בחלק מהמשק נערכים לשביתה, בהסתדרות קוראים לפשרה ומסבירים מדוע לא ישתתפו

בענפים רבים נערכים לשבות כמחאה על הרפורמה המשפטית, אך המעסיקים חלוקים על הדרך שבה צריך לפעול • חלקם קוראים לתת לעובדים חופש בחירה ולהשאיר את המחלוקות הפוליטיות מחוץ למשרד • ההסתדרות לא תיקח חלק במחאה, והיו"ר ארנון בר־דוד קורא לפשרה

מחאת המילואימניקים בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
מחאת המילואימניקים בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

במשק נערכים לשביתת מחאה גדולה על הרפורמה במערכת המשפט. במקביל, בהסתדרות ובמרכז השלטון המקומי קוראים להידברות בין הקואליציה לאופוזיציה במטרה להגיע לפשרה שתמנע את הקרע בעם.

לאשר יום חופש לעובדים? כל מה שכדאי לדעת לקראת השביתה המתוכננת מחר | שאלות ותשובות
השלב הבא במחאה המשפטית: איך תיראה ההשבתה ביום שני הקרוב?
אפשר להגיע לפשרה? ארבעה מומחי משפט מכל הצדדים מדברים על הרפורמה

במכתב שהפיץ יו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד, הוא ביקש להימנע מנקיטת עמדה ולנסות לגשר על הפערים. "במהות שלי אני אדם אופטימי, ואף פעם איני אומר נואש. אבל הפעם אני באמת מודאג", כתב בר־דוד. "הקרע העולה מכנסת ישראל מפרק את מפעל חיינו. המדינה שלנו, הבית של כולנו, על סף פילוג. מה שלא הצליחו האויבים שלנו הצלחנו אנחנו כחברה לעשות לעצמנו. בואו נרגיע את השיח וניצור הידברות אמיתית.

"על כתפיי מוטלת אחריות רבה. ישראל היא מדינת חוק, ואת הסמכות להשבית את המשק יש רק ליושב־ראש ההסתדרות. אני פועל בימים אלה ואפעל בכל כוחי וכוחה של ההסתדרות להידברות וגישור אמיתי בין שני הצדדים".

בר־דוד הבהיר כי ההסתדרות עצמה לא תיקח חלק בשביתה. "לא אגרר למצב שבו אסכן את האחדות שהובלתי בבית של העובדות והעובדים בישראל. לא אכנס לוויכוח הפוליטי שחוצה את המדינה. את עוצמתה וכוחה של ההסתדרות אפעיל אל מול כל ניסיון לפגוע בזכויות עובדים ובשעה הנכונה. מיום כניסתי לתפקיד, תמיד שמרתי על פרגמטיות וחתרתי ליישב סכסוכים ומאבקים בשיח ולא בצעדים חד־צדדיים".

מטעם השלטון המקומי, חתמו 60 ראשי רשויות, גם כאלה שמזוהים עם מפלגות הקואליציה, על מכתב שקורא להידברות ולפשרה.

הדילמה מאחורי המחאה

הקריאה לשביתת מחאה במשק מעמידה מעסיקים רבים בפני דילמה. מצד אחד, הקריאה להגנה על הדמוקרטיה היא ערכית, לשיטתם. עם זאת, יש בנסיבות הנוכחיות גם אלמנט שעשוי להיתפס כפוליטי. רובם של הארגונים מעדיפים שלא להיכנס לקלחת ולא לצאת בהצהרות, בין אם הם מזדהים עם ערכי השביתה או לא.

אפילו בענף ההייטק, שמזוהה יותר עם המחאה נגד הרפורמה המשפטית, אין תמימות־דעים כיצד נכון לנהוג ביחס לשביתה. בעוד שבחברות רבות מאפשרים לעובדים לשבות, בסוף השבוע האחרון כתב ניר זוהר, נשיא חברת האינטרנט וויקס, זווית קצת אחרת על התנהלות החברה ביום השביתה.

"ביום שני הקרוב וויקס תשאיר את משרדיה פתוחים, אבל כל עובד שיבחר לצאת להפגין, יוכל לעשות זאת", כתב זוהר. "כאחד מאותם עובדים, אני מתכוון לעלות לירושלים להפגין". בהמשך, זוהר הסביר מהי עמדתו האישית, ומדוע הוא בוחר לעשות כך. עם זאת, הוא הבהיר כי חברת וויקס לא תשתתף באופן פורמלי בשביתה.

"וויקס תומכת בליברליזם בערכים ובפרקטיקה. בקונפליקט הפוליטי הנוכחי בישראל ישנם רבים שחושבים שהדמוקרטיה הישראלית בסכנה, ואיתה גם הערכים האלה. השאלה האם הטיעון הזה נכון או לא, מחלקת את ישראל עכשיו. עם כ־2,700 עובדים ישראלים בצוותים שלנו - זה גם מפלג אותנו כחברה".

עמדה נחושה יותר מציג יואב יזהר פראטו, מנכ"ל ושותף מייסד בחברת השיווק הדיגיטלי SKAI, שבשבוע שעבר הודיעה על העברת כספיה לחו"ל. במקרה שלו, משרדי החברה יישארו סגורים, ו־320 העובדים שלו בישראל לא יעבדו. "אני מודה שהיה קשה להחליט מה תהיה עמדתנו כחברה, ומה ירגישו מי שסבורים כי יש פה עניין פוליטי. אחרי תהליך כן הגענו יחד למסקנה כי אין פה פוליטיקה. אנחנו רואים סיכון גדול לחברה שלנו, ברמת החברה בכלל וברמה הכלכלית".

יש עובדים שמתנגדים לשביתה ולא מעוניינים לשבות?
"באופן אישי לא שמעתי, אבל אני יודע שיש אצלנו עובדים ועובדות מכל הזרמים. זה היופי וזה הקושי. יש פסיפס, וזה בסדר שכל אחד חושב אחרת, אבל אני מקווה שהם יבינו שאין לזה קשר לפוליטיקה. כולם יקבלו שכר על היום הזה, ואני מביא בחשבון שיש מי שייקחו אותו כיום חופש, יבלו עם המשפחה, יקראו ספרים וכדומה. וזה גם בסדר גמור".

עורכי הדין מצטרפים

עמדה דומה שכוללת את רתימת העובדים מציג משרד עורכי הדין מ. פירון ושות'. לפני סוף השבוע הופץ לעובדים מייל הקורא: "ביום שני הקרוב תתקיים שביתת מחאה של ארגונים שונים במשק, ביניהם משרד עורכי דין, נגד המהפכה המששטרתית המתוכננת. משרדנו יאפשר לעובדות ולעובדים המעוניינים/ות בכך לקחת חלק במחאה ולהשתתף בה באופן פעיל. יום זה לא ייחשב כיום חופשה".

בהמשך העבירה הנהלת המשרד מייל נוסף, לפיו "אנחנו מארגנים ביום שני הסעות מהמשרד לירושלים, להפגנת המחאה מול הכנסת". עוד הבהירו בפירון ושות' כי משרדי החברה יישארו פתוחים לטובת מי שאינם מעוניינים לשבות או לקחת חלק במחאה.