פייסבוק | ניתוח

צוקרברג בעקבות מאסק: ענקית המדיה החברתית שוקלת לגבות דמי מנוי

מטא הודיעה כי תאפשר למשתמשים לקבל אימות (וי כחול) לחשבונות פייסבוק ואינסטגרם במנוי חודשי - בדומה למהלך שיזמה טוויטר לאחרונה • אך זהו לא המהלך היחיד שהיא לומדת מהמתחרה

מארק צוקרברג. צועד במסלול של מאסק / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג. צועד במסלול של מאסק / צילום: Shutterstock

ענקית הטכנולוגיה מטא (פייסבוק) הולכת בדרכה של טוויטר. השבוע, מייסד ומנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, הודיע כי החברה תשיק אפשרות לרכישת וי כחול לחשבון במינוי חודשי בתמורה לסכום שנע בין 12 ל־15 דולר בחודש. בנוסף, המינוי יעניק למשתמשים חשיפה מוגברת בפלטפורמות ותיעדוף בשירות לקוחות. כדי להירשם, המשתמשים יתבקשו להגיש תעודה מזהה ממשלתית שתואמת את השם והתמונה שלהם בפייסבוק או באינסטגרם. התוכנית תוצע בתחילה באוסטרליה וניו זילנד, ובהמשך תתרחב למדינות נוספות.

פרופ' ענת אלון־בק, מומחית למשפט תאגידי אמריקאי מאוניברסיטת קייס ווסטרן, מסבירה כי מהלך זה הוא חלק מחיפוש מקורות הכנסה נוספים של ענקיות הטכנולוגיה, ברקע התחרות בשוק הפרסום והרגולטורים שמנסים לצמצם את שליטת החברות בשוק. "חברות כמו פייסבוק וטוויטר הרוויחו המון מפרסום, אבל רגולטורים לא יתנו להם להמשיך וקושרים את ידיהם", היא אומרת. "הם מחפשים בנרות מקורות הכנסה נוספים. זאת מלחמת הישרדות של הגדולות". ועם כ־3 מיליארד משתמשים, נראה כי לפייסבוק יש הזדמנות אדירה להרוויח מדמי מנוי.

לא רק וי כחול: הפיצ'ר הנוסף שפייסבוק מאמצת

אבל מטא לא עוצרת ב־וי כחול - לפי דיווחים בעולם, החברה עובדת על פיצ'ר נוסף לפייסבוק, הקיים כבר בטוויטר - שרשורים. בדומה לאחרונה, פייסבוק רוצה לאפשר למשתמשים להציג פוסטים שקשורים זה לזה בשרשור אחד אחרי השני. שם הפיצ'ר הוא View Post Thread - אף הוא מאפיין זהותי של טוויטר. פיצ'ר זה כמובן יכול לסייע לסיקור אירוע או סיפור מתפתח, כמו תגובות לתוכניות בשידור חי ולמשחקי כדורגל.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר, משווה בין טוויטר לפייסבוק אך עדיין טוען שישנן "אלפי הבדלות" בין השתיים. "כשמאסק הוביל את המנוי בתשלום בטוויטר, המהלך שידר חוסר שלווה וחוסר שליטה", הוא מוסיף. "בפייסבוק, לעומת זאת, הפיקו לקחים מטעויות המתחרה, ועושים זאת מסודר, עם בדיקת מסמכים ולא בכל העולם בבת אחת".

עוד מציין וסצ'ונוק: "אני חושב שמדובר במגמה ברורה של שינויים במודלים עסקיים מ־freemium עם פרסומות, למנויים בתשלום ללא פרסומות. ראינו את יוטיוב כבר עושה את זה, כשמשלמים 10 דולרים ומקבלים חוויה ללא פרסומות. עכשיו, כשמחירי הפרסום הדיגיטלי ממילא צונחים, כפי שנראה בדוחות הכספיים של פייסבוק וגוגל, מעבר למודל מנויים בתשלום עושה עוד יותר שכל".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה בבית ההשקעות פסגות, חושב שצוקרברג למד המון מהמתחרות, "בין אם זה עכשיו מטוויטר, בין אם זה מטיקטוק כשהשיק את ה־Reels ובעבר כשלמד מסנאפצ'אט. אם מהלך המנויים בתשלום יצליח, זה יכול להיות צעד מבורך. יש אפילו הגיון במודל מבוסס מנויים, ולא רק פרסומות.

לראייתו של כרמי, הכנסות מנויים עשויות גם לעדן את השיח ברשתות החברתיות: "אני חושש ברשתות, שבנויות על פרסום, ניזונות בהגדרה על שיח רעיל ועוין, כי זה מביא יותר קהל. אולי הכנסות מבוססות מנויים יעודדו פחות תוכן מפלג".

ניסיון לרצות משקיעים באמצעות פיטורים

אך לא מדובר בנקודה היחידה שמשותפת לשתי ענקיות הטכנולוגיה - אחרי שמאסק חתך חצי מהעובדים ברשת החברתית, בפייסבוק ובחברות רבות החלו לפטר כדי להתייעל וראו שהמשקיעים אוהבים צעד זה במיוחד. בנובמבר האחרון פיטרה פייסבוק 11 אלף עובדים שהיו כ־13% מכוח העבודה העולמי שלה, וכעת ישנם דיווחים על סבב פיטורים שני שעומד על הפרק.

"אין כאן בהלה", סבור וסצ'ונוק מאופנהיימר. "10% מכוח האדם זה ממוצע, ואסור לשכוח שכולם גייסו בטירוף בשנתיים האחרונות. כך שגם לאחר הפיטורים, לפייסבוק עדיין יש עלייה ניכרת של עשרות אחוזים בכוח אדם לעומת טרום הקורונה".

לדבריו, לא רק בטכנולוגיה מפטרים. "בתקופות האטה כלכלית החברות נוטות למקסם רווחיות, ולא את הצמיחה, כי ממילא ישנו פוטנציאל צמיחה מוגבל", הוא מסביר. "המשקיעים מעדיפים באופן ברור רווחיות על פני צמיחה. ראינו את זה בעונת הדוחות, כולל אצל ישראליות רבות".

"קשה להתווכח עם הטענה שיש שומנים בהייטק", מוסיף כרמי מפסגות. "כמעט לא סביר שענף מסוים מוצף במזומנים ולא נקבל עודפים פה ושם. כשהנזילות מתכווצת, הגיוני שנראה גם תהליכי התייעלות".

מבחינת מטא כחברה, כרמי מצביע על הקטנת ההשקעות השנה: "מטא אמורה להשקיע מעל 30 מיליארד דולר השקעה הונית, לעומת 15 מיליארד דולר ב־2020 למשל. אין ספק שמדובר בהמון כסף - ויש לה עוד הרבה מה לקצץ אם היא רוצה. אפשר לשער שהיא תנסה לשלב התקדמות בתחום המטאוורס, גם אם בקצב איטי יותר, עם שימור רווחיות גובהה ברשתות החברתיות".