יוצאי השב"כ מקימים חברה לקידום סטארט-אפים

יוצאי השב"כ שהקימו את חברת Firefly שתקדם חיבורים והשקעות לסטארט-אפים • אסם נסטלה משיקה מרכז מבקרים חדש במפעל במבה בקרית גת • חוקרים מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן קיבלו מענק מחקר בגובה של כ-300 אלף אירו • אירועים ומינויים

מובילי חברת Firefly / צילום: אריאל נוילנדר
מובילי חברת Firefly / צילום: אריאל נוילנדר

מהביטחון החשאי לעולם ההשקעות בהייטק: סגן ראש השב"כ לשעבר יאיר שגיא (רולי), ראש אגף טכנולוגיות המידע בשב"כ לשעבר ששי אליה ואיש העסקים אלי יזרלביץ חוברים לשותפי חברת הייעוץ וויסלרייט - אלון פנחס, אברהם הינוך ועידו סבג - ומקימים את חברת Firefly (גחלילית). החברה תקדם חיבורים והשקעות לסטארט-אפים, כאשר בשנת הפעילות הראשונה ייבחנו מיזמים ממגוון תחומים ושלבי התפתחות.

שגיא, מהנדס בהכשרתו, עסק בשנים האחרונות בהקמת מספר אקסלרטורים לסטארט-אפים ישראלים, ביניהם הגראז' ו-Innofense. בנוסף, כחבר הנהלת מפא"ת פעל באקוסיסטם החדשנות של ישראל לקידום טכנולוגי של סטארט-אפים דו-שימושיים (לשימושים אזרחי וביטחוני), ומימונם על ידי קרנות הון חיצוניות.

אליה היה בין אלה שהכינו את השב"כ לקראת מהפכת הדאטה והבינה המלאכותית. כיום הוא משמש דירקטור בבנק לאומי, ויועץ בכיר בתחום טכנולוגיות המידע והסייבר. יזרלביץ עוסק בשנים האחרונות במספר מיזמי נדל"ן וטכנולוגיות בארץ ובחו"ל, וצבר ידע בפיתוח עסקי וניהול משאים ומתנים, ועוסק גם בחיבורים עסקיים.

"אחרי עשרות שנות פעילות בשב"כ בחזית המבצעית והטכנולוגיה, יצאנו לשוק הפרטי על מנת למצוא את הטכנולוגיות והסטארט-אפים המעניינים והמיוחדים ביותר ולסייע להם להתקדם ולהצליח", אומרים שגיא ואליה.

"בשב"כ קיימות טכנולוגיות רבות וייחודיות, שחלקן יובאו מהעולם האזרחי והותאמו לשימוש יחידות השירות. אנו רואים צורך דומה גם לעולם העסקי: האתגר הוא לזהות ולתקף את הצורך (הבעיה), להתאים את הפתרון הטכנולוגי ללקוח והמשתמשים הרלוונטיים, ולממש מודל הפעלה עסקי וכלכלי מלאים. מדינת ישראל והאקוסיסטם הטכנולוגי הם כר פורה למגוון טכנולוגיות ורעיונות יצירתיים, ו-Firefly תהיה גורם משמעותי בתהליך הזה".

לדברי פנחס, המכהן כמנכ"ל Weccelerate, "השב"כ הישראלי ויכולותיו הטכנולוגיות והמבצעיות מדהימים פעם אחר פעם את העולם. לכן, אך טבעי שמי שהובילו את היכולות הללו בארגון, יביאו אותן לשוק הפרטי, כדי לאתר ולסייע לסטארט-אפים המתאימים ביותר להתפתח ולצמוח בכיוונים רצויים".

גלית חתן

אסם משיקה מרכז מבקרים חדש

כשבמבה פוגשת ספינות אוויר וגיימינג: ארבע שנים לאחר שנפתח מפעל במבה בקרית גת, אסם נסטלה פותחת את שעריו לסיורים. המפעל הוקם בהשקעה של כ-250 מיליון שקל, והוא מעסיק כ-170 עובדים. מהחברה נמסר כי מאז פתיחתו, זינק הייצור בכ-30%.

מרכז המבקרים ממוקם בקמפוס התעשייתי המרכזי, שבו שוכנים גם מפעלי צבר, במבה ובונז'ור, ובקרוב ייפתח מפעל טבעול. בחברה לקחו השראה מעולמות הגיימינג, והפעילויות במרכז יכללו גם רחפות וספינות אוויר בחדרים עם אפקטים הנתפסים במערכות חישה נוספות מלבד שמיעה וראייה, כמו רוח ותנועה המדמים ריחוף, זאת לצד צפייה בתהליך הייצור והאריזה.

במקביל לתדמית הכל-ישראלית, במבה נמכרת בעוד 18 מדינות בעולם, ובהן אנגליה, צרפת, תאילנד, איטליה, ברזיל ועוד. כמו כן, היא משווקת ברשתות גדולות ומובילות בארה"ב, דוגמת טריידר ג'ו, וולמארט וטרגט.

שירה ספיר

החוקרים שיסייעו ליצרניות הרכב

הפתרונות האפשריים בתחום התחבורה החכמה מעסיקים רבים בעולם, מה שמוביל גם לשיתופי-פעולה בין מדינות ואוניברסיטאות. כך, לאחרונה קיבלו חוקרים מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן, פרופ' אדם תימן וד"ר ליאוניד יביץ, את מענק המחקר השבדי הנחשב Lise Meitner בגובה של כ-300 אלף אירו. 

מענקי Lise Meitner הם חלק משיתוף-הפעולה של הקרן למחקר אסטרטגי השבדי, SSF, ומשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה של ישראל, MOST. מתוך 128 הגשות למענק היוקרתי, נבחרו בסך-הכול שמונה פרויקטי מחקר.

המחקר של תימן ויביץ נוגע לכלים חכמים, כמו רחפנים ורכבים קטנים, הפועלים עצמאית ולאורך זמן על מקור הספק (סוללה) מוגבל. "העתיד של כלי רכב אוטונומיים טמון בפרויקטים מסוג זה", אומרים תימן ויביץ.

מימין לשמאל: פרופ' אדם תימן, מהפקולטה להנדסה, באוניברסיטת בר-אילן, שגריר שוודיה, מר אריק אולנהאג, דר' לאוניד יביץ, מהפקולטה להנדסה, באוניברסיטת בר-אילן / צילום: דוברות אוניברסיטת בר-אילן
 מימין לשמאל: פרופ' אדם תימן, מהפקולטה להנדסה, באוניברסיטת בר-אילן, שגריר שוודיה, מר אריק אולנהאג, דר' לאוניד יביץ, מהפקולטה להנדסה, באוניברסיטת בר-אילן / צילום: דוברות אוניברסיטת בר-אילן

"סוגיית ההטענה של כלי רכב אוטונומיים מעסיקה את כל היצרנים הגדולים, כי כך ניתן יהיה לקבל תמונת סביבה מדויקת יותר, לקבל החלטות בזמן אמת, להסתגל למצבים משתנים ולהבטיח פעולה אמינה יותר תוך ניצול מקסימלי של הסוללה.

"המטרה שלנו היא לשפר את יכולות הבינה המלאכותית של כלים אוטונומיים על ידי איפשור ביצוע חישובי למידה עמוקה מורכבים, תוך צריכת אנרגיה נמוכה".

חדשות טובות

עובדי חברת הפינטק bluevine נפגשו עם 25 נשים וילדיהן מעמותת "מחדש" - המסייעת ומלווה נשים שורדות אלימות במשפחה - ותרמו להם עשרות מחשבים ניידים חדשים. בנוסף, מחלקת ה-IT העבירה סדנה לתפעול המחשבים.