הפד מעלה את הריבית ב-0.25%: "שקלנו לעצור בימים האחרונים"

ריבית ארה"ב עלתה לרמה של 5%-4.75%, בהתאם לציפיות המוקדמות בשוק • הבנק המרכזי צופה עליית ריבית נוספת אחת בלבד במהלך השנה הקרובה, ובניגוד לתחזיות בשוק - לא רואה ירידה בקרוב • המדדים בוול סטריט הגיבו בתנודתיות והדולר צנח

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב. צילום: Mary F. Calvert/רויטרס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב. צילום: Mary F. Calvert/רויטרס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

על רקע קריסות הבנקים האחרונות בארה"ב, הפדרל ריזרב החליט להעלות את גובה הריבית בארה"ב ב-0.25% לרמה של 5%-4.75%. לאחר הודעת הריבית, מסר פאוול הצהרה ארוכה וענה על שאלות עיתונאים בשלל נושאים: מאחורי הקלעים של ההחלטה הנוכחית, העלאות הריבית העתידיות, קריסת הבנקים בארה"ב והשלכותיה על הכלכלה האמריקאית ומדיניות הבנק המרכזי.

במהלך הערב המדדים בוול סטריט סבלו מתנודתיות חריפה ודילגו בין עליות לירידות אך בסוף ננעלו עם מסכים אדומים. הנאסד"ק איבד 1.6%, ה-S&P500 ירד ב-1.65% והדאו ב-1.63%.

הדולר האמריקאי ספג מהלומה גם הוא כשמדד הדולר בעולם (DXY) ירד בקרוב לאחוז. הביטקוין, שנהנה מראלי בתקופה האחרונה ועלה בעשרות אחוזים מתחילת השנה, מאבד הערב קרוב ל-5%. שערו עומד כעת על 26,800 דולר אמריקאי למטבע אחד. 

הפד מעדכן תחזיות

בתוך כך, הציג הבנק המרכזי את התחזיות המעודכנות שלו ל-2023. הנתון המרכזי הוא שבבנק צופים עוד העלאת ריבית אחת בלבד, אך מנגד לא מעריכים כי הריבית תרד במהלך השנה. זאת, בניגוד לתחזיות בשוק שתמחרו הורדת ריבית כבר בחודשים הקרובים.

הבנקאית שמגלה למה אין יותר נשים בעולם ההשקעות | ראיון
התשואות נפלו והנכסים הצטמקו, אז איך הצליח אלטשולר שחם לשמור על הרווח | ניתוח

באופן כללי, התחזית של הפד לא השתנתה משמעותית מזו שפורסמה בחודש דצמבר. כלומר, הורדת ריבית רק בשנה הבאה ובמהלך 2025. עם זאת, תחזית האינפלציה התעדכנה מעט כלפי מעלה ותחזית הצמיחה כלפי מטה. בנוגע לשיעור האבטלה, התחזיות המעודכנות מצביעות על עליה בשיעור האבטלה ל-4.6% בשנת 2025, זינוק מתון ביחס לתחזית הקודמת של 4.5%.

תחזית הריבית המעודכנת של הפד:
2023: ריבית של 5.1% בדומה לתחזית הקודמת של 5.1%.
2024: ריבית של 4.3% - מעט מעל התחזית הקודמת של 4.1%.
2025: ריבית של 3.1% - בדומה לתחזית הקודמת של 3.1%.

בשוק לעומת זאת מתמחרים הורדת ריבית כבר בחודשים האחרונים ולא קונים את התחזית של הפד. פאוול מצדו הדגיש בדבריו כי אינו רואה תסריט של הורדת ריבית עוד השנה.

"מערכת הבנקאות יציבה"

בהודעה שפרסמו חברי הפד הייתה התייחסות גם למשבר שפקד את המערכת הפיננסית במדינה והוביל לקריסת שני בנקים. ״מערכת הבנקאות במדינה יציבה וחזקה. האירועים האחרונים יובילו כנראה לתוצאה של תנאי אשראי הדוקים יותר לעסקים ולמשקי הבית ויכבידו על הצמיחה הכלכלית, על גיוסי עובדים ועל האינפלציה. מידת ההשפעה לא ידועה בשלב זה", נכתב.

״האינפלציה עדיין גבוהה מדי ושוק העבודה הדוק״, אמר בהצהרה יו״ר הפד ג'רום פאוול. הוא הוסיף כי אכן ״צצו בעיות חמורות במספר קטן של בנקים, אך המצב של הבנקים בריא״. הוא הוסיף כי ההיסטוריה מלמדת על בעיות אלה ש"אם לא יטופלו, הן עלולות לערער את האמון בבנקים בריאים". במהלך דבריו חשף פאוול כי הוא וחבריו שקלו לעצור בימים האחרונים את העלאות הריבית.

פאוול הוסיף כי "מוקדם מדי לומר האם לאירועים האחרונים במערכת הבנקאית תהיה השפעה על הפוטנציאל של נחיתה רכה״. כלומר, לצאת מהמשבר בלי נזק גדול מדי לכלכלה.

באשר לנושא צמצום גודל מאזן הפד, יו"ר הפד הדגיש שהתוכנית לצמצום תמשיך להיות מיושמת וזאת למרות האירועים במגזר הבנקאות.

"הפד מחויב ליעד אינפלציה של 2%"

בהמשך דבריו אמר פאוול כי הפד מחויב להחזיר את האינפלציה ליעד של 2%. "ללא יציבות מחירים, הכלכלה לא עובדת עבור אף אחד", אמר והוסיף כי הכלכלה האמריקאית האטה משמעותית בשנה שעברה אך "לחצי האינפלציה ממשיכים להיות גבוהים".

עוד אמר פאוול כי "לתהליך החזרת האינפלציה ל-2% יש עוד דרך ארוכה לעבור והוא צפוי להיות מעורפל". לדבריו, אירועים במערכת הבנקאית "עשויים לגרום לתנאי אשראי הדוקים יותר", אבל מוקדם מדי לדעת עד כמה זה ישפיע על הכלכלה וכיצד המדיניות המוניטרית צריכה להגיב.

בנוגע לקריסת בנק סיליקון ואלי אמר פאוול כי הוא יברך על חקירה חיצונית של האירועים, והוסיף כי להערכתו, הנהלת הבנק נכשלה קשות, מאחר שהרחיבה את פעילות הבנק מהר מדי.

"פאוול רומז שסוף מחזור ההידוק מתקרב"

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מנתח כי "הפד מכיר בפגיעה הכלכלית הצפויה מהאירועים במגזר הבנקאות ולא ברור מה תהיה ההשפעה הכוללת על המשק האמריקאי. עם זאת, הפד ציין את ההשפעה הפוטנציאלית של האירועים במגזר הבנקאית, ובפרט ש"'ההתפתחויות האחרונות עשויות לגרום לצמצום בתנאי האשראי למשקי הבית ולעסקים ולהכביד על הפעילות הכלכלית, גיוס עובדים ואינפלציה'".

בנוגע לעתיד, בפמן מעריך כי למרות הערכה פסימית יותר של האינפלציה - שמתוארת כעת כ"גבוהה" - ההצהרה של הפד רומזת שסוף מחזור ההידוק מתקרב. עתה, במקום צפי "לעליות מתמשכות" בריבית הפד, ההצהרה מציינת ש"יתכן הידוק מדיניות נוסף", הוא אומר. 

נקודה נוספת שמדגיש בפמן היא שתחזית האינפלציה של הפד עלתה, אך תחזית הריבית נותרה זהה. "יו"ר הפד ג'רום פאוול ציין בדבריו שהצפי להידוק תנאי מתן האשראי והתנאים הפיננסיים בעקבות האירועים במגזר הבנקאות שקול להידוק מוניטרי נוסף ולכן הפד לא העלה את תחזית הריבית, זאת למרות העלאת תחזית האינפלציה באופן שבו החריגה מן היעד צפויה להימשך גם לתוך 2024. התחזית לצמיחת התוצר הופחתה במעט לשנים 2023-2024", הוא הוסיף.

בהתאם לציפיות

האנליסטים בשווקים העריכו בסבירות של 88% שזו תהיה גובה העלאה. בעוד שלפני שבוע, הסבירות לכך שהריבית תעלה ב-0.25% הייתה כ-55% והסבירות שלא תהיה העלאה בכלל עמדה על כ-45%. לפני משבר הבנקים בארה"ב לפני שבועיים, הייתה סבירות של 25% להעלאה של 0.5%, אופציה שהיום כבר בכלל לא הייתה על השולחן. 

לקראת ההחלטה היום ניצבו חברי "ועדת השווקים הפתוחים" של הבנק המרכזי בארה"ב בפני דילמה גדולה, אולי הגדולה ביותר שלהם זה חודשים. ערב קריסת בנק סיליקון ואלי וגלי ההדף אחריה, בבנק דיברו על העלאת ריבית של חצי אחוז. הסיבה: שורת נתונים הצביעו על כך שהכלכלה חזקה הרבה יותר ממה שחשבו לפני כמה חודשים. כעת, לאור התנודתיות במערכת הפיננסית, ההחלטה הסתבכה וכאמור בסוף הוחלט להעלות את גובה הריבית, אבל ב-0.25% בלבד. 

האסטרטג הראשי של פסגות, אורי גרינפלד, העריך לקראת ההודעה כי שורה של נתוני מאקרו מראים כי לחצי האינפלציה הולכים ודועכים, "אך זה עדיין לא מצדיק הפחתות ריבית כבר באמצע השנה כמו שהשוק מתמחר". עם זאת, הוא הוסיף כי "בהחלט סביר להניח שלפד יש עוד העלאת ריבית אחת או שתיים בלבד בקנה".