חילופי הדורות בקרן הגידור הגדולה בעולם: איך תשתנה אסטרטגיית ההשקעות שלה?

ענקית הגידור ברידג'ווטר יוצאת לדרך חדשה תחת הנהגה ישראלית, ותתמקד, בין השאר, בהתרחבת באסיה ובהשקעה ב-AI • הקרן הודיעה גם כי תפטר 100 עובדים • המנכ"ל ניר בר-דעה: "התפתחות או מוות, זה מה שמתרחש כאן"

ניר בר דעה, מנכ''ל ברידג'ווטר / צילום: מירב חבד אלון
ניר בר דעה, מנכ''ל ברידג'ווטר / צילום: מירב חבד אלון

קרן הגידור הגדולה בעולם, ברידג'ווטר, נמצאת לפני התפנית החדה ביותר במסלול ההשקעות שלה בארבעת העשורים האחרונים בפעילותה. זאת לאחר שמייסד הקרן, המיליארדר ריי דליו, פרש מתפקידו באוקטובר האחרון וכעת צוות ההנהלה החדש חושף את צעדיו. לפי דיווח בבלומברג, צוות ההנהלה החדש, בהובלת המנכ"ל הישראלי ניר בר-דעה, מגבש אסטרטגיות חדשות ואמביציוזיות שאמורות להאיץ תשואות ורווח, ולפתח ערוצי הכנסה חדשים. ישראלית נוספת שנמצאת בתפקיד בכיר בברידג'ווטר, זו קרן קרניול-טמבור, שמונתה בתחילת פברואר למנהלת ההשקעות הראשית של הקרן לצד שני מנהלים נוספים.

ההיסטוריה מלמדת: האם זה הזמן המתאים לרכוש אג"ח 
ריי דליו, מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם, מסביר בספרו החדש איך לסחור בזמן משבר כלכלי 

במקביל, הקרן הודיעה כי היא מתכננת לפטר בשבועיים הקרובים כ-100 עובדים בניסיון לקצץ משאבים. לקרן יש 1,300 עובדים ברחבי העולם. "הדרך היחידה להישאר רלוונטיים היא על-ידי חדשנות", הסביר המנכ"ל הישראלי ניר בר-דעה, "ואנחנו עושים זאת בקצב מעט איטי יותר בשנים האחרונות. רק להמשיך במה שעשינו עד כה זה לא מספיק. התפתחות או מוות, זה מה שמתרחש כאן".

השקעה ב-AI

השינויים האסטרטגיים בקרן הגידור הם כאמור תולדה מהחלפת ההנהגה, ששלבים ראשונים בה החלו כבר בתקופת הקורונה. זאת במקביל לביצועים נמוכים והפסדים שבעקבותיהם ייסדה החברה ועידה שאמורה לפקח על החלטות בענייני השקעות.

כעת ברידג'ווטר מנתבת יותר ויותר משאבים מקרנות הדגל שלה (Pure Alpha ו-All Weather) להשקעה בבינה מלאכותית וללמידת מכונה, ולהתרחבות באסיה. זאת כחלק מארבע החלטות השקעה שנקבעו: התרחבות באסיה לחיזוק הקשרים עם הלקוחות המקומיים; הוספת מוצרים שמשקיעים במניות בודדות שישקפו את תפיסת החברה לגבי מגמות מאקרו; התרחבות בתחום הקיימות בהימור על הון עצמי כולל אסטרטגיות שיניבו עודף תשואה; ובניית צוות חדש שיתכנן כלים להשקעה מבוססי AI ולמידת מכונה.

בחזית ה-AI, החברה סגרה בשבוע שעבר עסקה עם Elemental Cognition כדי להגדיל את מחקר ההשקעות. "דרך שימוש באפליקציות החברה שמספקת הבנת שפה טבעית מתקדמת, מודלים לידע גלוי, והסקת מכונה, אנחנו מקווים להגביר את יכולתנו לפענח במדויק סימנים לתוכן בכמויות גדולות", הסביר גרג ג'נסן, סמנכ"ל ההשקעות בברידג'ווטר, שצפוי לעמוד בראש צוות ה-AI החדש בקרן.

במסגרת השינויים, ברידג'ווטר מהמרת ומגבילה את היקף ההשקעות בקרן הדגל Pure Alpha כדי שתוכל לנצל הזדמנויות חדשות ולפנות משאבים ליוזמות חדשניות. היקף ההשקעה בקרן, שבעשור האחרון שיאו הגיע לכ-100 מיליארד דולר, מתוכנן לרדת בין 20% ל-30%. "אנו, בחברה, דוגלים במצוינות ובהשקעה תמידית בשיפור ביצועים", הוסיף בר-דעה, "אנו רוצים לוודא שמוצר הדגל שלנו יכול לספק זאת".

נראה שהתפנית של ברידג'ווטר משקפת מגמה בנוף תעשיית קרנות הגידור העולמית, שכוללת את עליית של קרנות ענק מרובות אסטרטגיות כמו סיטאדל ומילניום מנג'מנט, השגשוג במימון בר-קיימא, והופעתן של טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית יצירתית ומחשוב קוונטי.