ד"ר ליאת בסיס: "כוח יכול להיות מלוכלך אבל כשיש ניהול נכון הוא גורם לדברים לקרות"

ד"ר ליאת בסיס, פסיכלוגית תעסוקתית מומחית, נאמה בכנס הצעירים המבטיחים של גלובס • בנאומה, שיתפה בתהליך המיון לבחירת 40 הצעירים בו לקחה חלק • "אם בחרנו נכון, זה אומר שגם אתם בעלי כוח כבר היום"

ד''ר ליאת בסיס, פסיכלוגית תעסוקתית מומחית / צילום: שלומי יוסף
ד''ר ליאת בסיס, פסיכלוגית תעסוקתית מומחית / צילום: שלומי יוסף

"שלום, אני ליאת. אני פסיכולוגית תעסוקתית והיתה לי הזכות ללוות את מערכת גלובס במיון 40/40 2023", במילים אלו פתחה ליאת בסיס את דבריה בכנס. "התבקשתי לומר כמה מילים על התהליך, כדי שתוכלו להיות ממש בטוחים שאתם נמצאים כאן בזכות עצמכם, אבל לפני כן אני רוצה לומר כמה מילים על כוח.

הכירו את נבחרת המנהיגות המבטיחה של גלובס לשנת 2023
אלונה בר און: "מאמינה בהידברות ובפשרה, המשותף שלנו גדול כל כך מהמפריד"
יקי נוימן, מנכ"ל דוראל: "המהפכה האנרגטית תלווה אותנו בעשרות השנים הקרובות"
יו"ר דירקטוריון תנובה: "החברה הישראלית משנה את פניה, לכולנו יש אחריות" 

"חזרתי אתמול משבועיים בבוסטון, ממשלחת לימודית עם ארגון מעוז, במסגרתה למדנו כ־16 קייסים ניהוליים בהרווארד ביזנס סקול. אחד הקייסים שלימדה אותנו פרופ' ג'ולי בטלאנה עסק בכוח. היא הגדירה כוח באופן הבא: שליטה במשאבים בעלי ערך לאחרים. אם יש לי משאבים שאתם צריכים יש לי כוח עליכם.

"לכוח יש תמיד פוטנציאל להשחית או להרעיל אותנו. יש שתי סכנות מרכזיות: אחת, כשאנחנו בעמדות השפעה תקופה מסויימת, אנחנו חושבים שאנחנו כל כך טובים. הסכנה השנייה היא שאנחנו יכולים לחשוב מחשבות כמו 'לאנשים יש כזה מזל שיש להם אותי'. לרעלים הללו יש שני נוגדנים: ברמה האישית - אמפתיה וענווה. ברמה הארגונית - מנגנונים ותהליכים ששומרים עלינו".

מכאן, עברה בסיס להתייחס לכוח של עיתון. "למערכת של עיתון יש כוח. יש לה שליטה במשאבים בעלי ערך לאחרים. ספציפית בפרוייקט 40/40 הרבה אנשים רצו מגלובס את משאב החשיפה. גלובס יכלו בקלות להנות מהכוח הזה. הם פנו אלי כי הם ידעו שצריך תהליך נוקשה עם כללי משחק ברורים ושקופים.

"בהתחלה הגדרנו פרופיל. רצינו לקבל צעירים בעלי עשייה משמעותית, עם סיפור מעניין, שלא חגגו 40 עד סוף 2022. הגדרנו גם תמהיל רצוי למגוון. משם, בנינו שלושה שלבים: מומחים, ועדה, מערכת. מעל 50 מומחים העריכו את 875 המועמדים ב־12 תחומים. כל אחד יכול היה להגיש מועמדות. לאף מומחה לא היה כוח בלעדי. בהמשך, ועדה שמנתה 17 חברים סיננה ולבסוף 8 חברי מערכת בחרו אתכם.

"אם בחרנו נכון זה אומר שגם אתם בעלי כוח כבר היום ושאתם תצברו עוד כוח בחלוף הזמן. כוח יכול להיות מלוכלך אבל כשהוא מנוהל נכון, כוח הוא אנרגיה שנדרשת כדי לגרום לדברים לקרות". "כל אחד יכול היה להגיש מועמדות לרשימת המבטיחים. לאף מומחה לא היה כוח בלעדי"

גילוי מלא: האירוע בשיתוף צ'ק פוינט, דליוט, ארמיס ותנובה.