"יצאו מודאגים יותר": מאחורי הקלעים של פגישת בכירי ההייטק עם השר לוין

שר המשפטים נפגש בשבוע שעבר עם בכירים בענף ההייטק, ביניהם שלמה דברת, עדי סופר־תאני ומיכה קאופמן, במטרה לנסות לשכנע אותם בחיוניות הרפורמה המשפטית • אלא שהאחרונים מדווחים כי אזהרותיהן הכלכליות לא זכו להתייחסות, ונענו בנימוקים משפטיים בלבד

יריב לוין עם שלמה דוברת ועדי סופר-תאני / צילום: יח''צ, יונתן בלום, יואב דודקביץ'
יריב לוין עם שלמה דוברת ועדי סופר-תאני / צילום: יח''צ, יונתן בלום, יואב דודקביץ'

בשבוע שעבר נסע שר המשפטים יריב לוין לביתו של שלמה דוברת, ממייסדי קרן ההון סיכון ויולה (לשעבר כרמל), שם חיכו לו בכירים נוספים בהייטק הישראלי: עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל; ניר זוהר, נשיא וויקס; מיכה קאופמן, מנכ"ל וממייסדי פייבר; וטל ברנוח, שותף-מייסד בקרן ההון סיכון דיסרפטיב, שמשמש גם כאחד הקולות הבולטים במחאת ההייטק.

וורן באפט מציג: כך הפכתי מניה של 19 דולר לחצי מיליון 
הנשק הסודי של פוטין במלחמת האנרגיה: בנקאי לשעבר ממורגן סטנלי | WSJ
העליון: הקנס על הברחת מוצרים לארץ לא יפחת מגובה המסים שלא שולמו 

לוין רצה לחוש אותם, להיפגש עמם ולשכנע בצדקת דרכו את אלה שמלבים את האש מבחינתו. אנשי ההייטק מצידם רצו לשבת מול האיש שמבחינתם מנצח על תועבת החקיקה.

עבור החמישה - יחד עם תומר בר-זאב, מנכ"ל איירון סורס, שלא נכח בפגישה עם לוין בשל נסיעה לארה"ב - זו היתה עוד פגישה בסדרת פגישות מתסכלת: הם נפגשו גם עם רון דרמר, השר לעניינים אסטרטגיים ומקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו; עם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן; ועם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

שפה מנומסת אך שיח חירשים

לוין, רוטמן, סמוטריץ' ודרמר שמעו מבכירי ההייטק על בחירתם של יזמים להקים חברות בחו"ל, על תחילת גל הבריחה של משקיעים זרים, על הגירה צפויה של מהנדסים, על תקציב מדינה שמעודד ציבורים גדולים שלא ללמוד לימודי אנגלית ומתמטיקה, ועל כיוון כללי שמסמן חורבן, לדבריהם.

כל הפגישות נערכו בשפה מנומסת, ובכולן נשמעו עמדות מנומקות. אבל השיח הוא שיח חירשים. בכירי ההייטק מדברים כלכלית, ונענים במשפטית. הם מדברים על משקיעים זרים, ונענים בחצאי דוגמאות משיטות שלטון אחרות או בטענות על רצון העם. אדם שמכיר את הנוכחים ציין כי עבורם זו "פגישה עם אפס הישגים. הם יצאו מודאגים יותר מאשר נכנסו".

מלבד נשיא המדינה, היחיד שהטה אוזן היה השר לעניינים אסטרטגיים

היחיד שהטה עבורם אוזן, למעט נשיא המדינה יצחק הרצוג, היה דווקא השר רון דרמר, ראש הגשר בין ממשלת נתניהו למפלגה הרפובליקנית בארה"ב, שהביע סימפטיה כלפי הנוכחים ונכונות לסייע. את הטיעונים של פייסבוק, למשל, יכול דרמר להבין דרך המנכ"לית שאותה הוא עתיד למנות למשרד לעניינים אסטרטגיים, ג'ורדנה קוטלר, מנהלת קשרי ממשל ומדיניות של מטא בישראל, שלה יש היכרות גם עם נתניהו וכבר שימשה בעבר כראש המטה של דרמר.

הקולגה שלה, עוד מעט לשעבר, מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר-תאני, מגלה בינתיים תעוזה שהמקבילים לה במרכזי הפיתוח והמכירות בישראל של גוגל, מיקרוסופט או אמזון טרם גילו. למעשה, היא פועלת הפוך מהאינסטינקט המצוי של בכיר שעובד במרכז מקומי של ענקית טכנולוגיה אמריקאית. בשיחות הסגורות היא מבהירה לפוליטיקאים את הסיטואציה הבלתי אפשרית שבה היא ושכמותה בפייסבוק ובמרכזי הפיתוח האחרים עומדים.

מחד - מבצעים צבאיים שמביאים לא אחת ללחץ עצום מצד עובדים וחברי הנהלה לצמצם את הפעילות הישראלית; ומאידך - מבצעי שכנוע של ההנהלה המקומית כי כל אלה הן תופעות זמניות, וכי מדינת ישראל חזקה יותר מכל אלה. גל חקיקה כמו זה שמקדמת הממשלה צפוי להביא לנחשול אדיר של לחצים שטרם נראה כאן ועלול להביא להשלכות הרסניות.

מטעם בכירי ההייטק לא נמסרה תגובה.