בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה חיובית בוול סטריט, תשואות האג"ח צנחו בחדות; הנפט בירידה

ה-SEC הודיעה לפלטפורמת הקריפטו קוינבייס כי בכוונתה להגיש נגדה תביעה - המניה צנחה • הבנק המרכזי בבריטניה העלה את הריבית ב-25 נקודות בסיס לרמה של 4.25%, בשווייץ עלה שיעור הריבית ב-50 נ"ב • נעילה מעורבת באירופה • הביטקוין והאת'ריום שוב מטפסים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan
וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

22:00

יום המסחר בוול סטריט הסתיים בעליות שערים, על אף התנודתיות שנרשמה בשעת המסחר האחרונה - שבמהלכה אף עברו חלק ממדדי המניות לירידות קלות. בסופו של יום עלה הנאסד"ק ב-1%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.2%, וה-S&P 500 התקדם ב-0.3%. הלילה יוחלף שעון הקיץ בישראל, כך שהחל ממחר ישוב המסחר בניו יורק להתקיים בשעות 15:30-23:00 שעון ישראל.

אף שהעליות שלהן הצטמצמו, מניות הטק הגדולות בלטו לחיוב הערב - בהן אנבידיה  ו-AMD  שקפצו בקרוב ל-3% כל אחת, וגם מיקרוסופט, אפל ומטא ריכזו עניין. העלייה של אפל וטסלה צומצמה לפחות מ-1%, נטפליקס זינקה בכ-9%. בלוק  וקוינבייס  צנחו בשיעורים דו-ספרתיים במחזורים גבוהים מאוד.

בגזרת האג"ח של ממשלת ארה"ב עדיין נרשמות ירידות חדות, כאשר תשואת האיגרת ל-10 שנים צנחה בכ-11 נקודות בסיס ל-3.38%, ותשואת האג"ח לשנתיים התרסקה ב-19 נקודות ל-3.79%.

בשוק הסחורות הזהב טיפס בכ-1.4% לרמה של 1,997 דולר, ואילו מחירי הנפט נחתכים ב-1.8%-2.2%: נפט מסוג ברנט יורד ל-75.3 דולר לחבית, ונפט אמריקאי יורד ל-69.3 דולר.

21:35

המסחר בוול סטריט עבר למגמה מעורבת, כאשר הנאסד"ק צמצם את העלייה, והדאו ג'ונס וה-S&P 500 עברו לירידות קלות.

בשוק המט"ח, השקל שוב עבר לירידה ביחס לדולר לאחר נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והדולר נסחר במעל ל-3.60 שקלים.

20:00

העליות בוול סטריט מתמתנות: מדד הנאסד"ק מטפס כעת ב-1.3%, הדאו ג'ונס עולה ב-0.4%, וה-S&P 500 מתקדם ב-0.7%. לצד זאת נמשכות הירידות של תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב, בעוד הדולר נסחר ללא שינוי של ממש מול סל המטבעות. בארץ הוא נחלש ב-1.2% ביחס לשקל, ושערו 3.56 שקלים.

נטפליקס ממשיכה לבלוט לטובה בעלייה חדה, על רקע דיווח של YipitData על תוספת מנויים נאה בקנדה (ברוטו). גם מטא (פייסבוק)  וסנאפ  מטפסות, בין השאר לאחר שמנכ"ל TikTok, שו זי צ'ו, העיד בפני ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים. החברה עומדת בפני איסור שימוש פוטנציאלי בארה"ב בגלל חששות לפרטיות.

ענקית הקמעונאות וולמארט  תפטר מאות עובדים במתקני מסחר אלקטרוני שלה בארה"ב, כחלק מהיערכותה לשנה קשה יותר ולהאטה כלכלית.

18:45

במקביל למגמה החיובית בוול סטריט, הצטמצמו מעט הירידות בבורסות אירופה, והן ננעלו במגמה מעורבת: מדד דאקס הגרמני רשם ירידה מזערית, פוטסי הבריטי השיל 0.9% לאחר העלאת הריבית, ואילו קאק הצרפתי עלה ב-0.1%.

הירידות בשוק הקריפטו נמחקו כמעט לחלוטין. הביטקוין יורד בכ-0.7%, ורמתו כעת 28.4 אלף דולר - עלייה של 15% בתוך שבוע: והאת'ריום אף עבר לעלייה של 1.2% ונסחר סביב 1,825 דולר - קפיצה של 10.5% בשבוע.

בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב נמשכות ירידות התשואות: תשואת האיגרת ל-10 שנים צונחת ב-6 נקודות ל-3.44%, ותשואת האג"ח לשנתיים נופלת ב-10 נק' ל-3.87%.

בקרב הבנקים האמריקאים, פירסט ריפבליק  מחק את העלייה שרשם וצונח כעת בעוד 9%, צ'ארלס שוואב  משיל 1.5%, וגם בנק אוף אמריקה  רושם ירידה קלה.

17:20

העליות בוול סטריט מתחזקות, ומדד הנאסד"ק מזנק כבר בקרוב ל-2.5%. הדאו ג'ונס עולה ב-1.4%, וה-S&P 500 ב-1.7%.

בולטות בעליות מניות הטכנולוגיה והשבבים הגדולות, בהן טסלה ואנבידיה עם עלייה של יותר מ-3% כל אחת, אפל שקופצת ב-2.2%, AMD מזנקת בכמעט 5% וגם מיקרוסופט, מטא, אמזון וגוגל מצטרפות לחגיגה עם עליות של 2%-3%. נטפליקס בולטת מעליהן וטסה ב-9%.

מניית קוינבייס , מפעילת אפליקציית המסחר במטבעות קריפטוגרפיים, צוללת ב-10% לאחר שקיבלה הודעת "וולס" מרשות ניירות ערך האמריקאית וזכתה להורדת דירוג מאופנהיימר, תוך ציון הודעת הוולס וחששות לגבי התפתחות הבלוקצ'יין בארה"ב. הודעת וולס היא מכתב שנשלח לחברות בסיום חקירה הקובעת שהרשות מתכננת להגיש נגדם תביעת אכיפה, לאחר שה-SEC הגיעה למסקנה שיש להאשים אותם בהפרת חוקי ניירות הערך.

15:31

לאחר הירידות אמש בהמשך לעליית הריבית בארה"ב, המסחר בוול סטריט נפתח במגמה חיובית: הדאו ג'ונס מטפס ב-0.6%, ה-S&P 500 עולה ב-0.9%, והנאסד"ק קופץ ב-1.3%. בשבוע הבא ישוב המסחר בוול סטריט להתקיים בין השעות 16:30-23:00 שעון ישראל, בעקבות הפעלת שעון קיץ הלילה בארץ.

בגזרת האג"ח נרשמות ירידות קלות בתשואות האיגרות הממשלתיות בארה"ב, לאחר שנפלו אתמול בחדות. תשואת האג"ח ל-10 שנים יורדת ל-3.48%, ותשואת האג"ח לשנתיים ל-3.95%.

עליות בולטות רושמות מניות הבנקים, בהן פירסט ריפבליק , ווסטרן אליאנס , איסט ווסט  ופסיפיק ווסט .

מניית חברת הקריפטו של מייסד טוויטר ג'ק דורסי, בלוק , צונחת בכ-17% לאחר שב-Hindenburg Research אמרו שמהמרים בשורט על החברה, בטענה שאפליקציית התשלומים שלה "מקלה על פשיעה", יש לה בקרות רופפות והיא "מנפחת מאוד" את בסיס המשתמשים שלה.

14:01

מאקרו בריטניה: הבנק המרכזי של בריטניה העלה את שיעור הריבית במדינה ב-0.25% לרמה של 4.25%. המהלך היה בהתאם לצפי הכלכלנים.

אתמול פורסם כי קצב האינפלציה בבריטניה ב-12 החודשים האחרונים עלה ל-10.4% בפברואר, לעומת צפי כלכלנים לרמה של 9.9% ולעומת רמה של 10.1% בינואר. בפברואר נרשמה עלייה של 1.1% לעומת צפי ל-0.6%. 

באירופה נרשמות ירידות של עד 0.8% במדדי המניות המרכזיים. 

12:02

בורסות אירופה רושמות ירידות של עד 0.9%. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של עד 1%.

מתיו רצ'טר, ראש מחקר אסטרטגיית הון בבנק יוליוס בר, מציין לאחר הודעת הפדרל ריזרב אתמול כי "ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפד אתמול (FOMC) שלחה את המניות בארה"ב לרכבת הרים. בעוד שהעלאת הריבית של 25 נקודות בסיס תאמה את הציפיות, ולקחה את הריבית לטווח חדש של 4.75%-5.0%, דבריו של יו"ר הפד פאוול לפיהם הם אינם צופים הפחתות ריבית השנה למרות הצרות במגזר הבנקאי הובילו להיפוך העליות הקודמות בשוק המניות. גם הערותיה הבו-זמניות של שרת האוצר האמריקאית ילן כי ערבות גורפת לפיקדונות לא נדונה, לא עזרו".

"הנדל"ן והפיננסים היו הסקטורים בעלי הביצועים הגרועים ביותר בארה"ב ביום רביעי, בעוד המשקיעים מצאו מחסה מסוים במגזרי איכות דפנסיביים כמו טכנולוגיית מידע, הגנה צרכנית ושירותי בריאות. בעוד אנו ממשיכים להחזיק בהטיה ההגנתית שלנו לעת עתה, מניות הצמיחה נראות אטרקטיביות יותר בתרחיש של אינפלציה שיא ותשואות אג"ח נמוכות יותר. הערכות השווי המבוססות על יחס המחיר/רווח קדימה ל-12 חודשים חוזרות לרמה הממוצעת של 10 שנים. בתוך מניות הצמיחה, היינו נשארים עם השמות הגדולים עם תזרים מזומנים ורווחים חיוביים. התחזית למניות הצמיחה ללא כוונת רווח עדיין מאתגרת, שכן רבות מהן תלויות בגיוס הון חיצוני כדי להישאר ממסות".

10:35

הבנק המרכזי של שווייץ העלה את שיעור הריבית במדינה ב-0.5% ל-1.5%, זאת למרות קריסת בנק קרדיט סוויס ומיזוגו לתוך UBS.

10:18

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות קלות. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של עד 1%.

באסיה ננעל המסחר כשמדד הנג סנג בהונג קונג רושם עלייה של 2.1%, בטוקיו נסוג הניקיי ב-0.2%, ובסיאול עלה מדד הקוספי בכ-0.3%, ושנחאי עלתה בכ-0.6%.

08:14

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת: מדד הנג סנג בהונג קונג רושם עלייה של 1%, בטוקיו נסוג הניקיי ב-0.2%, ובסיאול ושנחאי המגמה מעורבת.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט בירידות, כשמדד הדאו ג'ונס, מדד הנאסד"ק ומדד ה-S&P 500 ירדו בכ-1.6%. את הירידות הובילו מניות הבנקים, כשבתחתית מדד S&P מניית פירסט ריפבליק צנחה 15%. עוד בלטו בירידות נייק שנחתכה 5% ובואינג שאיבדה 4%. בניגוד למגמה נרשמו עליות במניות השבבים: AMD התקדמה ב-1.7%, ואנבידיה הוסיפה 1%. 

● סין מאמינה שהמלחמה באוקראינה תסתיים בקיץ, ביד רוסית עליונה

עד אתמול, הבורסה האמריקאית נהנית מפריחה בימים האחרונים, ומדד ה-S&P 500 מחק את ההפסדים מהימים שלאחר פרוץ משבר הבנקים בארה"ב. מי שנתנה זריקת מרץ לשוק היא שרת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן, שהבטיחה לסייע למערכת הפיננסית במקרה שבנקים נוספים ייכנסו לבעיה.

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי נמשכת ירידת התשואות, לאחר הודעת הריבית של הפדרל ריזרב מאתמול. התשואה על אג"ח ל-10 שנים יורדת בכ-5 נקודות בסיס ל-3.45%, והתשואה על אג"ח לשנתיים יורדת ב-10 נקודות בסיס ל-3.88%. 

על רקע קריסות הבנקים האחרונות בארה"ב, הפדרל ריזרב החליט אתמול להעלות את הריבית בארה"ב ב-0.25%, לרמה של 5%-4.75%. לאחר הודעת הריבית, יו"ר הפד ג'רום פאוול מסר הצהרה ארוכה וענה על שאלות עיתונאים בשלל נושאים: מאחורי הקלעים של ההחלטה הנוכחית, העלאות הריבית העתידיות, קריסת הבנקים בארה"ב והשלכותיה על הכלכלה האמריקאית ומדיניות הבנק המרכזי. בתוך כך הציג הפד את התחזיות המעודכנות שלו ל-2023. הנתון המרכזי הוא שבבנק צופים עוד העלאת ריבית אחת בלבד, אך מנגד לא מעריכים כי הריבית תרד במהלך השנה. זאת, בניגוד לתחזיות בשוק שתמחרו הורדת ריבית כבר בחודשים הקרובים.

היום (ב-14:00 שעון ישראל) צפוי הבנק המרכזי של בריטניה להודיע על העלאת גובה הריבית ב-0.25% ל-4.25%. 

בשוק הפורקס העולמי, הדולר נחלש בעוד 0.5% מול האירו והליש"ט ונסחר סביב 1.09 דולר לאירו ו-1.233 דולר לליש"ט. הין היפני מתחזק בכ-0.6% ונסחר סביב 130.7 יינים לדולר.

המגמה החיובית בקריפטו, הענף הלוהט של השנה, נמשכת. מאז הצניחה הזמנית של המטבעות הדיגיטליים בעקבות קריסת סיליקון ואלי בנק, הקערה התהפכה על פיה. הביטקוין נסחר כעת סביב 27,600 דולר, והאת'ריום נסחר סביב 1,750 דולר.

בזירת המסחר בסחורות רושמים החוזים על הנפט ירידות של כ-1%, והזהב מטפס ב-1.5% ל-1,980 דולר לאונקיה.