לקראת פרסום נתוני האינפלציה בישראל: מה צופים הכלכלנים?

לפי התחזיות, האינפלציה תעלה היום בין 0.3% ל-0.5%, ויש כאלו שחושבים שאולי אף 0.6% • יוני פנינג, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות: "כמו בארה"ב, ככל הנראה גם אנחנו הגענו לשיא האינפלציה"

מדד המחירים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מדד המחירים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

היום (שישי) ב-14:00 תפרסם הלמ"ס את מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ, והשוק הישראלי יגלה את השפעת צעדי הריבית של בנק ישראל. לפי התחזיות, האינפלציה תעלה היום בין 0.3% ל-0.5%, ויש כאלו שחושבים שאולי אף 0.6%, ותגיע לקצב שנתי בטווח של 5%-5.2%. בפברואר הקצב השנתי עמד על 5.2%. 

אם התחזיות הפסימיות יותר יתממשו, האינפלציה בישראל תהיה גבוהה מזו שבארה"ב לראשונה זה כעשור. השבוע פורסם נתון האינפלציה האמריקאי, לפיו הקצב השנתי במרץ ירד ל-5% לאחר שעמד על 6% בפברואר.

שפל כזה לא ראינו הרבה זמן: מאחורי הקלעים של הדרמה בשוק המט"ח 

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות, מציין שהנתונים בארה"ב שיקפו ירידה חדה במחירי האנרגיה, בעקבות התאזנות מחירי הנפט שהאמירו לאחר תחילת המלחמה באוקראינה. פנינג מציין ש" מחירי האנרגיה מסבירים את הירידה בארה"ב שלא צפויה להתרחש בישראל ולא צריך להתרגש מכך. זו נחשבת השפעה מבנית שלא מעידה יותר מדי על השוק".

לטענת פנינג, למרות שלא נראה ירידה דרסטית בנתונים הקרובים, המדד הישראלי ישיג את הירידות החדות בעולם בהמשך. "הרבה מנתוני המדד כרגע אינם מייצגים בגלל אירועים נקודתיים בכל פעם. אך כמו בארה"ב, ככל הנראה גם אנחנו הגענו לשיא האינפלציה", אמר פנינג.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות, סובר שייתכן מצב שהריבית השנתית תעמוד על כנה ולא תרד כלל. האינפלציה תהיה דביקה בעקבות "שילוב של השפעות עונתיות, הפיחות בשקל והמשך עלייה באינפלציית השירותים, שהיא יותר דביקה ומושפעת מעליית השכר", אמר גוזלן. להערכתו, העלייה באינפלציה היום תהיה גבוה יותר ותעמוד על 0.6% במרץ.