המשקיעים בת"א מתעניינים בחברות של יצחק תשובה, ברק רוזן וחיים כצמן

בבורסה בת"א בדקו מי החברות שעניינו את המשקיעים בשנה החולפת • עפ"י נתוני מערכת מאיה, קבוצת דלק, ישראל קנדה וג'י סיטי מובילות את הרשימה, ואחריהן שני הבנקים הגדולים ושופרסל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

קבוצת דלק, ישראל קנדה וג'י סיטי הן החברות שיצרו את העניין הרב ביותר בקרב המשקיעים בבורסת ת"א בשנה החולפת, כך עולה מנתונים שאותם חשפה הבורסה לראשונה אודות מאפייני פעילות החברות. הנתונים נאספו ממערכת ההודעות שלה "מאיה", שהיא כלי עבודה מרכזי לציבור המשקיעים, לחברות ולכל קהילת שוק ההון.

המחקר ששכנע את בנק ישראל שהעלאות ריבית לא יורידו את מחירי הדיור
הריבית עלתה שוב: בכמה יקפוץ ההחזר הממוצע על המשכנתה?
הרבעון הראשון בוול סטריט נגמר בעליות חדות, מה ההיסטוריה מלמדת על ההמשך

בבורסה בחנו שלושה פרמטרים המצביעים על רמת העניין שייצרו החברות בקרב המשקיעים: חיפושי חברות, חיפושי דיווחים ומינויים ב"סוכן החכם". עשר החברות שהמשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה היו: קבוצת דלק  שבשליטת יצחק תשובה (5,484 חיפושים), חברת הנדל"ן ישראל קנדה  של ברק רוזן ואסי טוכמאייר (4,839 חיפושים) וג'י סיטי  של חיים כצמן (4,782 חיפושים). נזכיר כי ישראל קנדה ניסתה להשתלט אשתקד על ג'י סיטי, אך בסופו של דבר חזרה בה מכוונתה ורשמה הפסד עצום מהשקעתה.

 

בהמשך הרשימה של חברות שיצרו עניין בקרב המשקיעים: שיכון ובינוי , נורסטאר  (החברה האם של ג'י סיטי), בנק לאומי  ושופרסל  שרשמו כולן למעלה מ־4,000 חיפושים. בנק הפועלים , פטרוכימיים  והאב סייבר סקיוריטי (שנמחקה לאחרונה מהבורסה בתל אביב לטובת מיזוג לחברת SPAC בוול סטריט) סוגרות את העשירייה.

בבורסה מציינים כי רבות מאותן חברות חוזרות באופן טבעי גם בבדיקת 10 החברות שהדיווחים שלהן זכו לחיפושים הרבים ביותר. שופרסל מובילה עם 2,659 חיפושים, ואחריה שיכון ובינוי (2,559) וקבוצת דלק (2,339). בהמשך הרשימה: בנק הפועלים, פטרוכימיים, גבעות, לאומי, ישראל קנדה, ג'י סיטי ונורסטאר.

בבורסה חשפו גם את החברות המעניינות את המשקיעים באופן קבוע, על פי נתוני "הסוכן החכם" באתר. קבוצת דלק מובילה את הרשימה עם למעלה מ-1,800 מנויים שעוקבים אחר החברה; בזק  עם 1,572 מנויים, בנק לאומי עם 1,410; ג'י סיטי, שיכון ובינוי וטבע  למעלה מ-1,300 מנויים כל אחת, וסוגרות את העשירייה ICL (לשעבר כיל), בנק הפועלים, ניו-מד אנרגיה (לשעבר דלק קידוחים) ובתי זיקוק (בזן).

חשיבות קיומן של שיחות ועידה

עוד עולה מממצאי הבורסה כי עשרות חברות ישראליות פונות למשקיעים זרים, גם כאשר הן נסחרות בתל אביב בלבד, ושיעורן עולה ככל שהחברה גדולה יותר. כך, 56% מכלל החברות במדד ת"א 35 שאינן דואליות (14 חברות), פרסמו דיווחים כלשהם באנגלית, כמו גם 17 חברות שהן 19% מכלל החברות במדד ת"א 90 (שאינן דואליות).

מבין החברות הנסחרות שאינן דואליות ואינן כלולות במדד ת"א 125 (390 חברות), רק 78 חברות (20%) דיווחו באנגלית.

שקיפות ועבודה שיטתית ומנוהלת של חברה הנסחרת בבורסה היא קריטית לקבלת ועיבוד המידע באופן מסודר, בזמן מתאים ולבצע החלטות בהתאם. בהקשר זה בחנו בבורסה מספר נושאים בהם פרסום מראש של מועדי הדוחות הכספיים וקיום שיחות ועידה.

143 חברות, שהן רק מעט יותר מרבע מכלל החברות הנסחרות, דיווחו מראש על מועד פרסום הדוחות כספיים השנתיים. כ־20% בלבד מכלל החברות קיימו שיחות ועידה בנוגע לדוחות הכספיים השנתיים של החברה, המעמיקות את ההבנה של המשקיעים ומאפשרות לחברה להעביר את המסרים החשובים הנוגעים לתוצאות.​

11 חברות בלבד (בהן נאייקס, אל על, קבסיר, זוז פאוור, דליה אנרגיה, דניה סיבוס, באטמ, אלביט הדמיה ואורמד) דיווחו על התוצאות הכספיות השנתיות שלהן בשבוע הראשון של מרץ, תחילת המועד לפרסום הדוחות השנתיים. לעומת זאת, 109 חברות שהן 20% מכלל החברות דיווחו את הדוח השנתי ביום האחרון של הרבעון - 31 במרץ 2023.

נכון לסוף שנת 2022 נסחרות בבורסה 548 חברות ציבוריות, מתוכן 153 חברות טכנולוגיה ו-52 חברות ביומד. כ-10% מכלל החברות (52) הן דואליות, הנסחרות גם בבורסות בארה"ב או באירופה. מחזור המסחר היומי הממוצע במניות עמד בשנת 2022 על כ-2.3 מיליארד שקל, גידול של 22% ביחס לשנת 2021 ושיא מאז שנת 2011.