הנשק הסודי של פוטין במלחמת האנרגיה: בנקאי לשעבר ממורגן סטנלי

טכנוקרטים רוסים צעירים בעלי ידע מעמיק של המערב מוזנקים לרמות הגבוהות ביותר במסדרונות הכוח של הקרמלין • אחד מהם הוא סגן שר האנרגיה הרוסי, פאבל סורוקין, בן 37 בלבד, שמוסקבה מסתמכת עליו שידאג שהרווחים מחברות הנפט והגז ימשיכו לזרום

פאבל סורוקין / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin
פאבל סורוקין / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin

רוסיה חייבת לפתח שווקים חדשים במהירות לחברות הנפט והגז שלה, מכיוון שסנקציות מערביות מכרסמות בעמוד השדרה של הכלכלה במדינה. מוסקבה מסתמכת על בנקאי בן 37 שעבד בעבר במורגן סטנלי כדי לדאוג לכך שהרווחים ימשיכו לזרום.

האם רוסיה תוכל אי פעם להיות מדינה 'נורמלית'?
הסנקציות של המערב וחברות הענק נכשלו? למה הכלכלה הרוסית עדיין לא קורסת
"זמן של שינוי רדיקלי בלתי הפיך": פוטין מעניק גט מתלהם למערב

פאבל סורוקין, סגן שר האנרגיה הרוסי, הוא חלק מקאדר של טכנוקרטים צעירים בעלי ידע עמוק של המערב שהנשיא ולדימיר פוטין הזניק במהירות לרמות הגבוהות ביותר של השלטון. סורוקין, שלמד לימודים פיננסיים בלונדון, עשה משא־ומתן על עסקאות באפריקה ובמזרח התיכון. הוא שיחק תפקיד מוקדם בפיתוח אופ"ק+, השותפות בין תעשיית הנפט הרוסית וארגון המדינות מייצאות הנפט, בהובלת ערב הסעודית.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. נערך 8 שנים לסנקציות / צילום: Associated Press, Sergey Guneev
 נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. נערך 8 שנים לסנקציות / צילום: Associated Press, Sergey Guneev

שנה שעברה, הוא היה בעל השפעה רבה בהגזמת השלכות הנזק שנעשה לצינור בשליטה רוסית בים השחור, מהלך שהפחיד את המערב והזניק את מחירי הנפט, כך אמר הדובר שלו לשעבר ועיתונאי שעבד בסוכנות הידיעות הרוסית השייכת לממשלה.

סורוקין, משרד האנרגיה הרוסי והקרמלין לא הגיבו לבקשות תגובה.

בחודש שעבר, מילא סורוקין תפקיד מרכזי בהחלטה על מחירים קבועים למוצר היצוא העיקרי של הנפט הרוסי, נפט גולמי מהאורל, במקום לאפשר לשווקים לקבוע כמה חברות יגבו עליו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. ההחלטה צפויה להכניס עוד 8.3 מיליארד דולר במיסים למשרד האוצר דל המזומנים של רוסיה.

סורוקין ושותפיו בינתיים ניווטו בתוך הסנקציות בדרך שהותירה את רוסיה תחת לחץ כלכלי עצום - אבל עדיין לא בקריסה. משימה זו תהפוך ליותר ויותר מורכבת כשההשפעות לטווח ארוך יותר של הסנקציות יתחילו להיות מורגשות, אבל אנליסטים אומרים שבינתיים רוסיה הצליחה להמרות את הציפיות לקריסת הכלכלה בשנה המלאה הראשונה מאז הפלישה.

ה"נשק הסודי" של רוסיה

סורוקין הפך ל"נשק הסודי" של רוסיה בהקהיית ההשפעות של הסנקציות המערביות, כך אמר ויקטור קטונה, האנליסט המוביל העוסק בנפט גולמי בחברת הנתונים על סחורות Kpler. הוא אמר שהוא חושב שרבות מבעלות הברית של אוקראינה לא העריכו מספיק את המומחיות של הדור החדש של מקבלי ההחלטות בקרמלין, שנהנים מהכשרה במוסדות מערביים. פוטין, שכבר לפני זמן רב הקיף עצמו במרגלים לשעבר ומקורבים עסקיים מסנט פטרסבורג, פונה יותר ויותר לאנשים החדשים האלה, דוברי אנגלית שוטפת ומאמינים באידאולוגיה הלאומנית שלו.

סורוקין "הוא התגלמות של משהו שלא היה קיים בברית־המועצות", אמר קטונה. "הוא חלק מזן חדש של אנשים צעירים ברוסיה שהיו בפניהם אפשרויות בחירה" והחליטו לעבוד בממשלה הרוסית.

המלחמה באוקראינה טלטלה את שווקי האנרגיה העולמיים וערערה בריתות ישנות. רוסיה, שבעבר מנתה את אירופה כצרכנית האנרגיה הרווחית ביותר שלה, כעת שולחת את רוב תוצרתה להודו ולסין, שלרוב קונות את המוצרים בהנחות גדולות ממחירי השוק. בין היתר הודות להנחות האלה, ההכנסות מהנפט והגז הטבעי הרוסיים צנחו ב־46% בינואר לעומת ינואר אשתקד, על פי נתונים ממשרד האוצר הרוסי.

על מנת לפצות על ההכנסה האבודה הזו, צריכה רוסיה לטפח שותפויות מסחר חדשות. סורוקין ומקורביו נוחלים הצלחה מסוימת: רוסיה ייצאה יותר מ־8 מיליון חביות נפט בינואר, על פי Kpler - אחד מחמישה חודשי השיא אי פעם, וכמות חביות שכמותה לא מכרה מאז אפריל 2020, אם כי היא לרוב מוכרת את הנפט בהנחה של כ־30 דולר לחבית.

הישג ידו של סורוקין כלל נסיעה בספטמבר לבירת קונגו ברזאוויל, שם ירד מטיסה של 20 שעות לקבלת פנים אליה הגיע גם נשיא קונגו.

במשך יומיים, לעתים קרובות על כיסאות מוזהבים בין מעקות השיש ועצי דקל בארמון הנשיאותי שנבנה בתקופה הקולוניאלית, נשא ונתן סורוקין על הסכם לפיו רוסיה תספק מוצרי נפט לקונגו, ושתי חברות יבנו צינור באורך 1,000 קילומטר ובעלות של 850 מיליון דולר, כך ניתן ללמוד ממסמך שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל ומדברי פקידים כיום ובעבר שתודרכו על הביקור. בקשות לתגובה ממשרד הנפט בקונגו ומהממשלה בברזאוויל לא נענו.

חודש קודם לכן, פגש סורוקין משלחת מאפגניסטן, שכיום מנוהלת על ידי הטליבאן, הארגון הפונדמנטליסטי שבעבר נלחם נגד ברית־המועצות. סורוקין לא התרגש כשהאפגנים הציעו לסחור בצימוקים ותבלינים תמורת דלק, אמר עוזר לשעבר שתודרך לגבי הפגישה. ממשלת הטליבאן והקרמלין אחר כך הציגו הסכם לאספקת דלק רוסי לקאבול. המשרד האפגני לתעשייה ומסחר לא ענה לבקשות תגובה.

סורוקין ערך גם שיחות בבחריין על כך שהממלכה הקטנה במפרץ תתפקד כמרכז למסחר בנפט שיסופק על ידי חברות רוסיות, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. רישומי מכס מראים שחלק מעסקאות הנפט של הקרמלין נוהלו בבחריין שנה שעברה. בממשלה הבחריינית לא הגיבו לבקשות תגובה.

משטר חדש

בתוך הקרמלין, פקידים אחרים המטפסים מעלה כוללים את סגן שר האוצר אלכסיי סזנוב, בן 39 שהתחנך באוקספורד ועבד עם סורוקין בארנסט ויאנג במוסקבה. לצד סורוקין, סזנוב משחק כיום תפקיד מרכזי במציאת דרכים למלא את הגירעון התופח במהירות של רוסיה.

דניס דריושקין, לשעבר אנליסט בבנק אמריקה, הפך למנהל המחקר של המשרד בגיל 29 ומייצג את רוסיה בפגישות יעוץ של אופ"ק שנועדו לעזור למקסם את מחירי הנפט.

היועץ הכלכלי המשפיע ביותר של פוטין, מקסים אורשקין, שקיבל את התפקיד בגיל 38, עבד בעבר עבור הבנק הצרפתי Crédit Agricole. הוא הוביל אסטרטגיה מוצלחת לגרום לחברות זרות לרכוש גז טבעי מרוסיה ברובל, במקום בדולר או באירו, כדי לעקוף את הסנקציות.

סורוקין נולד במוסקבה אבל גדל בקפריסין במשפחה של דיפלומטים רוסים. הוא עבר בחזרה לרוסיה כדי להתחיל בקריירה המקצועית שלו כרואה חשבון בארנסט ויאנג. הוא הפך לאנליסט בכיר בגיל 26 באלפא בנק, הבנק הפרטי הגדול ביותר ברוסיה, לפני תקופה קצרה בה עשה תואר שני בלימודים פיננסיים באוניברסיטת לונדון.

מאוחר יותר עבר למשרד של מורגן סטנלי במוסקבה. ב־2015, דירוג של Extel and Institutional Investor מנה אותו בין האנליסטים המובילים בתחום הנפט והגז ברוסיה ובמדינות אירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

דובר של מורגן סטנלי סירב להגיב על הדירוג.

כבנקאי צעיר, הוא נתפש גם ככוכב עולה וגם כקולגה ידידותי שתמיד נהג לאכול ארוחת צהרים במסעדה אוקראינית מקומית וארוחות ערב במסעדות אוכל אסיאתי יותר נחשבות, כך אמרו אנשים שהכירו אותו בזמנו. אבל הוא גם בלט בדעות השמרניות והניציות שלו בנושאים הקשורים לפוליטיקה רוסית, אמרו האנשים. עמית שלו לשעבר אמר שהוא היה ביקורתי כלפי ההיפתחות של רוסיה למערב בשנות ה־90. "הוא רצה שרוסיה תהיה גדולה שוב" אמר עמית אחר שלו לשעבר.

נסיקה פוליטית

ב־2016, אלכסנדר נובק, שר האנרגיה של רוסיה וכיום סגן ראש הממשלה, "גנב" את סורוקין מהבנק מוול סטריט ועשה אותו לאחראי על מרכז מחקר האנרגיה של במשרדו.

סורוקין בנה מערכת יחסים טובה עם נובק הידוע באופיו הקר. האחרון החל לפנות אליו בכינוי שלו - "פאשה", קיצור של פאבל - ולעתים קרובות הזמין אותו לערבי גריל בבית הנופש שלו מחוץ למוסקבה, כך סיפרו אנשים המכירים את שניהם.

לא עבר זמן רב וסורוקין הפך לנוכחות קבועה באירועים דיפלומטיים בהם ליווה את נובק ושימש לו מתורגמן. היה קל לזהות אותו בגלל תספורתו הנערית וכישורי האנגלית שלו זיכו אותו בכינוי נוסף, "המתורגמן".

הוא גם יצר ידידות בת קיימא עם אדיב אל יאמה, יועץ וותיק לשרי אנרגיה סעודיים, וכן עם מנהל אופ"ק שנפטר מאז, מוחמד ברקינדו. אל יאמה לא ענה לבקשת תגובה. על בסיס מערכות יחסים אלה, בין היתר, עזר סורוקין לנובק לתכנן ברית עם אופ"ק בהובלת ערב הסעודית שהובילה להקמת אופ"ק+ ב־2016, שם יש לקולה של רוסיה השפעה חזקה יותר על שוק הנפט העולמי. זמן קצר אחרי זה אישר הארגון קיצוץ בייצור הנפט שהצליח להעלות את המחירים בעולם.

במהלך פגישה ב־2018, שאל פוטין את סורוקין מה הוא עושה למען הממשלה. "פרויקט גדול שעבדנו עליו לאחרונה הוא ההסכם להגביל ייצור בין רוסיה ומדינות אופ"ק", ענה סורוקין, על פי תמלול של הקרמלין של השיחה ביניהם.

"הגיע הזמן לקדם אותך", אמר הנשיא הרוסי. תוך כמה ימים, מונה סורוקין לסגן שר האנרגיה.

סורוקין הביע את הפטריוטיות שלו באופן נחרץ: "כל חיי, כשהייתי ילד, חייתי והלכתי לבית ספר בארץ זרה. ותמיד ידעתי שאני רוצה לחזור למולדתי", אמר לפוטין, על פי התמליל מהקרמלין.

סגן השר עמד בראש מאמצים לעשות מודרניזציה בתחום האנרגיה ברוסיה, ולאחרונה השיק תחנות דלק המונעות בגז טבעי - משאב שרוסיה מחזיקה בכמויות הגדולות ביותר בעולם ממנו - וכמו כן הוא מוביל תוכנית בקנה מידה לאומי להפחתת צריכת האנרגיה.

מבצע הסברה

זמן קצר לאחר שהתמנה לסגן שר, החל סורוקין להעסיק את ארסני פוגוסיאן, אז עיתונאי בן 27, כראש מערך ההסברה שלו.

פוגוסיאן עזב את רוסיה לאחר שהבין שהולכים לגייס אותו לחזית במלחמה באוקראינה בסוף ספטמבר, ומאז ערק מהמדינה.

מנהל מערך ההסברה לשעבר אמר שסורוקין בלט בקריירה הפקידותית שלו במנהגיו המערביים - אכילת פרוסות אננס כחטיף וציון אירועים משמחים בכוסית וויסקי במקום כוסית וודקה - וכמו כן באימוץ מעורבות חברתית שמזכיר יותר את המגזר הפרטי. "הוא רצה לעלות ליוטיוב ולהגיב לשאלות של עיתונאים תוך שעה. זה היה מלהיב", אמר פוגוסיאן.

כשגברו המתחים בין רוסיה והמערב, אמר פוגוסיאן, סורוקין נעשה פחות נגיש, וסירב להגיב לשאלות התקשורת או שהיה לוקח לו שעות רבות להנפיק הודעות לעיתונות.

ערב אחד במרץ שנה שעברה, קונסורציום הצינור של הים הכספי (CPC), בשליטת רוסיה הודיע לממשלה הרוסית שמתקניו נפגעו בעקבות סופה. הצינור מייצא 1.2 מיליון חביות של נפט גולמי מקזחסטאן כל יום דרך נמל רוסי בים השחור, שרובו נשאב אחר כך על ידי התאגידים שברון ואקסון מוביל, שיש להם נתח מיעוט בנתיב היצוא. בשברון סירבו להגיב. באקסון מוביל לא הגיבו לבקשות תגובה.

בקונסורציום אמרו שהסיבה לתקרית היתה "הצבה שגויה של מסגרת החשמל של אחד הצינורות הצפים" ושההפרעה שנגרמה לא הייתה משמעותית, כך דיווחה בזמנו סוכנות הידיעות הממשלתית של רוסיה, טא"ס.

סורוקין היה אחראי על התגובה הציבורית במשרד האנרגיה הרוסי ועזר לנפח את התקרית לאירוע בינלאומי, כך אמרו פוגוסיאן ויוליה חזגאיבה, שניהלה את כיסוי חדשות האנרגיה בטא"ס. מאז הספיקה חזגאיבה לצאת מרוסיה ולהתבטא נגד המלחמה.

פוגוסיאן אמר שהגיע לסורוקין עם טיוטת הודעה לתקשורת שתיארה את המקרה. לאחר שיחה עם הקרמלין, סורוקין אמר שנוסח ההודעה לא מספיק קשוח, כך סיפר פוגוסיאן.

סורוקין ביקש שוב ושוב שינויי עריכה בהודעת וידאו ב־12 השעות הבאות כדי להפוך אותה ליותר ויותר מבהילה, סיפר פוגוסיאן. פסקאות של הקשר שתיארו את נפח ההפרעה האפשרי הועברו מסוף ההודעה לתחילתה.

"בקרמלין רצו שהמערב יהיה על קצות האצבעות", סיפר פוגוסיאן על שינויי העריכה. התקשורת הרוסית הבינה והמשיכה את הקו הזה.

חזגאיבה אמרה שאחרי שבהתחלה נאמר לה שהתקרית הייתה מינורית יחסית, העורכים שלה הורו לה להדגיש כמה נקודות שהדגישו את הסיכון שבהפרעות ממושכות לשווקים בארה"ב, בסין ובאירופה. העורך הראשי שלה שלח לה הודעת דואר אלקטרוני בה ביקש ממנה לבקש תגובה מסורוקין ומאחרים. בטא"ס לא הגיבו לבקשת תגובה על הנושא.

החברה המפעילה את הצינור, CPC, שבמקום להגיב לבקשת תגובה הפנתה את העיתון להודעות לעיתונות שהוציאה בעבר, אמרה בזמנו ששתיים מתוך שלוש נקודות העמסה ימיות שלה נפגעו בעקבות הסופה ושתיקונן יקח בין שבועיים לארבעה שבועות.

בטלוויזיה הרוסית, הזהיר סורוקין שהתקלה תצריך תיקון שעלול לארוך גם חודשיים, ושהפחתת היצוא עלולה להגיע למיליון חביות ביום. מחירי הנפט בעולם עלו מיד ב־5%.

יומיים אחר כך החלה מחדש העמסת חביות באופן חלקי בטרמינל, על פי נתוני Kpler. ב־CPC הודיעו על חזרה לתפוקה מלאה תוך חודש.

סאמר סעיד השתתפה בהכנת הכתבה.