רגע לפני עצירת החקיקה: למה לשמחה רוטמן היה דחוף כל כך לסיים את הדיונים בוועדה?

בסך הכול שעות ספורות לאחר שהמונים יצאו להפגין ברחובות נגד החקיקה, ועדת החוקה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים • מה אישור החוק מאפשר לקואליציה לעשות כעת בנוגע לחוק השנוי במחלוקת שעל העברתו נלחמו יו"ר הוועדה שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין?

יו''ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הבוקר (ב'), בתום דיון סוער, אישרה ועדת החוקה לקריאה שנייה ושלישית את החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים שבלב המהפכה המשפטית. המשמעות: 6 מתוך 11 החברים בוועדה יהיו מהקואליציה וכבר בחודשים הקרובים יוכלו למנות שני שופטים לבית המשפט העליון - אחד מהם לנשיא במקומה של הנשיאה אסתר חיות. כך הקואליציה גם מבטיחה את זהותו של חבר נוסף בוועדה.

יריב לוין: "אכבד כל החלטה שיקבל נתניהו"; מפגינים חסמו את איילון | סיקור שוטף 
חברות ההייטק, נתב"ג ומשרדי הממשלה: הרשימה המלאה של הגופים ששובתים כעת | סיקור שוטף

הרכב הוועדה הוא השנוי ביותר במחלוקת בכל חוקי המהפכה המשפטית - החלק עליו נלחמו יריב לוין שר המשפטים ושמחה רוטמן מהציונות הדתית, ממובילי המהלך והסמנים הקיצוניים לו.

הוועדה התכנסה שעות ספורות אחרי שהמונים יצאו לרחובות ברחבי הארץ באופן ספונטני בעקבות הכרזתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יפטר את שר הביטחון יואב גלנט, שדרש לעצור את החקיקה ולדאוג בכך לביטחון המדינה. הפיטורים והתגובות המיידיות של הציבור שיצא מהבית הביאו לגל הצהרות מחברי כנסת מהליכוד על הצורך בעצירת החקיקה.

למרות זאת, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, שהוביל מזה כחודשיים את הדיון בוועדת החוקה, לא עצר. אתמול (א') הוא ניהל דיון מבוקר ועד שעות הלילה המאוחרות במטרה לאשר את שינוי החוק, כך שיוכל לעלות למליאה היום כפי שתכננה הקואליציה - מהלך שנעצר כעת.

החקיקה כעת קרובה מתמיד, גם אם נתניהו יכריז על עצירה

העובדה שהצעת החוק עברה את אישור הוועדה - שלב ארוך, מתיש שלקח שבועות - מאפשרת לקואליציה להביא את החוק לאישור מליאת הכנסת בכל רגע נתון בתקופת הכנסת הנוכחית. כך שגם אם נתניהו יכריז על עצירת החקיקה, חקיקת החוק קרובה מתמיד.

אם הכנסת תתפזר, ובכנסת הבאה ירצו להמשיך את הליך החקיקה - יהיה צורך ב"דין רציפות", הליך שנועד לאפשר הצעת חוק שאושרה בקריאה ראשונה אך מהלכה נעצר עקב התפזרות הכנסת. מי שמאשר את "דין הרציפות" היא מליאת הכנסת.

ההצבעות התקיימו הבוקר תחת מחאת חברי האופוזיציה, כשברקע חלק מחברי הליכוד כבר שינו את עמדתם. "בושה" צעקו חברי הכנסת מהאופוזיציה, הניחו דגל ישראל ליד רוטמן וצעקו לו "בריון". 8 חברי ועדה תמכו בהצעת החוק: רוטמן, חנוך מילביצקי, משה סעדה, אריאל קלנר מהליכוד, ארז מלול ויונתן משריקי מש"ס, יצחק פינדרוס מיהדות התורה ויצחק קרויזר מעוצמה יהודית. מולם עמדו 7 חברי כנסת מהאופוזיציה שהתנגדו וגרמו למהומה בוועדה: קארין אלהרר ויואב סגלוביץ' מיש עתיד, מנסור עבאס מרע"ם, מתן כהנא מהמחנה הממלכתי, יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, עופר כסיף מחד"ש תע"ל וקריב מהעבודה - היו"ר הקודם של הוועדה.

במהלך הבוקר, בזמן הדיון בוועדה, ובעת שנתניהו מקיים ישיבות בעניין, הבהירה הציונות הדתית כי "לאחר הרבה התלבטויות והתייעצויות, עמדתנו היא שאסור לעצור את החקיקה בשום אופן. עצירת החקיקה תהיה כניעה לאלימות, לאנרכיה, לסרבנות ולעריצות המיעוט ותאיין את תוצאות הבחירות. היינו ונשארנו חסידי שיח, פשרות והסכמות, אבל לא תחת איומי הפיכה". בהתאם, ח"כ רוטמן המשיך עם אישור החקיקה, בו תמכו כאמור נציגי כל סיעות הקואליציה.