בבנק אוף אמריקה מזהירים: זו הבועה הבאה שעלולה להתפתח

הציבור נוהר אל הקרנות הכספיות, נכס השקעה בסיכון נמוך שמשתלם מאוד בסביבת ריבית גבוהה - כל עוד יוצאים ממנו לפני שהיא מתחילה לרדת • כלכלני הבנק מזהירים כי "השווקים חמדנים מדי ולא מספיק מפחדים ממיתון"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen
בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

בועה נוספת צצה, באדיבות המשבר במגזר הבנקים שכבר הפיל שלושה בנקים אזוריים בארה"ב. לפי אנליסטים של בנק אוף אמריקה, הבנק השני בגודלו בארה"ב, הבועה החדשה מתגבשת סביב קרנות נאמנות כספיות, שהפכו לנכס פופולרי בקרב משקיעים, כך עולה בדוח שפרסמו שבוע שעבר.

גידור האופציות שסיפק הרבה דלק לתנודתיות במחירי הנפט 
עסקת הענק של תשובה: הגז הישראלי עובר לידיים זרות, ומי המרוויחים הגדולים? 
בשורה רעה למערב: ​רוסיה ואיראן מעמיקות את שיתוף הפעולה בסייבר 

קרנות אלו משקיעות בנכסים נזילים, כמו מזומנים וניירות ערך לטווח קצר, ובכך מציעות למשקיעים נזילות גבוהה בסיכון נמוך. מדובר למעשה יותר במוצר חיסכון מאשר מוצר השקעה, הקרנות מציעות ריבית כמעט קבועה, כזו הזהה כמעט לחלוטין לריבית הבנק המרכזי במדינה שבה הן פועלות. 

האנליסטים בראשות האסטרטג הבכיר מייקל הארטנט מציינים כי הנכסים המנוהלים עבור קרנות נאמנות כספיות גדלו משמעותית על רקע הריביות העולות ברחבי העולם, והגיעו לשווי של כ-5.1 טריליון דולר, עלייה של למעלה מ-300 מיליארד דולר בארבעת השבועות האחרונים בלבד, סימן ברור לפופולריות הגוברת.

לצד העליות, הם גם צפו בעלייה הגדולה ביותר בזרימת הכספים השבועית למזומנים מאז מרץ 2020, בזרימת הכספים הגדולה ביותר במשך שישה שבועות לאג"ח הממשלתיות האמריקאיות מאז ומעולם, והמשיכה השבועית הכי גדולה מאג"ח בדירוג השקעה (3.5 מיליארד דולר) מאז אוקטובר 2022. 

יחד, מגמות אלו משקפות שינוי בסנטימנט המשקיעים ותפיסות הסיכון בסביבה הכלכלית הנוכחית, כאשר משקיעים רבים מחפשים נכסי מקלט בטוח כהגנה מפני תנודתיות פוטנציאלית בשוק, לאור האירועים האחרונים.

"כשהבנקים המרכזיים מתחילים להיכנס לפאניקה, השווקים נרגעים"

הסיכון לבועה מתחדד כשנזכרים בפעמיים האחרונות שבהן נכסי קרנות הנאמנות הכספיות זינקו - ב-2008 וב-2020 - אז הפד הוריד בחדות את הריבית. "כשהבנקים המרכזיים מתחילים להיכנס לפאניקה, השווקים נרגעים", כותב הארטנט בדוח. נזכיר כי ירידת ריבית צפויה לפגוע במשקיעים בקרנות כספיות, שכאמור הריבית עליהן נשענת על הריבית של הבנק המרכזי במדינה שבה הן פועלות.

יש הבדל הפעם בהשוואה לשנים 2008 ו-2020, והוא האינפלציה החזקה ושוקי העבודה שנותרו לוהטים למרות הכל, ולא רק בארה"ב. מתחילת השנה נרשמו כבר 46 העלאות ריבית של בנקים מרכזיים ברחבי העולם, כולל את זו של הבנק הלאומי של שוויץ (SNB), שהעלה את הריבית בעקבות הצלתו של קרדיט סוויס .

"ההיסטוריה מלמדת אותנו", מסביר צוות האנליסטים, "שיש למכור השקעות בעת העלאת הריבית האחרונה במחזור". ועם זאת, בבנק אוף אמריקה מכנים את שוקי האשראי והמניות "חמדנים מדי" ומזהירים כי הם "לא מפחדים מספיק" מהמיתון שלעתים קרובות מתלווה לריבית הגבוהה, ומסמן לבנקים המרכזיים שאולי הגיע הזמן לשקול את הורדת הריבית. "אחרי הכל, כאשר בנקים לווים מהפד בשעת חירום, הם מחמירים את תנאי ההלוואות, מה שמביא לפחות הלוואות, וזה בתורו מוביל לפחות אופטימיות לעסקים קטנים - מה שבסופו של דבר יסדוק את שוק העבודה". 

מהדוח עולים חששות לגבי האפשרות של מחנק אשראי שיוביל למיתון, חששות שצפויים להחריף על ידי הסנטימנט העכשווי. כלכלני הבנק מעריכים שהפד יוריד את הריבית באופן אגרסיבי רק לאחר שמחנק אשראי שכזה יגרום לאובדן רציני במקומות עבודה, וכי על המשקיעים למכור כל נכס שרגיש במיוחד לשינויים בריבית. עוד מעריכים בבנק אוף אמריקה כי הנדל"ן המסחרי עלול להיות הענף הבא שיעמוד מול משברים בשל מחנק האשראי.