מערכת המשפט | פרשנות

הפגישה הסודית והאופטימיות הזהירה: למה ההייטקיסטים נושאים עיניים לרון דרמר?

השר לעניינים אסטרטגיים קיים פגישה סודית עם בכירי הייטק וזכה לאהדה מצדם • דרמר, איש אמונו של נתניהו, נתפס כמתון ופרגמטי, והשפעתו עשויה להיות מכרעת

רון דרמר, השר לעניינים אסטרטגיים / צילום: Associated Press, Amir Cohen/Pool
רון דרמר, השר לעניינים אסטרטגיים / צילום: Associated Press, Amir Cohen/Pool

אחד השמות המפתיעים ביותר במשא ומתן לקראת פשרה אפשרית בנושא הרפורמה המשפטית הוא רון דרמר, השר לעניינים אסטרטגיים ואיש אמונו של נתניהו שמינה אותו בעבר לתפקיד השגריר בארה"ב. גלובס חשף בתחילת השבוע כי דרמר נפגש עם שורה של בכירים המובילים את מחאת ההייטק בהם ניר זוהר, נשיא וויקס; עדי סופר־תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל; מיכה קאופמן, מייסד ומנכ"ל פייבר, וטל ברנוח, שותף מייסד בקרן דיסרפטיב, נוסף על אנשי מפתח אחרים שנפגשו עמם, כמו השרים יריב לוין ובצלאל סמוטריץ' והנשיא יצחק הרצוג.

סלע המחלוקת במגעים החשאיים לפשרה על הרפורמה המשפטית: הוועדה לבחירת שופטים
המגעים לפשרה על הרפורמה המשפטית: הנשיא הרצוג נפגש עם בכירי המשק
תוספת השכר האוטומטית שקיבלו אלפי עובדי מדינה

דרמר, על אף שהמפגש התנהל בסודיות מוחלטת, זכה לאהדה מצד המשתתפים, כך אומר אדם שמכיר היטב כמה מהם. לדרמר - שר שאינו ח"כ - ישנה יכולת לנסוך ביטחון ואווירה של שותפות גורל ורצון טוב, שלא כמו לוין או רוטמן שמבקרים בחריפות את כל מי שמתנגד לרפורמה בתצורתה הנוכחית.

לדרמר הייתה היכולת לשדר, ולו לרגע, שהוא מדבר ביזנס. הייטקיסטים רגילים לדבר עם אדם כמוהו: אמריקני שמרן מפלורידה שמרושת היטב בזרועות השלטון והכלכלה. עבורם, כמו גם עבור נתניהו - דרמר הוא החולייה המקשרת לממשל האמריקאי, למפלגה הרפובליקנית, ובשל תפקידו - גם להסכמי אברהם, ולחבילה שמגיעה עמה: רשת של מיליארדרים אמריקאים, סעודים ואמירתים, יוצאי ממשל טראמפ ופקידים ושליטים ממדינות המפרץ. במובן זה, דרמר, נכון להיום יושב על המשבצת עליה ישב יוסי כהן בממשלת נתניהו הקודמת.

פרגמטי, אהוד בממשלה, מכיר את ממשל ביידן

דרמר הוא איש פרגמטי, אבל הוא לא מהאו"ם. כמי שלמד להכיר את בכירי ממשל ביידן הוא מבין כמה מסוכן עלול להיות הנזק של הרפורמה המשפטית לשלמות החברה בישראל ולהביא למשיכת ההשקעות, למשבר דיפלומטי ולפגיעה ביחסים עם יהדות ארה"ב. אחרי ההתבטאות של השר בצלאל סמוטריץ' בשבוע שעבר בדבר מחיקת הכפר חווארה, הוא גם מבין כמה רגישים בממשל לכל התבטאות ישראלית. את הדברים האלה שמע ישירות מצ'ק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט שייעץ לסמוטריץ' שלא להגיע לארה"ב בזמן הקרוב.

דרמר גם איננו מתווך נייטרלי. הוא אמנם חסר אגו - מה שהפך אותו לאהוד בממשלה - אך הוא קודם כל איש אמונו של נתניהו. במובן זה דברים שזה יישמע ממנו עשויים לחלחל יותר מדבריו של כל שר אחר. האתגר של דרמר הוא כפול ומכופל: מלאכת התיווך הבלתי אפשרית צריכה להישמר בפרופיל נמוך - ודאי ביחס לשרים הנוספים. אך השפעתו על מתווה פשרה, אם וכאשר יגיע, עשויה להיות מכרעת.