השק שהיה אמור להיות שווה יותר ממיליון דולר התגלה כמלא באבנים

ג'יי.פי מורגן החזיק בשקים שנשמרו במחסן הולנדי שהיו אמורים להכיל ניקל. ואז התברר שהם מלאים באבנים • וזו לא הראשונה בשערוריות הניקל

השערוריה האחרונה בשוק המתכות: שקי הניקל הפכו לאבנים / צילום: Shutterstock, Nanang Sugi
השערוריה האחרונה בשוק המתכות: שקי הניקל הפכו לאבנים / צילום: Shutterstock, Nanang Sugi

קילו זה קילו? לא במקרה הזה. אמש (ב') חשף הוול סטריט ג'ורנל שג'יי.פי מורגן הם הבעלים חסרי המזל של שקים שהיו אמורים להכיל ניקל אך התבררו כמלאים באבנים. הסיפור התגלה במחסן של בורסת המתכות של לונדון (LME), בעיר הנמל רוטרדם, כשמפעילה של המחסן שקלה שקיות שנחשבו להכיל 54 טון מטרי של ניקל, רק כדי לגלות שהן מלאות באבנים.

על חילוץ של בנקים, גיבוי של בעלי פיקדונות ומחירים של סכנה מוסרית
זו הייתה אמורה להיות החלופה האולטימטיבית למפולת בשווקים. למה זה לא קרה?

המצב היחיד שבו מתכת תמיד נחשבה בטוחה ללא עוררין הוא ברגע שהיא נרשמה "על-פי צו" במחסן מאושר של ה-LME. חוזים של ה-LME, שהם אמות המידה העולמיות למתכות תעשייתיות כולל אלומיניום, נחושת וניקל, נתמכים על-ידי מתכת פיזית ברשת המחסנים ברחבי העולם - כל סוחר המחזיק בחוזה למשלוח מקבל חבילת מתכת במחסן הרשום ב-LME.

"ערבויות המחסנים של LME היוו את תקן הזהב לערבויות מחסנים ברחבי העולם, ונחשבו כמעט כשוות ערך למזומנים", כתב בלינקדאין ג'ון מקנמרה, מנכ"ל Carshalton Commodities Ltd ובנקאי ותיק למימון סחר בקומודיטי. "משהו השתבש בצורה נוראית ב-LME".

הידיעה שאפילו כמה מן הערבויות נפגעו תעורר שאלות חדשות לגבי המערכות והנהלים של בורסת המתכות, בעוד שהבורסה בת 146 השנים עדיין מדשדשת בנשורת משבר הניקל האחרון שלה מלפני שנה בדיוק, כשתעשיית המתכות צללה לסערה שלא נראתה מאז משבר הפח של 1985.

בשישי האחרון הודיע ה-LME על הבלבול, אך לא חשף פרטים על הבעלים או המחסן שבו נשמרו השקים. חוסר השקיפות עורר דאגה בקרב סוחרים ומשקיעים, כאשר חלקם קראו ליותר פתיחות מצד הבורסה. ביום שני חשף הוול סטריט ג'ורנל שג'יי.פי מורגן הם הבעלים חסרי המזל של השקים.

אילו הם היו מכילים ניקל, השקים היו שווים 1.3 מיליון דולר במחירים נוכחיים, המהווים 0.14% ממלאי הניקל, כך דיווח בלומברג. אמנם זה אומר שלבלבול תהיה השפעה מינורית יחסית על שווקי המתכת, אבל זה מטיל ספק באבטחת החוזים הנחשבת של LME.

לפי הוול סטריט ג'ורנל, המחסן נמצא בבעלות ומופעל על ידי אקסס וורלד (Access World), אחת החברות הבולטות המפעילה מתקנים הרשומים ב-LME. לאחר התגלית דובר חברת הלוגיסטיקה אמר לאינסיידר כי "אקסס וורלד מאשרת שהיא מבצעת כעת בדיקות של שקיות ניקל בכל המקומות ותעסיק מודדים חיצוניים שיסייעו להם. בינתיים בהתבסס על בדיקות מלאי פנימיות, כל המידע מצביע על כך שמדובר במקרה בודד וספציפי למחסן אחד ברוטרדם".

סביר להניח שאקסס וורלד תישא בנטל הכספי על התערובת ולא ג'יי.פי מורגן, אמר הג'ורנל, מכיוון שזו הייתה אחריותה של החברה להגן על מאגרי המתכת במתקניה.

תעשיית המתכות מתהדרת בהיסטוריה ארוכה של סיכונים והונאות שפירושה שמטענים חסרים רחוקים מלהיות חריגים.

בשנת 2017, בנקים צרפתיים ואוסטרליים נפגעו מהפסדי הלוואות שהסתכמו ביותר מ-300 מיליון דולר לאחר שגילו מסמכים מזויפים עבור מכילי ניקל המאוחסנים במחסנים באסיה בבעלות אקסס וורלד, בעוד בלומברג דיווח כי Sberbank PJSC הרוסי גילה ב-2018 כי מיכלי ניקל ברוטרדם שהחברה מימנה מטעם סנג'ייב גופטה ליברטי קומודיטי כבר התרוקנו.

בנוסף, רק חודש שעבר חשפה ענקית המסחר טראפיגורה (Trafigura Group) כי הייתה קורבן להונאה עצומה לכאורה שכללה מטענים חסרים של ניקל. Trafigura רשמה ירידת ערך של 577 מיליון דולר כתוצאה מההונאה, אם כי העלות הסופית עשויה להיות נמוכה יותר אם היא תצליח להחזיר כמה כספים.

הרעיון ששחקן רב עוצמה כמו טראפיגורה מתמודד עם הפסדים של מאות מיליוני דולרים העלו חששות בתעשייה וגרמו לחלקים לבדוק את מטעני המתכת שלהם.