משרות לא ייעלמו בגלל ChatGPT, הן רק ייראו אחרת: התחזית של היועץ הבכיר

ג'ף שוורץ, לשעבר מנהל תחום ההון האנושי בדלויט וכיום סמנכ"ל תובנות בסטארט־אפ Gloat, חושב שמעסיקים צריכים להשלים עם חלוקת העבודה מהבית ומהמשרד • בראיון לגלובס הוא מזהיר משינוי מודל העבודה ומדבר על האתגר שמציב ה־ChatGPT בפני עולם התעסוקה

ג'ף שוורץ / צילום: gloat
ג'ף שוורץ / צילום: gloat

אפשר להניח שאם הראיון עם ג'ף שוורץ, בעברו שותף ומנהל תחום עתיד העבודה וההון האנושי בפירמת הייעוץ דלויט, היה מתקיים לפני מספר חודשים, הוא היה מתמקד בנושאים שונים, כמו התפטרות שקטה. אלא שמאז השוק השתנה, גל פיטורים שוטף את השוק והמעסיקים מחזירים עובדים למשרדים. אבל שוורץ, המכהן היום כסמנכ"ל לתובנות והשפעה בסטארט־אפ הישראלי Gloat, דווקא סבור שהתשובות שלו לא השתנו באופן מהותי.

המרוץ של גוגל ומיקרוסופט ל-AI: מי תשלוט בדור הבא של מנועי החיפוש | ניתוח 
גוגל לא מפקירה את הזירה: זו התשובה שלה ל-ChatGPT 
בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? | ניתוח

"השינוי המהותי הוא עדיין מהניהול שהכרנו לפני המגפה, לזה שאחריה", הוא מסביר. את משנתו שטח שוורץ בחודש שעבר בכנס של עמותת משאבי אנוש ישראל, וגם בספרו Work Disrupted, אלא שמאז שהספר יצא, כאמור שוב חווינו שינוי.

ג'ף שוורץ

אישי: מתגורר בניו יורק, בזוגיות
מקצועי: סמנכ"ל מחקר והשפעה ב־Gloat, פרופ' נלווה ומרצה אורח בתוכנית לתואר שני באוניברסיטת קולומביה (תוכנית לתואר שני), בעברו שותף ומנהל תחום עתיד העבודה וההון האנושי בפירמת דלויט
עוד משהו: מחבר הספר Work Disrupted

יש מי שחושבים שכעת השוק מתאזן. אנחנו עדיין תחת שיבושים?
"כן. כל מה שחשבנו על ניהול בעשורים האחרונים, לא נכון להיום. לדוגמה, רואים את זה בכך שמסלול הקריירה שונה, הוא כבר לא לינארי, והקריירה נמשכת זמן רב יותר עד לגיל יותר מופלג".

מנגד, יש ניסיון להתייצב על מה שהכרנו קודם בחסות האתגרים הפיננסיים. למשל, באחרונה חברות מחזירות את העובדים למשרדים.
"בעיניי, זה לא עניין של האם חוזרים למשרדים 'פולי רמוט' או היברידי. אני חושב שהמיקוד של המעסיקים לא צריך להיות בכמה ימים אנחנו במשרד, אלא במה זה אומר לנהל כוח עבודה כשחלק מהעובדים במשרד, חלקם עובדים היברידית וחלקם מהבית.

"מנהלים אומרים לעצמם - 'עכשיו יש לנו את הכוח, כי לעובדים יש פחות אפשרויות'. אבל אני לא בטוח שהם יקבלו את מה שהם רוצים - הם יקבלו התפטרות שקטה. אני חושב שאם כולם יחזרו למשרד, הפרודוקטיביות תרד".

כך ChatGPT מייצר דילמות למעסיקים ומשנה את שיטת הגיוס

בזמן שרבים חוששים מיעילותו הרבה של ChatGPT ומהאפשרות שהיא תוביל לכך שהוא ייתר משרות ותפקידים קיימים,

מתברר שנכון להיום בכוחו של הצ'אטבוט כבר לסייע לעובדים ואפילו למועמדים לעבודה, ובדרכים לא כשרות.

באתר Business Insider נכתב באחרונה על מהנדס תוכנה באמזון שהציג ל־ChatGPT את שאלות המבדק שמקבלים מועמדים, והאחרון השיב עליהן בצורה נכונה. המידע, יש להניח, התקבל מהדאטה שאסף הכלי לאחר שעובדים שונים נעזרו בו. ולא מדוברים רק בהנדסת תוכנה - עם הזמן מתגלים יותר ויותר מקרים שבהם משיב הצ'טבוט נכונה גם על מבדקי כניסה לתפקידים בעולמות הרפואה ועריכת דין.

סמנכ"ל משאבי אנוש בחברת יוניקורן אומר לגלובס כי הוא כבר לא יכול למיין מועמדים על בסיס מטלות בית. לדבריו, הוא שלח את המבחן למנוע של ChatGPT והמנוע קיבל ציון 100. "אנחנו גם מתקדמים עם מי שלא קיבל 100 במבחן, ואת מי שקיבל 100 נבדוק אקסטרה, ואנו מתקפים את התוצאות שמציג המועמד עם שאלות המשך, למשל - איך הוא הגיע לתוצאות". עוד סיפר הסמנכ"ל על מקרים שהובאו לידיעתו שבהם מנהלים בחברה שרצו לחסוך זמן בכתיבת הערכות עובדים תקופתית, ביקשו מהמנוע למלא עבורם את הדוח.

"בוחן את ערך המועמד לארגון"

"אין ספק ש־ChatBot יכול לענות ברמה בינונית ולעיתים גבוהה על הרבה ממבחני הבית הקיימים", מודה גם ליאור פרנקל, יזם בתחומי הקריירה והחינוך. "הוא מתאים לתפקידי תכנות במבחנים לג'וניורים, או לתפקידי שיווק - אפילו במבחנים לדרג ביניים. למזלה של התעשייה הישראלית התמיכה בעברית עדיין נוראית, ולכן בינתיים אפשר להרוויח זמן.

"לדעתי אנחנו צריכים לשנות את התפיסה. המנהלים המגייסים צריכים לדרוש מהמועמדים להיעזר בכלי בינה מלאכותית כדי לענות על מבחן הבית. הם צריכים להרכיב מבחן מספיק מעמיק שייתן למועמד הזדמנות להראות מסוגלות והבנה בדומיין מהצד שלו, תוך התייחסות למקרי בוחן נישתיים - מה שקשה ל־ChatGPT להכיר. כך ניתן להוכיח שהמועמד יודע לעבוד יחד עם AI כדי לתת ערך לארגון בתפקיד שעליו הוא מתמודד".

גל תנחלסון, סמנכל"ית משאבי אנוש של חברת אבטחת הענן אורקה סקיוריטי, מספרת כי "ChatGPT מקצר לנו זמנים במשימות הקשורות לפעילות מיתוג מעסיק וגיוס עובדים. אנחנו פותחים עם העובדים את מנוע הבינה מלאכותית ויוצאים תוצרים יפים יותר מבעבר. בימים אלו אנחנו בוחנים אינטגרציה שלו עם מערכת הגיוס שלנו כדי לקצר את עבודת המגייסות למשל בתיאום פגישות, כדי שהצוות יוכל להתמקד בעיסוקי ליבה".

משרות נוסח ChatGPT

בגלואט, נציין, מפתחים באמצעות בינה מלאכותית טכנולוגיה - גורם נוסף שנכנס באחרונה לשיח ומערער גם הוא את השוק - במטרה לשמר ולגייס עובדים בארגונים.

"לדעתי יהיו מספר מוטיבים שישפיעו על הניהול ב־2023", מציין שוורץ. "הראשון הוא כמובן ה־ChatGPT, ובכלל כלי הבינה המלאכותית. אנחנו נראה עיצוב מחדש של משרות ושל עבודה. אבל זה לא יהיה רק בדרך שבה אינטליגנציה מלאכותית תחליף את האנשים. העיצוב החשוב יותר יהיה בדרך שבה נשתמש ב־ChatGPT, בבינה מלאכותית ובכלים רובוטים כדי להפוך את כוח העבודה לפרודוקטיבי יותר".

שוורץ מדגים זאת באמצעות השוואה לגיליונות אלקטרוניים. "כשבשנות ה־70 הומצא הגיליון האלקטרוני, המחשבה הייתה שהוא יוכל להתמודד עם כמות נתונים גדולה במקום האנשים. ברגע שהפכנו את העבודה הזו לאוטומטית, כל מי שעסק בעבר בחישובים, עבר לעסוק באנליזות. לכן, השאלה שלנו צריכה להיות עכשיו איך נשלב את ChatGPT בעבודה הקיימת".

לדעתך ה־ChatGPT יחליף בעלי תפקידים במשאבי אנוש?
"אולי נראה פחות אנשים שאחראים על איסוף נתונים ועסקאות, אבל נראה יותר ניתוחים שרק בני אדם יכולים לעשות. כולם יעבדו עם כלי בינה מלאכותית בשנים הקרובות. מחלקות משאבי אנוש יעסקו פחות באיסוף נתונים ויותר בתוכניות עבודה.

"טום דוונפורט וסטיבן מילר כתבו בספרם Working with AI שאחת הדרכים להשגת היתרונות היא לעצב את המשרה כך שתהיה יותר יעילה. לפעמים אנחנו מתמקדים מחדש באוטומציה והחלפה, כשהשאלה שצריך לשאול היא מה נוכל לעשות כדי להוסיף ערך. זה מחזיר אותנו לעיצוב מחדש של המשרות - ל־ChatGPT יהיה תפקיד בכך".

לקראת תפנית ב־2023?

מוטיב נוסף שלדבריו ישפיע על הניהול ב־2023, יהיה בגיוס טאלנטים. "מנכ"ל לינקדאין אמר באחרונה ש'העובד הטוב ביותר שלך כבר עובד אצלך, עלייך רק למצוא אותו'. אנחנו נראה את זה במיוחד במצב הפיננסי הנוכחי. תהיה עלייה במוביליות פנימית, כי עלינו לבצע את העבודה הקיימת גם כשלא יכולים לגייס עובדים חדשים".

השינוי השלישי עליו מדבר שוורץ הוא ריבוי הזדמנויות לשינוי קריירה, כאמור לצד שאלת ההיברידיות. "ברגע שאנשים מתרגלים לגמישות זה יהיה קשה מאוד לקחת מהם אותה. מנהלים צריכים ללמוד לנהל את זה".

שנת 2023 תהיה קשה יותר?
"לדעתי 2023 עשויה להיות נקודת המראה. למנהלים יש יותר אפשרויות לבחור מבעבר, במיוחד בחברות שייעזרו בבינה מלאכותית, ישמרו על היברידיות, יתבססו על הכישורים של עובדים ולא בהכרח על התפקידים".