הישראלית שקיבלה אישור FDA והניסוי המסקרן: השבוע בביומד

אישור ה-FDA הראשון למוצר המנטר כאב בהרדמה • החברה לייצור בשר מתורבת שמתרחבת • ושיתוף הפעולה של נקטין עם מרק האמריקאית בפיתוח תרופה אימונותרפית • מדור חדש

מה חדש בביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה חדש בביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניטור כאב גם כשהמטופל מורדם

חברת מדסנס (Medasense) קיבלה אישור FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) למוצר שלה שיודע לנטר כאב של מטופלים גם כשהם מורדמים. מוצר זה הוא הראשון שמקבל מה- FDA אישור בקטגוריה של ניטור כאב בהרדמה.

המוצר פותח במטרה לנהל את ההרדמה כך שהמטופלים מצד אחד לא יחוו כאב מוגזם במהלך הניתוח ומצד שני יקבלו רק את המינון הנחוץ של חומרי הרדמה, ולא יותר. מוצרי החברה כבר משווקים באירופה על ידי חברת מדטרוניק, ובמדינות נוספות על ידי מפיצים, לדוגמה בקנדה, ברזיל, איחוד האמירויות ובישראל. הכנסות החברה מהמוצר היום עומדות על כמה מיליוני דולרים בשנה, ועד כה הוא שימש ביותר מ-90 אלף ניתוחים, תחילה בניסויים הקליניים של החברה ואחר כך כמוצר מסחרי.

במהלך הרדמה מלאה מקבלים הנבדקים כמה סוגי תרופות: תרופה משתקת שרירים, המונעת תזוזה, תרופה מאלחשת, כלומר מונעת כאב, ותרופה משכיחה, המונעת מהמטופל לזכור את מה שהתרחש בניתוח. לדברי גלית צוקרמן, מייסדת ומנכ"לית החברה, "מקובל היום שכאב שנחווה במהלך או אחרי הניתוח משפיע על המטופל למרות שהוא נמצא בהרדמה. הגוף זוכר. היום כאשר רואים את לחץ הדם או את הדופק עולים במהלך ניתוח, מניחים שיש כאב, ואז נותנים למטופלים תרופת שיכוך כאב נוספת, אבל זה מדד לא מדויק. פחות מדי תרופות עלולות להוביל למצב של כאבים ממושכים גם אחרי הניתוח. יותר מדי תרופות עלולות לסכן בדיכוי נשימתי".

המערכת של מדסנס מודדת סימנים חיוניים רבים אצל המטופל ובאמצעות בינה מלאכותית יוצרת תמונה מדויקת יותר של הכאב שלו, כך טענה החברה מול ה-FDA וכעת קיבלה לכך אישור. "הרשות שאלה אותנו המון שאלות מאוד ספציפיות. מה קורה במצבים יוצאי דופן, בניתוח מסוים כזה או במקרה מסוים כזה, שבהם עלולה להתקבל תמונה לא מדויקת של הכאב ויכול להיות סיכון. הראינו שהטכנולוגיה מתמודדת".

החברה גייסה עד היום כ-40 מיליון דולר ומעסיקה כ-15 עובדים, רובם בישראל. בין משקיעיה נמצאים קרן הון הסיכון של חברת באקסטר, משקיע הביומד שמואל קבילי, קרן LGL, קרן Banslie , קרן Asabys , קרן OTV ואחרים.

הבריטי שחיפש פיזיקה חדשה במנזר שאולין והקים חברת ביומד בישראל
הבירה של דרום מזרח אסיה נמצאת בסכנת שקיעה. האם מדענים יצילו אותה?
מאלצהיימר ועד השמנה ושפעת: תוצאות הניסויים שהתעשייה מצפה להן 

חברת הבשר המתורבת אלף פארמס רוכשת מפעל ומתרחבת

חברת הביוטכנולוגיה VBL, שהודיעה בשבוע שעבר על התפרקותה, תמכור את השלד הבורסאי שלה לחברה האמריקאית Notable Labs, ואילו את המפעל שלה במודיעין לחברת אלף פארמס, המייצרת בשר מתורבת (כלומר בשר הגדל מתאים חיים). אלף פארמס, בניהולו של דידיה טוביה, נחשבת לאחת החברות המובילות בתחום הבשר המתורבת. ב-2020 הקימה מפעל פיילוט, וכעת רכישת המפעל של VBL תאפשר לה להרחיב את פעילותה.

"אנחנו כבר מייצרים נתחים דקים של סטייק, ומעוניינים להשתמש במפעל הזה לייצא לסינגפור", אומר טוביה בשיחה עם גלובס. "אנחנו מכוונים בסופו של דבר לכל העולם, גם לשוק האמריקאי, אבל בטווח הבינוני המזרח התיכון ואסיה יותר פתוחים למוצרים שלנו, כולל תמיכה ממשלתית בגלל החשש של המדינות הללו לביטחון התזונתי והעצמעות התזונתית שלהן. אלה מדינות שמייבאות את רוב הבקר שלהן, כמו ישראל, והן רוצות לייצר יותר בקר בתוך המדינה, באופן שמשפר את החוסן שלהן במחשבה קדימה על משבר האקלים". טוביה מציין כי הבשר של אלף מתוכנן להיות כשר, חלאל וגם תואם לדת הבודהיסטית לגווניה.

"יכולת הייצור של המפעל היא 20 טון בשנה. אנחנו נייצר בו כמה מוצרים, שונים. ההשקעה שלנו היא בהיקף של 7.1 מיליון דולר לרכישת המפעל, ונצטרך להשקיע עוד כמה מיליוני דולרים כדי להתאים את קו הייצור לצרכים שלנו".

על פי אתר IVC, אלף פארמס גייסה עד היום כ-120 מיליון דולר, מהם כ-105 בגיוס ענק במהלך 2021. החברה צמחה בחממת דה קיטשן, ובין משקיעיה נמצאים הקרנות קרן פרגרין ומור בית השקעות, קרן ההשקעות של חברת שטראוס (אחת מזכייניות דה קיטשן), קרנות אמריקאיות מובילות וגם השחקן ליאונרדו די קפריו.

חברת האימונותרפיה נקטין תשתף פעולה עם מרק האמריקאית

כניסתן לשוק של תרופות הסרטן האימונותרפיות, המשתמשות במערכת החיסון של המטופל כדי להילחם בסרטן, עשתה מהפכה בשוק. כעת כמעט כל תרופה חדשה שנכנסת לשוק הסרטן צריכה להתמודד מול התרופה האימונותרפית המובילה, קייטרודה של חברת מרק האמריקאית, או לחבור אליה.

מאובחנים יותר, מתים פחות: המציאות המורכבת מאחורי הירידה בתמותה מסרטן 

מטופלים שמגיבים היטב לטיפולים האימונותרפיים יכולים להוסיף שנות חיים גם כאשר הסרטן שלהם מאובחן בשלבים מאוחרים או שנחשב לסרטן קשה טיפול, אבל היום לא ידוע מדוע חלק מהמטופלים מגיבים היטב לתרופות הללו וחלקם לא. המטרה של מרק במהלכי שיתוף הפעולה הרבים שהיא עושה עם חברות אחרות היא להגדיל את מספר המטופלים שמגיבים היטב לתרופה.

נקטין פיתחה גם היא תרופות מבוססות אימונותרפיה. המוצר הראשון שלה שייבדק בקומבינציה עם קייטרודה הוא NTX1088, נוגדן שמכוון ספציפית נגד מנגנון שיוצר עמידות בפני תרופות כמו קייטרודה, כך על פי מחקרים שערכה החברה. המנגנון הזה בא לידי ביטוי משמעותי בסוגי סרטן רבים.

נקטין, המנוהלת על ידי פביאן טננבאום, גייסה עד היום 25 מיליון דולר בהשתתפות הקרנות IBF ,aMoon, פרגרין, קרן אינטגרה של האוניברסיטה העברית וקרן Cancer Focus Fund המסונפת לבית החולים MD Anderson.