הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות בנעילה בבורסה; מדד הבנקים הוביל עם עלייה של 1.6%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 רשם עלייה בשיעור דומה • רוב ענקיות הטכנולוגיה יפרסמו דוחות בוול סטריט השבוע • מחיר הביטקוין נחתך בכמעט 10% בתוך שבוע • מה צפוי במאקרו השבוע, ולאן הולך שוק הרכיבים האלקטרוניים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:51

נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 רשם עלייה בשיעור דומה. מדד הבנקים עלה ב-1.6% ומדד הקלינטק בלט עם עלייה של כ-1.4%.

עליות בולטות רשמו בין השאר אלקטריאון , אופקו , אאורה , אנרג'יקס, סלקום , אזורים , כלל ביטוח, רוטשטיין  ומיה דיינמיקס 

מנגד, בצד האדום בלטו בירידות אקוואריוס , נורסטאר , ברנמילר, לייבפרסון , אפולו פאוור  וישרוטל.

בשוק האג"ח נרשמו ירידות של עד 0.7% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים וצמודות המדד ירדו בשיעורים של עד 1%. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזים רשמו ירידות מזעריות.

הסדרות של חג'ג' אירופה (סדרה ד), קבוצת לוזון י , דיסקונט השקעות סדרה ו' וגאון אחזקות ג בלטו בעליות של 2%-4%. מנגד, הרץ פרופרטיז (סדרה א), גבאי מניבים יב ונורסטאר יב בלטו בירידות של 1%-2%.

13:45

תיקון עולם  הודיעה שהדירקטוריון החליט לבדוק היתכנות לכניסה לתחומי פעילות
נוספים, במקביל לפעילות בתחום הקנאביס הרפואי. "טרם נבחנה אפשרות כניסה לפעילות בתחום ספציפי, ואין ודאות שהחברה אכן תכנס לתחום נוסף", צוין בדיווח.

בית ההשקעות מיטב  דיווח שהושלמה עסקת ההשקעה בליקווידיטי. החברה תחזיק ב-33.3% מהון המניות של ליקווידיטי, וצופה רווח של 40-45 מיליון שקל בדוחות הרבעון השני.

12:30

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.8%. מדד הבנקים מטפס ב-1.4% ומדד הקלינטק בולט עם עלייה של 1.6%. 

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של עד 0.6% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים וצמודות המדד נסחרות במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזים נסחרו ביציבות.

11:10

מגמה חיובית בבורסה כעת: מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-1%. מדדי מניות הבנקים והבנייה מטפסים ב-1.3% כל אחד. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-145 מיליון שקל בלבד.

עליות בולטות רושמות בין השאר אורמת, סאמיט , סלקום , קרסו מוטורס , אאורה , אנרג'יקס, באטמ  ואינטרקיור.

מנגד, בצד האדום בולטות לייבפרסון , בריינסוויי  ואיי.סי.אל .

10:01

פתיחת שבוע שקטה יחסית בבורסה לאחר נעילה יציבה בוול סטריט ביום שישי. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.3% וגם ת"א 125 רושם עלייה בשיעור דומה, ואילו ת"א 90 יציב. מדד הבנקים מטפס ב-1%, מדד הנפט וגז נחלש מעט.

אופקו  מזנקת ביותר מ-10% לאור ארביטראז' חיובי חזק, קיסטון מטפסת בכ-6% לאחר הדיווח על הצפת הערך (ראו בעדכון קודם). עוד עליות בולטות רושמות אורמת ואאורה.

אנרג'יקס  דיווחה שהתקשרה באמצעות מבנה חברות אמריקאיות שבבעלותה במערך עסקאות להשקעה ומימון פרויקטים בתחום הפוטו-וולטאי בוירג'יניה ופנסילבניה, בהספק כולל של 416MWp, ובסך כולל של 1.9 מיליארד שקל.

09:20

קיסטון  דיווחה על הצפת ערך משמעותית: חברת Eranovum e-mobility, שעוסקת בפריסת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בספרד, חתמה על מכתב כוונות לא מחייב עם גוף השקעות אירופאי לביצוע השקעה לפי שווי של 200 מיליון אירו, גבוה פי ארבעה מהשווי שלה בעת השקעתה של קיסטון בה במרץ 2022. תנאי העסקה צפויים להביא לקיסטון רווח של עד 290 מיליון שקל.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוקי המניות

פתיחה שקטה ויציבה צפויה הבוקר בבורסה בת"א, לקראת שבוע מסחר מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות. המניות הדואליות המרכזיות שבו עם פערי ארביטראז' מעורבים לאחר נעילה יציבה בוול סטריט ביום שישי. איי.סי.אל תבלוט לרעה עם פער שלילי של יותר מ-2%, קנון עם 1% וטבע חצי אחוז. בצד החיובי, אורמת תרכז עניין לאור פער חיובי של 3.1% ונובה עם פער חיובי של כ-1%.

האם מעמדו של הדולר בתור מטבע המסחר העולמי מתחיל להתערער? | ניתוח
עדיין מדברים דולרית: התלות של כלכלת ישראל במטבע האמריקאי
האם הבורסה בת"א הפכה זולה, ואם כן אילו סקטורים בה מומלצים

שבוע המסחר שעבר הסתיים בירידות שערים על רקע החדשות מסוף השבוע שקדם לו - הורדת אופק הדירוג של מדינת ישראל על ידי סוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס, מ"חיובי" ל"יציב", וכן מדד המחירים לצרכן, שעלה בחודש מרץ ב-0.4% ומייצג עלייה שנתית של 5%, בהתאם לתחזיות בשוק.

את השבוע שעבר חתם מדד ת"א-35 עם תשואה שלילית של 1.6% ומדד ת"א-90 נחלש ב-2.4%. בוול סטריט סיימו המדדים את השבוע בירידות של עד 0.4%, כשהדאו ג'ונס קטע בכך רצף עליות של ארבעה שבועות. מתחילת 2023 איבד ת"א-35 כ-4.7% מערכו ות"א-90 ירד בכ-10.2%. מנגד, מדדים בולטים בעולם נסחרו מתחילת השנה הנוכחית בעליות, בהם לדוגמה S&P 500 בארה"ב שעלה ב-7.7%, והמדדים האירופיים DAX הגרמני ו-CAC הצרפתי, שהוסיפו לערכם 14% ו-17% בהתאמה.

שורה ארוכה של חברות גדולות יפרסמו דוחות כספיים בוול סטריט השבוע, בהן מרבית ענקיות הטכנולוגיה (אפל תפרסם בשבוע הבא). מיקרוסופט ואלפאבית (גוגל) יפרסמו ביום שלישי, מטא (פייסבוק) ברביעי ואמזון ואינטל בחמישי - כולן לאחר סיום המסחר. עוד יתפרסמו השבוע תוצאות קוקה קולה, נוברטיס, בואינג, טי-מובייל, שברון וסוני. 

2. שוקי האג"ח

המדדים המובילים של איגרות החוב הקונצרניות בבורסה בתל אביב נסחרו ביום חמישי בעליות קלות, וכך למשל מדד תל בונד שקלי 100 עלה בכ-0.1% ומדד תל בונד 100 עלה בשיעור דומה. מתחילת השנה הנוכחית, מדד תל בונד שקלי 100 הוסיף לערכו 2.1%, ומדד תל בונד 100 עלה בשיעור של 1.4%.

בשוק הממשלתיות - מדד תל גוב שקלי 10+ של האיגרות לטווחים הארוכים ירד ב-0.1% ביום חמישי כאשר המגמה בקרב האיגרות הכלולות בו הייתה מעורבת. תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים - 3.87%.

בארה"ב תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עומדת על 3.56% ותשואת האיגרת לשנתיים נותרת גבוהה סביב 4.17%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי ננעל שער הדולר היציג ללא שינוי ממשי, אך לאחר קביעתו עלה הדולר בכ-0.2% לרמה של 3.66 שקלים. שערי האירו והליש"ט נחלשו מעט, אך בהמשך היום טיפסו בכ-0.5% כל אחד ל-4.02 ו-4.55 שקלים בהתאמה.

בשוק הנפט נרשמו עליות של עד 1% במחירי החוזים ביום שישי, אך בסיכום השבוע ירדו המחירים ביותר מ-5%. מחיר הנפט מסוג ברנט 81.8 דולר לחבית והנפט האמריקאי 77.8 דולר לחבית.

מחיר הזהב צנח ביותר מ-1% ל-1,982 דולר לאונקיה, וחתם את השבוע כולו בירידה בשיעור דומה. 

בשוק הקריפטו נרשמות בשעה זו עליות מתונות, לאחר ירידות שנרשמו בשבוע המסחר האחרון. הביטקוין עולה בכ-1% ל-27.5 אלף דולר - ירידה של 9% בהשוואה לרמתו לפני שבוע, כאשר כבר חצה את קו ה-30 אלף דולר למטבע. האת'ריום רושם עלייה מזערית ונסחר ברמה של 1,863 דולר, ירידה של כמעט 11% במבט שבועי.

4. מאקרו

בין נתוני המאקרו העולמיים שיתפרסמו במהלך השבוע ניתן לציין את מדד אמון הצרכנים בארה"ב, נתוני המכירות הקמעוניות בקנדה, החלטת ריבית בטורקיה, שיעור האבטלה, מדד המחירים לצרכן ונתוני צמיחה בגרמניה ובצרפת, התמ"ג בדרום קוריאה ומדד המחירים לצרכן באוסטרליה.

ביום חמישי יתפרסם בארה"ב נתון התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) לרבעון הראשון של שנת 2023. קונצנזוס האנליסטים הוא לצמיחה של 2%. שיעור האינפלציה הנגזר מהתמ"ג צפוי לרדת מ-3.9% ברבעון הקודם ל-3.8%. ביום שישי יתפרסם נתון התמ"ג גם בגוש האירו, שם צפויה צמיחה של 0.2% ברמה רבעונית ושל 1.4% בקצב שנתי (לעומת צמיחה של 1.8% ברבעון הקודם).

ביום שישי יפורסם גם מדד ה-PCE, מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית - שהוא מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד. הכלכלנים מעריכים עלייה של 0.3% במדד בחודש מרץ, כך שהקצב השנתי יואט מ-4.6% בפברואר ל-4.5%.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, צעריך כי לצד הצפי לעלייה נוספת בריבית בארה"ב ובגוש האירו בחודש מאי, נתוני האינפלציה שפורסמו לאחרונה תומכים בעלייה נוספת של רבע נקודת אחוז בריבית בנק ישראל בהחלטה הבאה במאי.

5. תחזית

בבנק השקעות קרדיט סוויס התייחסו השבוע לשוק הרכיבים האלקטרוניים. לפי נתונים שפורסמו בשבוע שעבר, המגמות נותרו חלשות והייצור ירד בפברואר ב-10% בהשוואה לינואר ברמה דולרית, וב-21% בהיקפי הייצור.

"אנו מייחסים את הנתונים לביקושים החלשים בשוק ה-IT בכללותו, ולחולשה בביקושים מתעשיית הרכב", כותבים כלכלני הבנק, ומזכירים גם תיקון חד בייצור רכיבים לאייפון. למרות הירידות, המחיר ליחידה עלה ב-13% מחודש קודם, בזכות תמהיל טוב יותר של מוצרים.

בבנק מעריכים כי החולשה תימשך למרות שלהערכתם הביקוש למחשבים אישיים, לשרתים ולתחנות בסיס מתקרב לתחתית, והחולשה תסתיים ברבעון השלישי של השנה.

במקרה הגרוע ביותר הם מעריכים שהתאוששות שוק הסמארטפונים בסין תגיע בחגים הלאומיים שם, באוקטובר. בשוק הרכיבים לרכב הם צופים סיום של התאמות המלאי במחצית השנייה של השנה ומעריכים שהמומנטום יחזור לאחר מכן.