מגמה ירוקה: כך לוקחים המותגים בעלות על שוק היד השנייה

יותר ויותר חברות בעולם מבינות שסביב מכירת מוצריהן מתקיים שוק משני, ומחליטות לקחת עליו בעלות • איקאה, זארה ולולו למון מציעות למכור אצלן פריטים משומשים, וולמארט פתחה מרקטפלייס יד שנייה, ובסט ביי מוכרת ללקוחות קרטונים למשלוח פסולת אלקטרונית

סניף של איקאה בפילדלפיה / צילום: Shutterstock
סניף של איקאה בפילדלפיה / צילום: Shutterstock

איקאה השבדית הייתה מזוהה במשך שנים עם מחירים נמוכים, שלעתים מובילים לצריכת יתר - עד שבחברה החליטו לעשות מעשה ולשנות את התמונה. "אנחנו עוברים לעתיד שבו הפסולת היא חומר הגלם", אמר בנובמבר האחרון בכיר בחברה, והתייחס גם לחשיבות של שינוי ההתנהגות הצרכנית.

עד כמה יחידות הטכנולוגיה בצה"ל אליטיסטיות? בדקנו את הנתונים
מפוטרי ההייטק הישראלים נתקעו בלי ויזה בארה״ב. זה הפיתרון שהם מצאו
הטבת המס הזו מעודדת תרומה לעמותות; למה היא לא נגישה?

ב־2021 השיקה הרשת פיילוט בחנות בפילדלפיה שאיפשרה להחזיר מוצרים משומשים במצב ראוי, ובשבוע שעבר היא כבר השיקה בארה"ב אתר אונליין ליד שנייה, שבו היא מציעה פריטים משומשים במחירים מוזלים, שאותם ניתן להזמין ברשת ולאסוף מהחנות. כל המוצרים מתפרסמים עם תמונות, תיאור מוצר ומחיר. עם זאת, אם הפרסום המקוון אינו תואם למצב הפריט שהלקוח פוגש בחנות, הוא אינו מחויב לשלם ולאסוף אותו.

איקאה לא לבד במהלך הזה: יותר ויותר חברות מענפים שונים מציעות שימוש חוזר במוצריהן או מיחזור שלו באמצעותן. בתחום הרכב והסלולר מקובל מאוד לערוך טרייד אין כחלק משימור הלקוחות, אך בשנה החולפת ננקטו לא מעט יוזמות יצירתיות יותר.

מתוך סרטון קידום לאתר היד השנייה של איקאה
 מתוך סרטון קידום לאתר היד השנייה של איקאה

מעגל הלקוחות גדל

אחד הענפים שמשקיעים רבות בנושא - בין היתר, בשל היותו אחד המזהמים הגדולים ביותר - הוא ענף האופנה. לא מעט קמעונאים ורשתות מודעים להכרח של לקוחותיהם לצמצם את תקציבי הביגוד בצל יוקר המחיה, וזאת לצד הכרה גוברת בכך שתהליכי ייצור פוגעים באיכות הסביבה.

השוק העולמי של פריטי אופנה יד שנייה צפוי להגיע ל־350 מיליארד דולר עד 2027, כך לפי דוח של אתר ThredUp. למעשה, הנתונים מצביעים על כך ששוק אופנת היד השנייה יגדל פי 3 יותר מהר משוק האופנה ה"רגיל". בארה"ב לבדה הוא צפוי לגלגל כ־70 מיליארד דולר עד 2027.

ההערכות הללו מייצגות כמעט הכפלה של השוק העולמי והשווקים בארה"ב מהנקודה שבה הם נמצאים כעת: בשנת 2022, שוק היד השנייה העולמי גלגל כ־177 מיליארד דולר, בעוד ששוק הפריטים המשומשים בארה"ב גלגל כ־40 מיליארד דולר.

לפי הדוח של ThredUp, כ-75% מהצרכנים קנו או פתוחים לקנות פריטים משומשים, כששלושת הגורמים העיקריים לכך הם ערך, איכות ומבחר רחב. בד בבד עם התרחבות המגמה, צצות פלטפורמות שמציעות למותגים שירותי מכירה חוזרת - ThredUp בעצמה צירפה לאחרונה לשורותיה את טארגט, קייט ספייד ו־H&M.

אבל יש גם לא מעט מותגי אופנה שעושים זאת בעצמם. ענקית האופנה זארה השיקה בשנה שעברה שירות למכירה חוזרת, שמאפשר ללקוחות לפרסם פריטים משומשים באתר שלה. המוכרים מצלמים את הפריטים, הרשת מספקת מידע מפורט, והתמונות מתפרסמות באתר ובאפליקציה של זארה, כשהיא זו שגם מטפלת בתשלום, במודל שבו פרטי הקונים מועברים רק אחרי שהמכירה נסגרת.

חלון ראווה של חנות זארה בבריטניה / צילום: Shutterstock
 חלון ראווה של חנות זארה בבריטניה / צילום: Shutterstock

לולו למון, שנכנסת בקרוב לישראל, עוסקת גם היא במכירת בגדי יד שנייה של המותג, אחרי שזיהתה שבגדי הספורט שלה מככבים בקבוצות פייסבוק רבות (בארץ ניתן למצוא לא מעט פריטים של המותג בקבוצת "זה לא יושב בול") - והחליטה לרכז את השוק הזה גם אצלה.

כדי להרחיב את מעגל הלקוחות שלה, החברה השיקה שירות שמאפשר לצרכנים להביא בגדים משומשים של המותג לאחת מ־390 החנויות הפרושות ברחבי ארה"ב, ולקבל כרטיס אלקטרוני שבו יוכלו להשתמש כדי לקנות פריטי יד שנייה באתר שלה. הפריטים כוללים חותלות, חולצות, מכנסיים וז'קטים, כולם מוגדרים במצב טוב "כמו חדש". 100% מרווחי המיזם יושקעו בתמיכה באג'נדה של לולו למון, הכוללת ייצור מחומרים בני קיימא.

ללכת על קפסולות

כאמור, לא מדובר בזירה השמורה למותגי אופנה בלבד. רשתות כמו בסט ביי, וולמארט ונספרסו משקיעות בתחום. וולמארט, למשל, מציעה באתר שלה מעין מרקטפלייס של פריטים משומשים, שבו ניתן למצוא בין היתר תיק של מייקל קורס ב־35 דולר ובגדי פעוטות של בייבי גאפ ב־5 דולר, אבל גם פריטי אלקטרוניקה.

קרטון המיחזור של בסט ביי
 קרטון המיחזור של בסט ביי

רשת חנויות החשמל והאלקטרוניקה בסט ביי הכריזה לאחרונה על שירות חדש בארה"ב, שבו צרכנים יכולים לרכוש קופסת מיחזור תמורת 23-30 דולר, למילוי מוצרי אלקטרוניקה כמו כבלים, מחשבים ניידים וטאבלטים, ואז לשלוח אותה לחברה.

חלק מהפריטים יחודשו או ימוחזרו, ולדברי טים דאן, ראש הקיימות הסביבתית של החברה, "קיימות היא בחזית כל מה שאנחנו עושים. השירות החדש הוא צעד נוסף במטרה להגן על כדור הארץ היום ולמען הדורות הבאים".

בנספרסו מסבירים כי את האלומיניום שבו החברה משתמשת לייצור הקפסולות אפשר למחזר אינסוף פעמים. בקיץ האחרון היא לקחה את הנושא צעד אחד נוסף, כאשר שיתפה פעולה עם המותג Zeta - שמייצר נעליים מחומרים טבעוניים, ענבים ותירס, ובעצמו מציע ללקוחות להשיב אליו נעליים ישנות ולקבל זיכוי של 20 אירו לרכישה הבאה.

שתי החברות יצרו קולקציה של נעליים עשויות מקפה טחון ממוחזר (וליתר דיוק: 80% חומרים ממוחזרים), שהוצעה למכירה במהדורה מוגבלת. כל זוג נעלי סניקרס בקולקציה הכיל קפה טחון ממוחזר של נספרסו השווה ערך ל־12 קפסולות.

מותגי יוקרה לא בתמונה

שוק המכירה החוזרת במוצרי היוקרה, לעומת זאת, חווה ירידה מאז הפיק שנרשם ב־2020, שיא מגפת הקורונה, כשיותר קונים בחרו לקנות פריטי יד שנייה יוקרתיים. על פי דוח שוק מותגי היוקרה של RXUK לשנת 2023, פלח היד שנייה הגיע לשיא של 17% מכלל מכירות מותגי היוקרה בשנת 2020, לעומת 8% לפני המגפה. ב־2021 המספרים ירדו ל־3%, וב־2022 נרשמה עלייה קלה ל־5%.

הכוונה היא הן לפריטי אופנה, והן לאקססוריז כמו תיקים, ובדוח מסבירים כי הירידה בעניין מצד הצרכנים מגיעה בעקבות הפתיחה מחדש של החנויות וביטול הגבלות הטיסות - מה שהביא לכך שקוני מותגי היוקרה חזרו לבצע רכישות ממקור ראשון.

הפריטים הפופולריים ביותר באתרי יד שנייה באירופה הם אדידס ונייקי, אך גם מותגי יוקרה הם חלק מהעניין: לואי ויטון, גוצ'י ושאנל נמצאים בין עשרת הראשונים. בארה"ב, אתר איביי מהווה 70% ממכירות פריטי היד שנייה היוקרתיים.