איל ההון ג'ורג' סורוס שוב הפך ליעד של פייקים ברשת

ברשת מופצות שמועות על סורוס, אבל הוא לא נעדר, ולא תומך ביריבו של טראמפ • המשרוקית של גלובס

פוסט בפייסבוק, 5.3.23
פוסט בפייסבוק, 5.3.23

"זה ג'ורג' סורוס עם אנשי הלטאה ואהוד ברק בחמ"ל", השיב בלעג העיתונאי רביב דרוקר לחברת הכנסת לשעבר אסנת מארק כשזו תהתה בשבוע שעבר לגבי מקורות המימון של המחאה נגד "הרפורמה המשפטית". ואכן, איל ההון סורוס, הידוע בשל השקפת עולמו הליברלית והתרומות שלו לארגונים שעמדתם דומה, הפך כאן בישראל - וגם במקומות רבים בעולם - לשם נרדף לקונספירציה מופרכת. רבים כמובן מתנגדים לפעילות שלו מסיבות אידיאולוגיות לגיטימיות, אך כמות הפייקים בעניינו ברשתות היא גדולה, ובחודש האחרון שוב הצטברו בעולם כמה וכמה בדיקות בעניינו.

אבד בסאטירה. "אז ג'ורג' סורוס הידוע לשמצה נעדר", עלץ פוסט בפייסבוק. "נאמר שהוא היה אמור להופיע בכנס ולא הגיע. אני מניח שחליפת העור שלו מתפרקת". נתעלם רגע מההערה על "חליפת העור" שרומזת לכך שסורוס הוא אינו באמת אדם אלא "איש לטאה", וננסה להבין מאיפה הגיע המידע על היעלמות המיליארדר. בארגון בדיקת העובדות Check Your Fact הראו שכותב הפוסט התבסס על ציוץ סאטירי של חשבון טוויטר בשם WSPN Speculation News. עבור מי שהשם עצמו לא מספיק ברור, בתיאור החשבון נכתב "חדשות ספקולטיביות, כי גם ככה הכל מומצא". הפעם המציאו שם שסורוס לא הגיע לכנס בו היה אמור להשתתף וכי אות ה־GPS שלו הפסיק לעבוד. לפי הציוץ, אפילו הצבא כבר נקרא לחיפושים. בכל מקרה, ב־Check Your Fact קיבלו תגובה רשמית מהארגון של סורוס שלפיה הוא אינו נעדר. אגב, הסאטירה הזאת נפוצה לא רק בארה"ב אלא גם באיטליה, שם הארגון Facta היה צריך להפריך אותה.

פייק אורבני. אם יש מקום שבו סורוס הפך באופן רשמי לאויב של הממשל ושל הצד הפוליטי המזוהה עמו זוהי הונגריה של ויקטור אורבן. היריבות נמשכת זמן רב, אבל לאחרונה נטען באתר NewsPunch כי "הונגריה מתכוונת להעמיד לדין את סורוס 'הנאצי הנצחי' על זוועות השואה". לפי הכתבה סורוס תכנן לסייע ברצח של אלפי הונגרים בזמן הכיבוש הנאצי, ונעדר זה מספר ימים מאז שהתקבלה ההחלטה על העמדתו לדין (לטובת מפיצי הפייק הקודם שחיפשו מניע, כנראה).

באתר Lead Stories הזכירו בקצרה את העובדות. סורוס הוא כידוע ניצול שואה; הוא היה נער בזמן הכיבוש הנאצי, ואין כל ראיה למעורבות שלו ברצח באותה תקופה; ואפילו בהונגריה הנוכחית לא מתכוונים כעת, ככל הידוע, לנסות להעמיד אותו לדין על הסעיף שהוזכר. המקור היחידי לידיעה שבכתבה הוא "גורם אנונימי בתביעה ההונגרית".

גם טראמפ מעורב. האם סורוס תומך במושל פלורידה, רון דה־סנטיס, שצפוי להתמודד בפריימריס של הרפובליקנים כדי להפוך למועמד המפלגה לנשיאות בבחירות 2024? הידיעות על כך מופצות ברשתות חברתיות כמו טוויטר ופייסבוק, וגם על ידי דונלד טראמפ - ב־Truth Social, הרשת החברתית שנתפרה עבורו - שמולו אמור דה־סנטיס להתמודד.

ומה הן העובדות? סורוס אכן צופה שדה־סנטיס ינצח בפריימריס של הרפובליקנים, כפי שנראה בחלק מסרטון שהופץ לאחרונה באינסטגרם, אבל לא תומך בו מבחינה אידיאולוגית. למעשה, כפי שהראו בארגון האמריקאי factcheck.org סורוס חוזה באותו סרטון שניצחון של דה־סנטיס יסייע מאוד לדמוקרטים, משום שבמקרה כזה טראמפ ירוץ כמועמד שלישי לנשיאות.

תחקיר: אוריה בר־מאיר