האינפלציה באירופה מרימה ראש ותחזיות הריבית עולות. האם משבר כלכלי בדרך?

מדד הליבה בגוש האירו עלה לשיא של כל הזמנים ומסמן שלמרות התקוות המוקדמות - והעלאות הריבית האגריסיביות - עוד אין מקום להתרופפות התנאים המוניטריים • עד כמה יוכל הבנק המרכזי האירופי להעלות את הריבית מבלי לגרום למשבר?

שטרות אירו / צילום: Shutterstock
שטרות אירו / צילום: Shutterstock

מדד הליבה בגוש האירו עלה לשיא של כל הזמנים (5.6%), ומסמן שהמאבק האירופי בעליות המחירים רחוק מלהסתיים, למרות התקוות המוקדמות והעלאות הריבית האגריסיביות. כעת שבה וחוזרת השאלה עד כמה יוכל הבנק המרכזי האירופי (ECB) להמשיך להעלות את הריבית מבלי לגרום למשבר כלכלי או למשבר חוב דרום-אירופי.

● "זה פשוט לא הגיוני": הסיבות לראלי המפתיע של האירו והתחזית הפסימית הלאה
אפילו בבנקים כבר אין כסף: אירופה מתנתקת מהמזומן 
המדינה הקטנה באירופה שהצליחה לנצח את האינפלציה

האינפלציה בגוש האירו הפתיעה היום (ה') לרעה את מי שקיוו כי בקרוב יחזרו התנאים ביבשת ל"עסקים כרגיל", שהבנק המרכזי האירופי יוכל להפסיק עם העלאות הריבית שלו, ושהנזילות תשוב לשווקים הפיננסיים. אחרי שלושה חודשים רצופים של ירידות משמעותיות מדי חודש (לעומת השיא של 10.6% שנרשם באוקטובר), הנתונים הראשוניים לפברואר שפורסמו היום מעריכים ירידה מזערית מ-8.6% בינואר ל-8.5%. זה יותר מפי ארבעה מיעד המדד, ויותר מציפיות הכלכלנים, שעמדו על 8.2%.

אולי חמור מכך מבחינת מקבלי ההחלטות - אינפלציית הליבה כאמור רק עלתה, והיא עומדת כעת על 5.6%, השיעור הגבוה ביותר אי פעם בהיסטוריה של גוש האירו.

נשיא צרפת מתחנן להורדת מחירים, בספרד מפחיתים בצריכת בשר

ההשפעות ניכרות לא רק בנתונים היבשים, אלא גם בשטח. בצרפת סוגיית יוקר המחייה עומדת בראש סדר היום, ונשיא צרפת עמנואל מקרון "התחנן" בפני רשתות השיווק לרסן את החמדנות ולהוריד מחירים כשאפשר. בספרד משקי בית הפחיתו את צריכת הבשר שלהם בגלל המחירים העולים. בסלובניה הפגינו פנסיונרים שמתקשים לגמור את החודש בדרישה להעלות את הפנסיות. אלו הן רק הכותרות מהימים האחרונים.

קשה לראות חדשות חיוביות במדד פברואר 2023 שהתפרסם היום בצהריים. כמעט כל הסעיפים בו עלו לעומת החודש הקודם, כשמחירי המזון מובילים את העליות. רק מחירי האנרגיה ירדו, באופן צנוע, והמחירים במגזר השירותים (המשמש אומדן לעד כמה "דביקה" העלייה במחירים) עלו בכמעט אחוז שלם.

שנה אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה, שהייתה הטריגר לזינוק באינפלציה האירופית שהשתלב עם גורמים גלובליים, לא רק שהאינפלציה לא "חולפת" כפי שחזו בעבר, אלא שהיא מסתמנת כעיקשת יותר ממה שהעריכו רק לפני כמה חודשים. נראה כי השפעת האנרגיה כגורם מלבה של האינפלציה אולי דעכה, אבל האש האינפלציונית התפשטה לתחומי המזון והייצור, ולמגזר השירותים.

הכלכלנים העלו את התחזיות לעליית הריבית במרץ

קשה לצפות להקלה במדיניות המוניטרית ההדוקה על רקע הנתונים הללו, וזו גם הרטוריקה הנשמעת מצד מקבלי ההחלטות. נגידי הבנקים המרכזיים של גוש האירו, המיוצגים כולם במועצת המנהלים של הבנק המרכזי האירופי (ECB), הביעו בימים האחרונים נחישות להמשיך ולהעלות את הריבית בשוק, העומדת על 2.5% בלבד. "נעשה כל מה שדרוש כדי להשיב את האינפלציה ליעד של 2%", אמרה היום נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד בראיון לטלוויזיה הספרדית, שממחיש עד כמה מרכזית עליית המחירים למדינה האיברית. "בשלב הנוכחי, ייתכן שנמשיך בדרך הזו", אמרה בנוגע להעלאות הריבית.

כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias
 כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias

לפיכך, אם בתחילת החודש שעבר התחזית הייתה להקפצה קרובה של הריבית ב-0.25% בלבד במרץ, כרגע הקונצנזוס הוא על העלאת ריבית קרובה של 0.5%, וייתכן שעל עוד העלאה דומה במאי ועוד אחת ביוני. אם בתחילת החודש שעבר הקונצנזוס בקרב הכלכלנים והשוק היה כי הריבית האירופית תגיע למקסימום של 3.5%, כעת ישנו תסריט שהופך לאפשרי יותר ויותר לפיו היא תיאלץ לעלות ל-4%.

בכל מקרה, ה-ECB נקט עד כה את מהלך העלאות הריבית המהיר ביותר בתולדותיו - ממינוס 0.5% ל-2.5% (כיום) בתוך שבעה חודשים בלבד. גולדמן זאקס עידכן היום למעלה את ריבית השיא החזויה לגוש האירו ל-3.75% ביוני.

החשש ניכר היטב בשוק האג"ח הממשלתיות של הגוש

ובעוד שוקי המניות האירופיים ממשיכים להיות תנודתיים, ההשפעה של העלייה באינפלציה והמדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי האירופי נגדה באמצעות העלאות ריבית, נרשמת היטב בשוק האג"ח הממשלתיות של גוש האירו. התשואה על אג"ח גרמנית לשנתיים (3.18%) חצתה השבוע רף שנרשם לאחרונה רק ב-2008. זו על האג"ח ל-10 שנים (2.72%) נמצאת בשיא של יותר מעשור. אגרות חוב אלו אמורות לייצג נכס חסר סיכון לחלוטין. רק לפני כשנה הייתה התשואה על אג"חים אלו שלילית. גרמניה אולי יכולה להתמודד עם העלייה בעלויות ההלוואה שלה, אבל העלייה בתשואות מסכנת את מצבן הפיננסי של מדינות גוש האירו השקועות בחובות, כמו איטליה ויוון, וממחישה את "מרווח המשחק" שיש לבנק המרכזי האירופי בתחום עליות הריבית. הצעדים האחרונים כבר עוררו ביקורת חסרת-תקדים באיטליה. אם יידרשו עוד העלאות ריבית, כפי שמסתמן מנתוני האינפלציה, העימות הפנימי בגוש צפוי להתלקח מחדש.

מול הנתונים היום צריך לזכור את אזהרות המומחים הכלכליים בתחילת השנה, שחלקם אמרו כי זו לא תהיה הפתעה גדולה אם האינפלציה תטפס בחודשים הראשונים של השנה, בגלל ההשפעה של העלאות השכר שנחתמו במדינות מרכזיות רבות. כך, למשל, באוסטריה ובגרמניה זכו איגודי עובדים מרכזיים בתוספת יוקר של כ-8%. גם בצרפת העלו את הפנסיות ושכר במגזרים מסוימים.

כלכלנים אינם מדברים על ספירלת שכר-מחירים כפי שקרה בשנות ה-70', משום שהשחיקה הריאלית בשכר גבוהה יותר מתוספות היוקר, אך מציינים כי להעלאות השכר יכולה להיות השפעה ממתנת על הירידה באינפלציה. ייתכן כי זוהי הדינמיקה שרואים כעת. בנוסף, הכלכלנים חוזים ירידה חדה יותר במדד המחירים בחודש הבא, בשל ההשוואה למרץ 2022, החודש שבו מחירי האנרגיה זינקו אחרי שרוסיה פלשה לאוקראינה.