חזר מחו"ל ופתח מסעדה באווירה יפנית: "הרבה פעמים הבנקים סוגרים דלתות ומערימים קשיים"

אסף מנחם, בן 44 מתל אביב, נשוי + 2 • בעלי מסעדת Mententen • "הבירוקרטיה והטופסולוגיה מעיבים מאוד על פתיחת עסק. עם זאת, חשוב לי לציין כי בתקופה האחרונה אצלנו ספציפית בת"א אני מרגיש ורואה שהעירייה מנסה להביא את הנושא לשיפור" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אסף מנחם, בעלי מסעדת Mententen / צילום: תמונה פרטית
אסף מנחם, בעלי מסעדת Mententen / צילום: תמונה פרטית

"בכל תקופת הקורונה כל נושא הייבוא היה מתיש וכרוך בסיכונים תמידיים. לדוגמה, המכולות היו מתעכבות ימים רבים, המוצרים היו מתעכבים והיה צריך לחיות בתחושה תמידית של חשש ולעשות התאמות כל הזמן", מספר אסף מנחם, הבעלים של מסעדת Mententen.

"מחירי המכולות היו יקרים ועלו בכמעט פי חמישה ממה שהיה קודם וזה ייקר את הכול ללא פרופורציה. אומנם מאז המחירים ירדו אבל הם עדיין גבוהים מאוד ולא חזרו לעצמם. בתחום שבו אני עוסק יש עוד הרבה מה לשפר ע"י הרשויות כדי שנוכל להיות הוגנים מול האורחים שלנו וזה לא בושה להגיד - גם רווחיים".

עוד לפני הרגולציה והייבוא, אסף מציין כי האתגר הכי קשה שחווה עסק חדש, במיוחד כזה שמגיע ללא ניסיון, הוא כל הנושא של רישיון העסק והטופסולוגיה. "זה תהליך מייאש ומתיש שביחד עם כל הבירוקרטיה מעיב מאוד על פתיחת עסק. עם זאת, חשוב לי לציין כי בתקופה האחרונה אצלנו ספציפית בתל אביב אני מרגיש ורואה שהעירייה מנסה להביא את הנושא לשיפור, יש הנגשה של רוב המידע באתר וניכר שהם מנסים לעשות את ההתאמות".

לפני כ־7 שנים, לאחר שהוא התחתן ונולדה לו בתו הבכורה, חזר אסף מיפן לאחר 15 שנה. "לאחר שנה וחצי שישבתי בבית חצי מבוהל וחייתי יום יום בחיפוש עצמי, הצלחתי 'לסדר את הרהיטים בראש' והחלטתי לפתוח את 'מנטנטן'. מסעדה יפנית אותנטית, כזו שגורמת לאורחים לחוות לערב אחד את הטעמים, הריחות והאותנטיות היפנית כפי שחוויתי והתאהבתי. המסעדה מקדשת את האוכל והתרבות היפנית עם תשומת-לב לפרטים גדולים־קטנים - החל ממוצרי המסעדה ועד הכלים המוגשים במסעדה והאווירה הקיימת בתוכה".

אסף משתף כי "ההתמודדות עם הגורמים הפיננסיים בתחום שלנו היא מאוד נוקשה. זה לא סוד שהבנקים מדרגים את בעלי עסקי המזון בקטגורה של 'סיכון גבוה' ומלכתחילה רואים אותם ומגדירים אותם כעסקים מסוכנים. לא בכדי, לרוב זה עסק עם שולי רווח נמוכים ותחרות גבוהה.

"הבעיה היא שהם לא עושים הבחנה בין חברה לאנשים פרטיים ולצערי גם מי שמציג בפני הבנק נתונים גבוהים שמעידים שהעסקים 'בריא', גם הוא נתקל הרבה פעמים בסירוב, סגירת דלתות והערמת קשיים. אשמח שיהיה שינוי, מדובר בתחום שהוא חמצן למדינה וצריך לעזור לו".

אסף אף משתף בהתייקרות המחירים שמתגלגלת לצרכן. "עד כה על אף הקורונה והמצב הכלכלי הרעוע, עשינו את כל מה שאפשר כדי לא להעלות מחירים. לצערי בחצי שנה האחרונה נאלצנו להעלות קצת מחירים כיוון שכל הספקים בצורה גורפת העלו את המחירים ב־12\15 אחוז. אנחנו מחפשים להיות הגונים עם האורחים ולא לקפוץ מעל הפופיק אלא להעביר את האורח חוויה קולינרית יפנית אמיתית. אני קשוב לצרכי האורחים וחשוב לי שכל אחד ירגיש שהוא מקבל חוויית מנטנטן במלואה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il