מכונית חשמלית | שאלות ותשובות

הכנסת תכריע: מתי צריך את אישור השכנים לעמדת טעינה חשמלית?

לאחר שפורסם בתקופת הממשלה הקודמת מבלי שאושר, תזכיר החוק להסדרת הקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בבתים משותפים קיימים פורסם שוב • מה החוק אומר ומתי הוא ייכנס לתוקף • גלובס בדק

טסלה בעמדת טעינה פרטית בתל אביב / צילום: בר לביא
טסלה בעמדת טעינה פרטית בתל אביב / צילום: בר לביא

תזכיר החוק להסדרת הקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בבתים משותפים קיימים פורסם שוב - לאחר שפורסם גם בתקופתה של הממשלה הקודמת, מבלי שאושר בסופו של דבר - ופתוח כעת להערות הציבור למשך כשבוע, עד 9 במרץ. מה קובע החוק, כיצד תתבצע הקמה של עמדות טעינה עם אישורו ומה העלות המוערכת לשם כך? גלובס עונה על השאלות המרכזיות.

מה מטרת החוק?

החוק מתייחס אך ורק להקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בבתים משותפים קיימים. כידוע, הנושא כבר הפך לעניין "חם" וגורר אחריו חיכוכים ואף סכסוכי שכנים, בכל הנוגע לשימוש בתשתית החשמל בבניין. החוק, שפורסם כאמור כתזכיר לקראת קידומו בפועל, מיועד להסדיר את העניין ולהבהיר מתי נדרש מקים העמדה לאישור שאר הדיירים ומתי לא.

התזכיר שפורסם כולל גם אישור להקמת עמדות טעינה בחניות שאינן צמודות לדירות של בעליהן, ומחייב את המקים ואת שאר הדיירים "לקבוע הסדרים מיוחדים לשימוש בחניה, כמו לדוגמה ייעוד של חניות מסוימות לצורך טעינת רכב חשמלי".

מתי החוק צפוי לעבור?

תזכיר החוק פורסם להערות הציבור, כמתחייב, למשך שבוע - עד 9 במרץ, במסגרת יישום תקציב המדינה החדש. לאחר שיעבור פרק זמן זה, יועלה החוק לאישורה של ועדת השרים המיוחדת, ולאחר שיאושר יונח על שולחן הכנסת לאישור סופי.

לא דרושה הסכמה רחבה?

על פי לשון החוק - לא. כפי שנכתב בתזכיר, אדם שרוצה להקים עמדה כזו, כולל העברה של תשתית החשמל הנדרשת, לא יצטרך לקבל לשם כך את הסכמת כל הדיירים, "אם מדובר בחיבור עמדת הטעינה לחיבור החשמל המשמש את בעל החניה המוצמדת, או אם מדובר בחיבור עמדת הטעינה לחיבור חשמל חדש שאינו משמש דירה כלשהי ואינו משמש את הרכוש המשותף".

החוק קובע כי הסכמה תתבקש רק כאשר המהלך משפיע על הרכוש המשותף: על פי לשון החוק, תידרש הסכמת רוב רגיל של בעלי הדירות "אם מדובר במונה נפרד, המתחבר לחיבור החשמל המשמש את הרכוש המשותף".

כמה עולה להקים עמדת טעינה?

נכון להיום הטווח הוא גדול יחסית, ותלוי בין היתר בשאלת הימצאותה של תשתית קיימת בבניין. אם קיימת תשתית יציבה, חזקה, ואם החנייה נמצאת במרחק של מטרים בודדים מלוח החשמל של הדירה, ניתן להקים עמדה כזו במחיר של עד כאלף שקל. כאשר נדרשת הקמת תשתית, כולל הנחת כבלי החשמל, חפירה מתאימה ועוד, המחיר ינוע בין 1,500 שקל ל־5,000 שקל, תלוי בהיקף העבודה הנדרשת.

האם החוק מתייחס לבניין חדש?

לא. לשם כך תוקנו תקנות נפרדות. תקנות אלו מחייבות התקנה של תשתית ייעודית לעמדות טעינה, בכל בניין שיש בו שש דירות לפחות ושתי קומות לפחות. התקנות קובעות כי לכל חנייה בבניינים אלו תוקם תשתית בסיסית לטעינת רכבים חשמליים, שתאפשר טעינה ב־20% מהחניות בבניין.