היקף המשכנתאות בפברואר נפל ב-50% בהשוואה לשנה שעברה

בפברואר האחרון הציבור לקח משכנתאות בהיקף של 5.73 מיליארד שקל, הסכום הנמוך ביותר מאז סגר הקורונה הראשון באפריל 2020 • בין ההסברים לנפילה: העלאות הריבית של בנק ישראל וגם לרפורמה במערכת המשפט שמקדמת הממשלה עשויה להיות השפעה מסוימת על השוק

משכנתה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
משכנתה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הירידה הגדולה במשכנתאות מקבלת תאוצה, ובחודש שעבר נרשמה ירידה של 49% בהיקפי המשכנתאות שנלקחו, לעומת פברואר שנה שעברה, וחזרה לרמת המשכנתאות שנלקחה לפני 4 שנים. כך עולה מנתונים של בנק ישראל. בין מההסברים לנפילה הגדולה במשכנתאות הם העלאות הריבית וההשלכות של המהפכה המשפטית שעוברת על המדינה, שזורים אווירה של אי יציבות ואי ודאות על כלכלת ישראל.

אימפריית תרופות, נדל"ן ותקשורת: פתאום למשקיע השקט דוד פורר יש מה להגיד | ניתוח
דוח חדש: גידול במספר משקיעי הנדל"ן הישראלים שפונים לחו"ל 
זבידה ודירקטוריון מבנה פנו לגישור; במוקד: מימוש האופציות שברשותו | בלעדי

בחודש שעבר נלקחו מהבנקים משכנתאות בהיקף של 5.73 מיליארד שקל. מדובר על היקף המשכנתאות הנמוך ביותר מאז סגר הקורונה הראשון ששיתק את המשק באפריל 2020. ההיקף דומה לזה שנלקחו בחודשי המחצית השנייה של 2019, ואולם בהינתן שמחירי הדירות עלו מאז ביותר מ-35%, הוא מעיד על נפילה גדולה ביותר בכמות הדירות שנרכשו בחודש פברואר.

שוק הדירות החדשות גולש למיתון הכבד ביותר בעשורים האחרונים

בחודשים הקודמים דיווחנו על ירידה עקבית ברמת המשכנתאות שנלקחה. בין נובמבר 2022 לינואר 2023 חלה ירידה של 30-40% בהיקפי המשכנתאות שנלקחו, לעומת החודשים המקבילים בשנים שעברו (באוקטובר הירידה היתה של 43% עקב חגי תשרי). הירידה הנוכחית גבוהה בהרבה, ועל כן נראה כי לא רק הליך העלאת הריבית מסביר את הנתון וכי האווירה הכללית במדינה ככל הנראה משפיעה גם על שוק הנדל"ן.

בנק ישראל טרם פרסם את פילוח המשכנתאות הללו לפי מגזרים (משקיעים, רוכשים במחיר למשתכן ורוכשי דירות יחידות בשוק החופשי), ואולם בחודשים האחרונים ניכרת ירידה גדולה בכל המגזרים הללו.

כפי שכתבנו בעבר, גם בלי זה, שוק הדירות החדשות גולש למיתון הכבד ביותר בעשורים האחרונים, ונתוני המשכנתאות של פברואר 2023 מעלים חשש כי המיתון יהיה חמור ממה שצפו בעבר.