גם בעולם מדווחים: "התערבות נדירה של הנשיא הישראלי"

כלי התקשורת הכלכליים בעולם דיווחו בהרחבה על נאומו של הנשיא יצחק הרצוג ועל ההתקדמות בחקיקה מנגד • ב"פייננשל טיימס" מזכירים את התנגדות נגידי הבנק המרכזי לשעבר לרפורמה המשפטית, ובבלומברג מזהירים מפני השלכותיה על "האטרקטיביות של ההשקעות בישראל"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: רפי קוץ
נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: רפי קוץ

כלי התקשורת הגלובליים דיווחו ביממה האחרונה בהרחבה על נאומו של נשיא המדינה יצחק הרצוג אמש (א'), בו הפציר לפתוח בהידברות על התוכנית להחלשת מערכת המשפט ולעצור את החקיקה בנושא.

מתווה הפשרה של הנשיא הרצוג: דילוג מעל מוקשים וכמה סיבות לתקווה | ניצן שפיר, פרשנות
● "רגע לפני התנגשות": הנשיא הרצוג הציג מתווה פשרה לרפורמה המשפטית

"הנשיא הישראלי מזהיר ממשבר חוקתי", הייתה הכותרת הבוקר באתר ה"שפיגל", שדיווח כי "הרצוג חושש לעתיד החברה במדינת ישראל, ולכן הציע פשרה".

עד כה כלי התקשורת האירופיים הכלליים המרכזיים לא הרבו בדיווחים על הרפורמה המוצעת במערכת המשפט בישראל. "הרפורמה כבר הובילה להפגנות אנטי-ממשלתיות בישראל בהשתתפות רבבות", דיווח השבועון "די צייט" לקוראיו הבוקר, "והפגנות ענק מתוכננות להתקיים גם היום (ב')".

גם כלי התקשורת הכלכליים, שהתמקדו בשבועות האחרונים באיום של הרפורמה המשפטית על תעשיית ההייטק הישראלית, וסיקרו את האזהרות של סוכנויות הדירוג ובנקי השקעות מפני הורדת דירוג האשראי של ישראל אם הרפורמה תצא לפועל, דיווחו בהרחבה על נאומו של הרצוג. "ישראל נמצאת על סף קריסה חוקתית, מזהיר הנשיא", כתבו אתמול ה"פייננשל טיימס" הבריטי, בידיעה שהופיעה בראש עמוד הבית של העיתון.

"מאז שעלתה לשלטון בשנה שעברה", נכתב בדיווח, "ממשלת נתניהו, הנחשבת לימנית ביותר בהיסטוריה של ישראל, הפכה ביצוע שינויים מהותיים במערכת המשפט לאחת מהמטרות המרכזיות שלה". העיתון מזכיר כי בין המתנגדים לתוכנית המוצעת ישנם נגידי בנק ישראל לשעבר, כלכלנים ומנכ"לים מתחום ההייטק, המזהירים בין השאר כי התוכנית "תפגע באווירה העסקית בישראל".

כלי התקשורת הבינלאומיים כולם מציינים כי עמדת הממשלה הנוכחית היא שהרפורמה המשפטית נועדה "להשיב איזון" למערכת הדמוקרטית הישראלית, וכי הרשות המחוקקת הלכה רחוק מדי בשנים האחרונות בהתערבות בהחלטות הממשלה.

בלומברג: "התערבות נדירה"

גם ה"וול סטריט ג'ורנל" - שלפני כשבועיים הביע במאמר מערכת תמיכה ברפורמה המשפטית, ולאחר מכן אירח טור דעה של כלכלן ישראלי התומך ברפורמה - דיווח אתמול על נאומו של הרצוג. "הקואליציה בראשות נתניהו מקדמת חוקים שיאפשרו לממשלה לשלוט על מינוי השופטים", נכתב בדיווח, שהזכיר את ההפגנות ההמוניות נגד התוכנית בשבועות האחרונים. "למרות שתפקידו של הנשיא הישראלי הוא סמלי ברובו, והוא אינו משויך מפלגתית, לקולו יש משקל בנושאים בעלי חשיבות לאומית", דיווחו כתבי העיתון בישראל.

סוכנויות הידיעות הכלכליות, כמו בלומברג, שגם הן מדווחות לקוראיהן בשבועות האחרונים על העימות בנוגע לחקיקה המתקדמת ובמיוחד בנוגע לחששות הכלכליים לגבי מצבו של המשק הישראלי, הקדישו ידיעות נפרדות לנאומו של הרצוג אתמול, אותו כינו "התערבות נדירה". "הרצוג הזהיר בנאום נדיר בפריים-טיים הטלוויזיוני כי המדינה נמצאת על סף קריסה חברתית וחוקתית", דיווחה הסוכנות לקוראיה.

בדיווח צוין כי למרות שהרצוג ידוע כדמות "משעממת" ואינו קיצוני לרוב בדבריו, הוא הביע "את החשש הרחב הקיים מפני השינויים המוצעים על-ידי הממשלה החדשה". חשש זה, נכתב בסוכנות, הוא שהשינויים הם כה רדיקליים, עד שהם מאיימים על עתידה הדמוקרטי של ישראל, על האטרקטיביות שלה למשקיעים זרים ועל קשריה לבעלות הברית הקרובות ביותר שלה.

גם סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי נאומו של הנשיא הרצוג היה "רגע נדיר", אך עדכנה כי שר המשפטים יריב לוין "שפך מים קרים" על ההצעה לדחות את הליך החקיקה שאמור להתחיל היום. הסוכנות עדכנה את הקוראים ב"יוזמה הנדירה" של ראשי המערכת הבנקאית בישראל, שפרסמו אמש הודעת תמיכה במתווה הנשיא, בהשעיית החקיקה בנושא ובפתיחה בהליך הידברות.