תוכנית גנץ וסער לשינויים במערכת המשפט לטובת האזרח

צמצום הליכים פליליים, חקיקת חוק יסוד זכויות האזרח, עידוד בוררויות והוספת תקנים לשופטים ולתובעים • יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וגדעון סער הציגו היום תוכנית לשינויים במערכת המשפט, אותה ינסו לקדם במסגרת ההסכמות עם הקואליציה

בני גנץ וגדעון סער / צילומים: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בני גנץ וגדעון סער / צילומים: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בעת שנערכות שיחות בין נציגי יש עתיד והמחנה הממלכתי ובין חברי הקואליציה בבית הנשיא, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וגדעון סער הציגו היום (ד'), בישיבת הסיעה, את עיקרי תוכניתם לטובת אזרחים במערכת המשפט, תחת הכותרת "הרפורמה האמיתית במערכת המשפט למען אזרחי ישראל". 

בכוונת השניים להציג את התוכנית במסגרת שיחות ההידברות כדי לקדמה במסגרת ההסכמות אליהן הם מנסים להגיע עם הקואליציה. חלק גדול מהתוכנית קודם על-ידי סער בתפקידו כשר המשפטים בממשלה הקודמת. 

צוות המשא-ומתן של העבודה פרש משיחות ההידברות בבית הנשיא 
מוד'יס: "חוזקת מערכת המשפט חשובה בעיקר במדינה כמו ישראל" 

התוכנית כוללת צמצום הליכים פליליים והעברתם להליכים מינהליים. הצמצום יעשה על-ידי העברת עבירות פליליות טכניות כמו חוק רישוי עסקים להליכים מינהליים, על-מנת להקל על מערכת בתי המשפט. בכך גם יימנע מרישום פלילי לאזרחים. שינוי זה נועד לאפשר לבתי המשפט להתמקד בניהול עבירות פליליות חמורות ולקצר את משך הטיפול בתיקים.

בנוסף כוללת התוכנית חקיקת חוק יסוד זכויות האזרח. העבודה על החוק החלה בממשלה הקודמת, והחוק נועד להגדיר את זכויות החשודים והנאשמים ולעגן את מעמדם של נפגעי העבירה כזכויות חוקתיות.

להעביר את התביעה המשטרתית לפרקליטות 

בנוסף מבקשים במחנה הממלכתי להעביר את התביעה המשטרתית לפרקליטות המדינה. התביעה המשטרתית מגישה כיום כ-90% מכתבי האישום במדינה ועוסקת בעבירות הקלות יותר בספר החוקים. בכך הם מבקשים למנוע מצב בו הגוף החוקר הוא גם הגוף התובע, כפי שקורה היום, וגם לצמצם את הגשת כתבי האישום בעבירות קלות.

שינויים נוספים הם השלמת החקיקה המפחיתה את הריביות על החייבים כדי לעודד אותם לשלם חובות, העברת הליכים אזרחיים של תביעות רכוש בעקבות תאונות דרכים קלות להליכים אלטרנטיביים, עידוד בוררויות והוספת תקנים לשופטים ולתובעים. בנוסף כוללת התוכנית את ביטול החובה של נציב הביקורת על הפרקליטות לקבל אישורים שונים כדי לחזק את יכולתו לפקח על גורמי התביעה ולשמור על עצמאותו. 

"עד שייצא עשן לבן" 

גנץ הודיעו בשיחות ההידברות בבית הנשיא על חמישה עקרונות: היעדר פוליטיזציה של מערכת המשפט; חקיקת חוק יסוד החקיקה מקיף וכולל; שמירה על ביקורת שיפוטית אפקטיבית על השלטון; ושלא יהיו עוד חוקים שיקודמו על-ידי הקואליציה ללא הסכמה במסגרת הרפורמה. העיקרון הנוסף הוא שלצד הרפורמה שתעסוק במינוי שופטים ובבג"ץ, יבוצעו מהלכים שישפרו את היחס לאזרחים.

גנץ אמר כי "הסכנה להרס הדמוקרטיה לא הוסרה מהשולחן. אנחנו מחויבים לשבת בחדר עד שייצא עשן לבן, אך לעולם לא נניף דגל לבן על הדמוקרטיה".