריו מההתאוששות מהמשברים ב-2008 וב-2000. "גידול בביקוש לשירותים צפוי להימשך כי הצריכה שלהם עדיין לא חזרה למגמה שהייתה לפני הקורונה. כתוצאה מזה, ענפי השירותים, עתירי כוח אדם, צפויים להמשיך ולגייס הרבה עובדים, למרות ההאטה בצמיחה", הוא מעריך.

ומה הלאה? דוח התעסוקה צפוי להכביד על שוקי האג"ח והמניות בזמן הקרוב, אומר בית אור, ומסביר כי "הלחץ על התשואות יהיה כלפי מעלה, מה שגם יוציא את הרוח מהמפרשים בשוקי המניות".