בעלי ההון שזונחים את הנדל"ן והבורסה בת"א לטובת השקעות בדולר ובחו"ל

סקר שנערך בקרב משקיעים כשירים, חלקם אנג'לים בחברות טכנולוגיה, מגלה כי רבים מהם מפחיתים חשיפה לנדל"ן בשל הצפי להאטה בשוק, וכי ל־92% מהם אין כיום השקעות במניות בת"א • הללו מעדיפים להשקיע במדדי חו"ל וצופים כי יחזרו להציג תשואות של 10%־20% השנה

רחוב בלוך, תל אביב / צילום: שלומי יוסף
רחוב בלוך, תל אביב / צילום: שלומי יוסף

שוקי ההון בעולם, ובישראל בפרט, ממשיכים גם השבוע להפגין חוסר יציבות. למי שמבקשים להימנע מהתנודתיות הזו, אחת ההמלצות המרכזיות היא להגדיל את החשיפה להשקעות לא סחירות, כאלו שאינן מתנהלות ביחס ישיר לשוקי המניות הסחירים. על פי סקר של חברת הסטארט־אפ הישראלית Valoo, שנערך בקרב מאות משקיעים כשירים - כאלו עם הון גבוה מהממוצע , אלה כבר מיישמים את ההמלצה הזו בפועל.

הכלכלנית הראשית: המשקיעים נוטשים, ומלאי הדירות להשכרה צונח
"להשקיע עד 70% מהתיק בחו"ל": מה לעשות עם 100 אלף שקל פנויים  

על פי הסקר, 65% מהמשיבים מתכוונים להגדיל את ההשקעות האלטרנטיביות שלהם ב־2023, וכבר התחילו בהסטת ההון הדרוש לכך, בעוד ש־7% נוספים ציינו כי הם שוקלים לעשות זאת, אך טרם החלו בכך. מדובר בהתחזקות של המגמה שהחלה כבר ב־2022, אז ציינו 32% מהנסקרים כי במהלך שנה זו הגדילו את החשיפה האלטרנטיבית בתיקיהם.

למרות זאת, נראה כי המשקיעים הכשירים משנים את אופי ההשקעות שלהם בתחום האלטרנטיבי, ורובם מפחיתים באופן משמעותי את החשיפה לנדל"ן, עד כדי כך שלפי ממצאי הסקר, ברבעון הראשון של 2023 התרחש היפוך מגמה ביחס לשנים קודמות.

בעוד שבשנת 2022 כ־70% מההון הנזיל שהושקעו ישירות על ידי בעלי ההון שימשו להשקעות נדל"ן, הן באופן ישיר והן באמצעות קרנות בישראל ובעולם (עם מיקוד בארה"ב), מתחילת 2023 רואים מגמת ירידה ואף ביקוש למכירת השקעות נדל"ן ולהנזלתן, כאשר המשיבים הביעו רצון לצמצם את השקעות הנדל"ן שלהם לסדר גודל של 60%. מדובר על 68% שהחליטו לצמצם חשיפה לנדל"ן בצורה אקטיבית, כשהיתר בוחרים לחכות, או שאין להם אפשרות לצמצם את ההשקעות נכון למועד עריכת הסקר.

כאשר נשאלו מדוע הם לא מאמינים כי השקעה בנדל"ן תניב להם הכנסה כמו בשנים קודמות, כ־90% ענו כי הסיבה לכך היא עליית הריביות, עלות המינוף האופייני לנדל"ן וצפי להאטה בשוק בשלוש השנים הקרובות.

לדברי עדי ויצהנדלר, שייסדה את Valoo יחד עם מאיר שטייגמן, ומשמשת בה כמנכ"לית משותפת, אפיקי ההשקעות האלטרנטיביות הקיימים כיום כוללים חברות פרטיות לא נסחרות, שהשקעה בהן - בין שבצורה ישירה ובין שעקיפה - מאפשרת גישה לשוק הפרטי (קרנות), לצד סלי השקעה קונצרניים (מניות חברות גלובליות בפיזור סקטוריאלי), קרנות השקעה סקטוריאליות או תלויות שלב גיוס, ועוד.

עדי ויצהנדלר / צילום: קרן גנור
 עדי ויצהנדלר / צילום: קרן גנור

"מי שעוסקים בהשקעות באופן מקצועי לא יכולים להרשות לעצמם סטגנציה", מבהירה ויצהנדלר. "האקלים הנוכחי בכלכלה העולמית ובישראלית בפרט, הוא כר פורה לפריחתן של ההשקעות האלטרנטיביות".

נציין כי בתקופה הזו אותם משקיעים מעדיפים כי גם כספי החיסכון שלהם יושקעו בשוק הלא סחיר. על רקע פרסומים בתקשורת ולמשל בגלובס לאחרונה כי בחודשיים הראשונים של השנה הוכפל קצב משיכת הכספים מקרנות ההשתלמות, בשל הירידות בשוקי ההון, 52% מהמשקיעים מעוניינים שקרנות ההשתלמות וכספי הפנסיה שלהם יגדילו חשיפה לנכסים לא סחירים, ובפרט לקרנות הון סיכון, במטרה להפחית את התלות בשווקים.

מבדיקת גלובס עולה כי מרבית קרנות הפנסיה כבר נמצאות עמוק במגמה זו. בעוד שבמרץ 2022 החשיפה הממוצעת של החברות המנהלות את הקרנות החדשות לנכסים לא סחירים עמדה על כ־44.2%, בפברואר האחרון שיעורה כבר עמד על כ־47%. בולטת במיוחדת קרן הפנסיה של אלטשולר שחם שקפצה משיעור חשיפה של 34.6% לפני כשנה לכמעט 45% בפברואר.

בשוק הסחיר - עדיפות למדדי וול סטריט

ואם בכל זאת להשקיע בשוק המניות הסחיר, המשקיעים הכשירים מעדיפים להשקיע במדדים. כאשר נשאלו מה הן המניות המועדפות לרכישה, השיבו מרבית המשקיעים כי הנטייה היא לרכישת מדדים, בעיקר S&P ונאסד"ק האמריקאים, על פני מניות בודדות, פופולריות ככל שיהיו. 61% מהנשאלים צופים חזרה לתשואה של 10%־20% במדדים אלו בשנת 2023, בעוד ש־28% צופים תשואה נמוכה מ10%, ולעומת 11% שצופים כי התשואה תעלה מעל 20%.

בכל הנוגע לנאסד"ק, על פי הסקר ניתן לקבוע כי קיימת חזרה זהירה למדד עתיר הטכנולוגיה: כשליש מהמשקיעים התחילו כבר בתחילת השנה להחזיר כספים לשוק ההון האמריקאי, וצופים המשך התאוששות מתון במהלך שנת 2023 על פני רכיב האג"ח. 42% השיבו כי הם מעדיפים לראות מה יהיו ביצועי הנאסד"ק בחודש הקרוב, ורק אז לקבל החלטה אם לחזור ולהשקיע בו.

"'כוח החלוץ' שאחריו עוקבים משקיעים"

Valoo הינה פלטפורמת השקעה המתווכת בין משקיעים כשירים (רבים מהם אנג'לים מוכרים בתעשיית ההייטק המקומית) לבין חברות טכנולוגיה גלובליות פרטיות ומי שמחזיקים במניות שלהן ומעוניינים למכור. לחברה קהילה של יותר מ־1,000 משקיעים כשירים ישראלים, ובין החברות שבהן ניתן להשקיע דרך הפלטפורמה נמצאות ורביט, ויה, איטורו, ובעבר נכללה גם פיוניר, בטרם הונפקה. על מנת להיכלל בפלטפורמה החברה חייבת להציג היקף הכנסות גבוה מ־100 מיליון דולר, כך שמדובר בחברות יציבות.

ויצהנדלר מסבירה כי "מטבע הדברים, מדובר במשקיעים חכמים שרואים את המגמות והתמורות בכל שוק שבו הם משקיעים, ולרוב גם הראשונים לבצע שינויים. פעמים רבות אנו רואים כי המשקיעים הכשירים מהווים את 'כוח החלוץ' שאחריו עוקבים גם משקיעים אחרים. במובן הזה, המגמות שעולות מהסקר ושיחות העומק עם המשקיעים שערכנו, הם פחות בגדר 'חוכמת המונים' ויותר בבחינת 'חוכמת המקצוענים'".

מכיוון שהסקר נערך בקרב מאות משקיעים ישראלים, שההון המצרפי שלהם עומד על כמיליארד דולר, מעניין לראות מה הם חושבים על הכלכלה המקומית ועל המטבע המקומי. התוצאות אינן משתמעות לשתי פנים: יציאה מהבורסה הישראלית ללא צפי לחזרה אליה. 92% דיווחו כי מתוך תיק ההשקעות המנוהל על ידם אין כלל השקעות ישירות במניות הנסחרות בבורסה בתל אביב, לעומת 8% בלבד שמחזיקים בה מניות. מרביתם עדכנו כי ההשקעות שלהם בבורסה הישראלית נעשות רק בידי מנהלי הכספים שלהם, כדוגמת מתכננים פיננסיים באמצעות כספי הפנסיה והחיסכון ארוך הטווח.

באופן לא מפתיע היחלשות השקל בתקופה האחרונה, שעיקרה מיוחס לרפורמה במערכת המשפט שתכננה הממשלה, שהובילה למחאה ציבורית ולתגובות מצד סוכנויות הדירוג הבינלאומיות, הותירה את רישומה. כך 78% מהמשקיעים מעדיפים לבצע את השקעותיהם הבאות בנכסים צמודי דולר, ורק 22% ישקיעו בהשקעות שנעשות בשקלים.

"לא מעט משקיעים מקרב קהילת המשקיעים הכשירים של Valoo מעדיפים השקעות דולריות, ממירים השקעות שקליות לדולריות, ובאופן כללי פחות ששים להשקיע בשוק הישראלי", מציינת ויצהנדלר.

"גם בעבר לא נרשמה התלהבות יתרה מהבורסה הישראלית, אבל בחודשים האחרונים, ובצל תמרורי האזהרה שממשיכה לגרור הכלכלה הישראלית - לא מעט משקיעים מחפשים את הגיוון עם השקעות אחרות, וכבר לא מייחסים הרבה חשיבות להשקעה באפיק 'קרוב לבית'".