דיווח בעייתי, דרישות להבהרות מה־SEC: ההסתבכות החדשה של קרדיט סוויס

ענק הבנקאות השוויצרי פרסם דוחות שנתיים לאחר דחייה בשבוע בשל הבהרות שביקשה רשות ניירות ערך האמריקאית • היו"ר ויתר על הבונוס השנתי, המניה צנחה לשפל של כל הזמנים • האירוע מצטרף לשרשרת שערוריות שליוו את הבנק בשנים האחרונות

אולריך קורנר, מנכ''ל קרדיט סוויס / צילום: רויטרס. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אולריך קורנר, מנכ''ל קרדיט סוויס / צילום: רויטרס. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ענק הבנקאות השוויצרי קרדיט סוויס  דיווח ש"זיהה חולשות מהותיות" בהליכי הדיווח שלו לשנות הכספים 2022 ו־2021 ושיאמץ תוכנית תיקון. על פי הדוח השנתי של הבנק, שפורסם השבוע, במשך השנתיים הללו "הבקרה הפנימית של הקבוצה על דיווחים כספיים לא הייתה אפקטיבית", וצוין שההנהלה הגיעה למסקנה כי בקרות הגילוי והנהלים "לא היו יעילים".

מניית הבנק פתחה את יום המסחר בציריך בירידה של יותר מ־9%. הירידה אמנם התמתנה בהמשך לפחות מ־5%, אך מניית קרדיט סוויס נמצאת כעת בשפל של כל הזמנים.

הערכה מחודשת וחוות דעת חשבונאית שלילית

הבנק הודיע בשבוע שעבר שהוא נאלץ לדחות את פרסום הדוח השנתי שלו לאחר שרשות ניירות הערך של ארצות הברית (SEC) העלתה שאלות לגבי הדוחות הכספיים הקודמים וביקשה הבהרות ברגע האחרון.

החולשות המהותיות שזוהו נוגעות לכשל בתכנון ותחזוקת הערכות סיכונים אפקטיביות בדוחות הכספיים שלו, אמר הבנק. "זה עלול לגרום להצגות מוטעות של יתרות חשבון או גילויים שונים שלא יימנעו או יתגלו".

הערכה מחודשת של הבקרה הפנימית של הבנק מגיעה במקביל לחוות דעת שלילית שהוציאה פירמת רואי החשבון PwC על יעילות הבקרה הפנימית של הקבוצה. עם זאת, בקרדיט סוויס מסרו כי הדוחות לשנים 2022 ו־2021 "מציגים בצורה הוגנת" את מצבו הפיננסי של הבנק. בבנק הבהירו שתוצאות שנת 2022 שפורסמו בחודש שעבר לא מושפעות מהמסקנות הללו.

המנכ"ל מקדם רה־ארגון, היו"ר ויתר על הבונוס

מנכ"ל הבנק אולריך קורנר מנסה לקדם ארגון מחדש מורכב במטרה להחזיר את הבנק לרווחיות, תהליך שנמצא כעת בסיכון בשל הירידות החדות של המגזר הפיננסי לאחר קריסת הבנקים האמריקאיים. בתחילת שבוע המסחר נחה מניית הבנק ביותר מ־14% לשפל שיא, על רקע הסערה שנוצרה בעקבות קריסת הבנקים סיליקון ואלי וסיגנצ'ר בנק, שגררו ירידות בכל מניות הבנקאות האירופיות.

מהדוחות שפרסם עתה עולה כי נרשמה האצה חדה במשיכות של לקוחות מהבנק ברבעון הרביעי, עם יציאות של יותר מ־110 מיליארד פרנק שוויצרי (120 מיליארד דולר), מה שגרם לבנק לפרוץ כמה מאגרי נזילות.

בקרדיט סוויס אמרו בדיווח כי תזרימי הלקוחות "עדיין לא חזרו לרמה הקודמת, נכון לתאריך הדוח". בעבר טען הבנק שהתמונה השתפרה וכי הוא רואה כספים חוזרים לבנק.

במקביל לדיווח ציינו בקרדיט סוויס כי היו"ר אקסל להמן מוותר על תשלום בונוס של 1.5 מיליון פרנק שוויצרי (1.6 מיליון דולר) עבור שנתו המלאה הראשונה בתפקיד, בעקבות הביצועים השנתיים הגרועים ביותר של הבנק מאז המשבר הפיננסי של 2008.

על אף השמטת המענק, להמן עדיין נהנה משכר של 3.19 מיליון פרנק. באשר למנכ"ל קורנר, סך התגמול שלו לשנת 2022 הסתכם ב־2.5 מיליון פרנק שוויצרי, כולל עבור תקופת כהונתו כחבר מועצת המנהלים לפני הפיכתו למנכ"ל.

עם זאת, משכורות ההנהלה לא ירדו באותה המהירות כמו ב־2021, ורכיב השכר הקבוע עלה מ־29.5 מיליון ל־32.2 מיליון פרנק שוויצרי, המקביל לסכום הפיצויים הכוללים בשנה האחרונה.

השנים הסוערות של קרדיט סוויס

שמו של קרדיט סוויס נקשר לשורה ארוכה של שערוריות בשנים האחרונות. באוקטובר האחרון הודיע המנכ"ל אולריך קורנר כי "קרדיט סוויס נמצא ברגע קריטי". הדברים נאמרו על רקע שמועות שצצו ברשתות החברתיות על קריסה אפשרית וירידה חדה בשווי המניה, והמנכ"ל הוסיף כי לבנק יש בסיס הוני חזק ונזילות וכי לא נכון לבלבל בין ביצועי המניה שספגה ירידות חדות לבין הבסיס החזק של הבנק.

אז, צצו ברשת עוד ועוד דיווחים על כך שהבנק נמצא לפני קריסה למרות הצהרות המנכ"ל. בנוסף לכך, חוזי ה־CDS (חוזה החלף לסיכוני אשראי, Credit Default Swap) על מניית הבנק הצביעו על רמות שיא שלא נרשמו מאז 2008, מה שבפועל אומר שהשורטיסטים מהמרים שהמניה בדרך למטה. חוזי CDS משמשים בפועל כביטוח מפני אירוע של חדלות פירעון. גם בימים האחרונים חלה עלייה בחוזי ה־CDS על הבנק.

הסערה הגיעה בעיצומו של תהליך של ארגון מחדש שכולל שינויים משמעותיים במצבת העובדים, כשהמטרה של המנכ"ל קורנר היא להחזיר את הבנק לרווחיות ולשים קץ לשורה של שערוריות שליוו את הבנק. בפברואר פרסם הבנק את דוחותיו ל־2022 והציג הפסד רבעוני של 1.4 מיליארד פרנק שוויצרי (1.5 מיליארד דולר) על רקע תוכנית הרה־ארגון. בהיבט שנתי, הפסיד הבנק מעל 7 מיליארד פרנק - עמוק יותר מהתחזיות המוקדמות והגדול ביותר שלו מאז משבר 2008.

המשבר הנוכחי הוא חלק ממסכת אירועים שחווה של בנק ההשקעות השוויצרי. כשהטלטלה בשווקים הגיעה לשיא בשנה שעברה, ספג כאמור הבנק מהלומה והמניה ירדה בחדות. עוד לפני כן, הודיע הבנק על הפסד ענק לאחר שהוציא מעל מיליארד פרנק שוויצרי בעקבות הפרשות המשפטיות שבהן היה מעורב. את 2021 סיים הבנק עם הפסד של 1.57 מיליארד פרנק - הרבה יותר מהתחזיות המוקדמות בשוק.

הבעיות הפיננסיות הן לא היחידות שמלוות את הבנק. הוא סובל ממגמת נטישה של בנקאים בכירים בשנים האחרונות ואף היה מעורב בפרשת "ארקגוס", שזכתה גם לשם פרשת המרג'ין קול.

במסגרת הפרשה, קרסה קרן "ארקגוס" של המשקיע ביל הואנג, שזכתה לאשראי ענק מקרדיט סוויס.