בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה?

בשנה החולפת חברות הטק הגדולות סבלו מפיטורים המוניים והקפאת גיוסים, ירידה בביקוש למוצרי טכנולוגיה וצניחה במחירי הפרסום • התוצאות השתקפו בדוחות הרבעוניים עם האטה מובהקת בצמיחה • האם פג הקסם של ענקיות הטכנולוגיה, או שהן בדרך לצמיחה?

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave
בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

2022 הפכה לאחת השנים הקשות בתולדות חברות הטכנולוגיה, ולאו דווקא בגלל הנתונים המובנים מאליהם. כל החברות - מאפל ועד סנאפ - חוו ירידה בצמיחה, חלקן אף ירדו בהכנסות באופן אבסולוטי, וודאי שרווחיותן נפגעה אנושות. אך הנורא מכל עבורן התברר ממש בימים האחרונים: ענקיות הטכנולוגיה חדלו מלהיות מנוע הצמיחה של התעשייה האמריקאית.

הפיטורים בענקיות ההייטק מחזירים אותן שנה לאחור, ולא בטוח שיהיו האחרונים | בדיקת גלובס
השקרים הלבנים של בועת ההייטק: החברות שיחקו במספרים, המשקיעים נרדמו | ניתוח 
חברות המחקר הגדולות בהייטק הישראלי: האקזיטים נעלמו, מי הענף שנפגע הכי קשה? 

בעבר חברות שהתהדרו בשיעורי צמיחה דו ספרתיים, מי היה מאמין שגוגל תסיים את השנה עם צמיחה של אחוז אחד בהכנסות, ושאפל תדווח על רבעון בעל צמיחה שלילית ביחס לרבעון המקביל. לשם השוואה, ג'נרל מוטורס הציגה צמיחה של 28% מרבעון לרבעון בעוד שבואינג דיווחה על עלייה של 35%. אפילו בנק אוף אמריקה וג'יי. פי. מורגן השיגו צמיחה גבוהה יותר מרוב חברות הטכנולוגיה עם כ-4% מרבעון לרבעון כל אחת. לא פלא שהתעשייה האמריקאית מדווחת על צמיחה כללית בתעסוקה, בעוד שבהייטק בעיקר עסוקים בלפטר.

ענקיות הטכנולוגיה מעסיקות מאות אלפי מפתחי תוכנה, מהנדסים ומדענים, אך קשה לכנותן חברות חדשניות: שנת 2022 אילצה אותן להפסיק ולחדש ולעשות לא רק עוד מאותו הדבר, אלא יותר עם פחות. ארבע החברות הגדולות - מטא, אמזון, מיקרוסופט וגוגל - פיטרו כ-50 אלף איש בחודשים האחרונים וקיצצו משמעותית בחדשנות שלהן.

אמזון חתכה כמעט בכל פעילות הרמקול החכם "אלכסה", מיקרוסופט כמעט וביטלה את קסדת המציאות הרבודה "הולולנס", גוגל חתכה פרויקטים פעילויות עתידניות כמו הרכב החכם, ובמטא - מולדתה של חלום ה"מטאוורס" - סביבת הגיימינג והסושיאל התלת מימדית הנחווית באמצעות קסדת מציאות מדומה לא מוצלחת - כמעט ולא הזכירו את המילה "מטאוורס" בשיחת המשקיעים שאירעה לאחר הגשת הדוחות באמצע השבוע שעבר. צוקברג כינה את 2023 כ"שנת ההתייעלות" וניכר שהפנה יותר מאמצים לתחרות הישירה מול טיקטוק עם מוצר הסרטונים "Reels" שקורית כאן ועכשיו, ולא למטאוורס שסופג בדרך כלל ביקורת מהמשקיעים על חוסר הבשלות העסקית והטכנולוגית שלו.

מנוע צמיחה חשמלי

וכשמדובר בכאן ובעכשיו, הביקושים לרוב המוצרים הטכנולוגים נמצאים בירידה: הכנסות אינטל התרסקו ב-36% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בשל הצמצום הדרמטי בביקוש למחשבים אישיים. אלה צנחו ברבעון החולף ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה. מגמה זו השפיעה אפילו על מחשבי המק שהיו לסגמנט שספג את המכה הגדולה ביותר מבין מוצרי אפל ברבעון האחרון - ירידה של 29%, למרות הצגת שבבים חדשניים שפותחו בין השאר בישראל. נראה כי לא רק העובדה שרבים שדרגו את ציוד המחשוב האישי שלהם בשנות הקורונה, מה שהביא אותם לדלג על רכישת מחשב חדש ב-2022, אלא שהפיטורים ההמוניים והקפאת הגיוסים בחברות הטכנולוגיה הקטינה משמעותית את תקציבי רכש המחשוב בחברות.

אמזון אמנם רשמה עלייה בהכנסות אך עברה מרווח להפסד ענק של 2.7 מיליארד דולר, וגם אפל דיווחה על ירידה של כ-8% במכירות האייפונים - שייתכן שנבעו יותר מסגרי הקורונה במפעלי פוקסקון בסין מאשר בירידה משמעותית בביקוש לאייפונים.

את הצמיחה ראו ענקיות הטכנולוגיה דווקא בעולמות הרכב. מובילאיי שוב הצליחה להוכיח עלייה מרשימה בהכנסות - צמיחה של 59% ברבעון - אך עדיין, מדובר ביחידה קטנה באינטל שגדולה ממנה פי עשרות מונים. המתחרה קוואלקום הוכיחה את הנקודה באופן ברור יותר: הכנסות השבבים שלה משוק הסמארטפונים (רובם מבוססי אנדרואיד - א"ג) ירד ב-18% ברבעון, בעוד שההכנסות משבבים לתעשיית הרכב קפצה ב-58%, כמעט באופן זהה לזה של מובילאיי הישראלית.

התחזיות המצוינות של טסלה, והשיפורים הטכנולוגים בעולם ההטענה החשמלית בשנה האחרונה, עלולים להביא ענקיות טכנולוגיה נוספות להגיע למסקנה ששוק הרכב מעניין יותר. אפל, שמשקיעה בתחום ביתר שאת בפיתוח רכב ללא הגה ודוושות שיושק בסוף העשור, עשויה לדבוק בפרויקט בניגוד למגמה בה ענקיות הטכנולוגיה מוותרות על הפרויקטים החדשניים.

ענקיות הטק עדיין לא מיצו את פוטנציאל הפיטורים

לאחר יותר מ-50 אלף מפוטרים בקרב ארבע ענקיות הטכנולגיה - השאלה הגדולה ששואלים את עצמם מאות אלפי עובדי ההייטק בחברות אלה היא האם הפיטורים מאחורינו? למרות הפיטורים ההמוניים שחלקם בוצעו באופן בוטה באמצעות פיטורים בדוא"ל באישון לילה וללא הודעה מראש - חברות ההייטק ככל הנראה לא מיצו את פוטנציאל הפיטורים שלהן וגם לאחריהן, הן מחזיקות בצבא עובדים שמגלם את הצמיחה שלאחר הקורונה.

מיקרוסופט, לדוגמה, סיימה את שנת 2021 עם 181 אלף עובדים, ולאחר גל הפיטורים שנערך בחודש האחרון היא עדיין מונה 30 אלף עובדים יותר מאשר לפני שנה. אפל טרם פיטרה למרות שהכנסותיה ירדו מרבעון לרבעון ומכירות האייפונים התרסקו.

האם חלון ההזדמנויות לפיטורים באפל נסגר? שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות מעריך שהרבעון הראשון בשנה הנוכחית צפוי להיות חלש אפילו יותר מהקודם. "יש כאן שני סיפורים שהשוק מספר לנו: הרבעון הראשון של השנה יכול לספק מעין נחיתה רכה שממנה רק נעלה ונחזור למגמת צמיחה עולמית, ואם זה המצב הרי שההתייעלות העולמית מאחורינו ולא צפויים פיטורים דרמטי. ומנגד, סיפור אחר, שהוא בעל סבירות גבוהה יותר, שנחיתה קשה יותר לפנינו. אמנם, נתוני התעסוקה בארה"ב טובים, אבל לוקח לשוק התעסוקה זמן להגיב למיתון כלכלי, כך שייתכן ונראה הרעה בנתונים אלה בהמשך".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן
 שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן

הפתעה לא צפויה בשוק הפרסום

מחירי הפרסום המשיכו לרדת ברבעון הרביעי ולקחו איתם גם את הכנסות מטא וגוגל, שנשענות עדיין על ההכנסות מהשוק. במטא, למשל, עלתה החשיפה לפרסומות ומספר המשתמשים עלה והגיע ל-2 מיליארד איש שמשתמשים ביישומי החברה מדי יום, אבל מה שווה העלייה בחשיפה לפרסום, כאשר מחיר המודעה הממוצעת במטא ירד ב-22%? "מטא הוכיחה שהיא מצליחה להגדיל את מספר המשתמשים ולחקות היטב מוצרים שהחלו בחברות מתחרות כמו סנאפ וטיקטוק ובכך לאתגר את החברות האלה", אומר כרמי.

סנאפ הציגה בשבוע שעבר דוח שנתי אומלל, וטיקטוק נתונה בימים אלה תחת ביקורת הממשל האמריקאי על כך שחברת האם שלה, בייטדאנס הסינית, עושה שימוש בה על מנת לרגל אחר אמריקאים. "לא מן הנמנע שנראה את טיקטוק או חלקים ממנה סובלת מיותר ויותר סנקציות מצד הממשל האמריקאי", אומר כרמי. "מה שיכול לבוא לטובתה של מטא. מהצד השני, צריך לזכור שמטא היא גם אחת החברות בעלות היקפי ההוצאה הגדולים ביותר על השקעות הוניות - כ-30 מיליארד דולר בשנה זו, בערך כפי שהשקיעו בשנה החולפת, 32 מיליארד דולר, מה שקצת מעמיד את האמירה של צוקרברג כ'שנת היעילות' באור אחר".

גוגל חווה את אחת מרעידות האדמה הגדולות בתולדותיה לא רק באמצעות גל פיטורים ענק בן 12,000 איש, אלא בשל עלייתו של הצ'ט בוט של חברת Open AI. החברה מתכוונת להציג ברביעי הקרוב טכנולוגיה שתתחרה בה, אך לראשונה בתולדותיה, גוגל תידרש לשנות את הממשק שלה כדי להתאים את מנוע החיפוש להצגת טקסטים מובנים יותר. במקביל לכך, שוק הפרסום רק הופך תחרותי יותר עם כניסתן של אפל ואמזון לתחום.

אמזון הפתיעה עם עלייה של 19% בהכנסות מפרסום ברבעון הרביעי ל-11.6 מיליארד דולר ברבעון, למרות ירידה בקניות צרכנים ברשת, מה שהופך אותה לאחת האלטרנטיבות המשמעותיות לפרסום במטא ובגוגל עבור עסקים המוכרים את מרכולתם על הפלטפורמה המקוונת.