התפקיד של סין והדאגה בישראל: מה עומד מאחורי חידוש היחסים בין איראן לערב הסעודית

ההודעה על פתיחה מחדש של השגרירויות ומימוש הסכמים קודמים בין איראן לערב הסעודית הפתיעה רבים, לאחר שהיחסים הדיפלומטיים ביניהן נותקו ב-2016 • מפתיעה אף יותר היא זהות המתווך, סין

מכה, ערב הסעודית / צילום: Shutterstock, SAMAREEN
מכה, ערב הסעודית / צילום: Shutterstock, SAMAREEN

הכותב הוא חוקר בכיר ב-INSS, המכון למחקרי ביטחון לאומי 

ההודעה על פתיחה מחדש של השגרירויות ומימוש הסכמים קודמים בין איראן לערב הסעודית הפתיעה רבים ולא בכדי. היחסים הדיפלומטיים ביניהן נותקו ב-2016 לאחר שערב הסעודית הוציאה להורג מטיף שיעי בכיר, ובתגובה המונים איראנים פגעו בנציגויות סעודיות באיראן. ערב הסעודית הייתה זו שפנתה לפתיחת מגעים עם איראן על רקע הנחיתות האסטרטגית שלה שהומחשה בבירור בהתקפה האיראנית על מתקני הנפט בממלכה ב-2019.

להודעה קדמו מגעים שנמשכו כשנתיים וכללו כמה סבבי שיחות בתיווך עיראק ועומאן. מגעים אלו ידעו עליות ומורדות כשהמשבר הגדול ביותר הגיע על רקע התסיסה החברתית באיראן, והאשמותיה שכלי תקשורת בבעלות סעודית מסיתים את אזרחי איראן ובכך פוגעים בביטחונה. שר המודיעין האיראני איים במישרין על ערב הסעודית בנובמבר האחרון ש"סבלנותה של איראן פוקעת" והסעודים אף הזהירו מפני מתקפה איראנית אפשרית בשטחם.

מפתיעה אף יותר היא זהות המתווך. העובדה כי סין הייתה זו שגישרה בין ריאד לטהרן ואף אירחה את השיחות בבייג'ינג חשובה לא פחות מההודעה על חידוש היחסים. זהו ללא ספק הישג דיפלומטי משמעותי לבייג'ינג, המבקשת לחזק את השפעתה משני צידי המפרץ, הן באיראן והן בקרב מדינות המפרץ הערביות. זהו שלב חדש במעורבות הסינית במפרץ והיא תבקש באמצעותו להגביר את מעורבותה באזור למורת רוחה של ארצות הברית.

ערב הסעודית הלכה בעקבות כווית ואיחוד האמירויות ששלחו בשנה שעברה מחדש את שגריריהן לאיראן, ויש בצעד שלה, לפחות מבחינה תודעתית, כדי לפגוע עוד במאמצים של ישראל לבסס מחנה אנטי-איראני במזרח התיכון. איראן וערב הסעודית מובילות מחנות אידיאולוגיים מנוגדים והן נאבקו ביניהן במישרין ובעקיפין ברחבי המזרח התיכון לאורך שנים כשכל אחת מבקשת לעצב את האזור בדמותה.

שתיהן מבקשות כעת להפיג את המתיחות ביניהן ולשדר מסר של עסקים כרגיל. אולם, העסקים אינם כרגיל. שתיהן תמשכנה לראות האחת בשניה איום. אולם, לעיתים כדי להפחית מחומרת האיום נכון יותר דווקא לשמור את אויבך קרוב יותר אליך.