רוכשים סמארטפון חדש? כך תשלמו פחות

מחירם של מכשירי הסלולר בישראל הוא גבוה יחסית, אולם יש כמה דרכים להוריד אותו • מהמתנה מסוימת אחרי ההשקה הרשמית ועד לטרייד־אין שיכול לחסוך כמעט 4,000 שקל

קניית סמארטפון חדש / צילום: Shutterstock
קניית סמארטפון חדש / צילום: Shutterstock

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

סמארטפון הוא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו, ולעתים אף משמש כלי עבודה. חשוב לבחור את המכשיר הנכון לכם, אבל לא חייבים לשלם את המחיר המקסימלי
רכישת סמארטפון חדש היא מהלך שאינו נעשה כלאחר יד: מדובר במכשיר שהוא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום, ובלא מעט מקרים, כלי עבודה של ממש.

הטרנד הבא של ענקיות הטכנולוגיה: השקת מוצרי חיסכון פיננסי
להיות יעילים יותר: הפיצ'רים של Windows 11 שכדאי להכיר | בדיקה טכנולוגית

יש כאלה המחליפים את המכשיר שלהם מדי שנה כשהדגם החדש יוצא לשוק, ואחרים מנצלים את המכשיר עד תומו. בכל מקרה, המחירים אינם נמוכים, ולכן חשוב להשקיע מחשבה ברכישה הנכונה ספציפית לכם.

החידוש העיקרי: טרייד־אין

אחד הכלים היעילים ביותר להורדת המחיר כשרוכשים סמארטפון חדש הוא הטרייד־אין. החברות הבינו שמחירים גבוהים עלולים להרתיע לקוחות, ולכן הן מאפשרות להגיע לסניפיהן עם המכשיר הישן, שם מבוצעת הערכת שווי ואבחון הסטטוס של המכשיר, ובהתאם לזה ניתנת הצעת מחיר נמוכה יותר למכשיר המבוקש החדש.

איך מתבצע התמחור? לרוב, יש שלוש דרגות: מכשיר "תקין+" הוא מכשיר בלי שריטות, ועליו מקבלים תמחור מקסימלי. הדרגה השנייה היא מצב בינוני או תקין - מכשיר שעובד, אם כי לא נראה חדש. ולבסוף, יש מכשיר תקול - מסך שבור, למשל - שלעיתים גם עליו אפשר לעשות טרייד־אין, תלוי בחברה ובמצב המכשיר.

כך, לדוגמה, אייפון 13 מפרו מקס עם שטח אחסון של טרה במצב תקין+, יתומחר ב־3,700 שקל. מכשיר תקין יתומחר ב־3,200 שקל. הסכומים האלו ינוכו מהמחיר של המכשיר החדש. כאמור, התהליך תקף גם לגבי מכשירים אחרים.

אם בוחרים באפשרות הזו, חשוב לגבות את מה שיש במכשיר בעזרת הענן - גם אפליקציות כמו וואטסאפ שתדרוש גיבוי עצמאי, וגם את המכשיר עצמו, כמובן. בנוסף, חובה לוודא שיש לכם את כל הסיסמאות שאתם צריכים כדי לחדש את החשבונות במכשיר הנרכש.

Your place or mine / צילום: מיקרוסופט
 Your place or mine / צילום: מיקרוסופט

היתרון הבולט: רכישה באילת או בחו"ל

רכישה של מוצרים באילת מאפשרת כידוע לחסוך את המע"מ המשולם בישראל, ובכך להפחית משמעותית את מחיר המכשיר שמעוניינים לרכוש. בגלל שמדובר בנסיעה ארוכה לדרום הארץ, הרבה מהרשתות הארציות מאפשרות לשריין מכשיר בסניף, ואז לרכוש אותו שם בחנות - כדי שלא יקרה מצב שבו הגעתם עד לאילת ואז המכשיר הרצוי לא יהיה במלאי.

גם רכישה בחו"ל יכולה להיות פתרון טוב בחלק מהמקרים. מכשירים רבים מתאימים לכל העולם והם Sim-Free, ומחירם נמוך יותר מאשר בארץ. לכן, לפני טיסה שלכם או של אדם קרוב לכם כדאי לבדוק בחנויות החברה (מה שיאפשר לקבל אחריות של החברה המקורית) או ברשתות בחו"ל.

הפתרון הזה מתאים בעיקר בכל הנוגע למכשירים שקורצים לכם ואינם מגיעים לישראל - אך תומכים בעברית, בתדרים ובקישוריות. זו אחת הנקודות המהותיות: חשוב לוודא שהמכשיר מתאים לישראל, על מנת לא להתמודד עם בעיות מיותרות.

The Glory / צילום: אפל
 The Glory / צילום: אפל

התזמון: אירועי קניות או דור קודם

למועד שבו אתם רוכשים מכשיר חדש יש השפעה על המחיר. אם אתם מעוניינים במכשיר חדש ואין לכם בעיה להישאר עוד זמן מסוים עם המכשיר הנוכחי, כדאי לחכות לאירועי הקניות השונים (בלאק פריידי, סייבר מאנדיי) או לחגים כמו חנוכה/חג המולד, פסח וראש השנה. גם בארץ וגם בחו"ל יש הנחות משמעותיות על מוצרי טכנולוגיה, כיוון שהם נחשבים למתנה מבוקשת.

לצד זאת, ישנה גם אפשרות לרכוש דור קודם. לדוגמה, במקום לרכוש את הגלקסי החדש של סמסונג, אפשר לרכוש את המכשיר שהושק שנה קודם לכן - מדובר במכשיר נהדר, שעדיין לא התיישן. הדרך להוריד את המחיר היא לרכוש את המכשיר שיצא שנה קודם לכן, אך חודש או חודשיים לאחר ההשקה של המכשיר החדש, ואז ליהנות מהנחה משמעותית.

The Night Agent / צילום: מיקרוסופט
 The Night Agent / צילום: מיקרוסופט

אמצעי התשלום: להשתמש בגיפט קארד

מקומות עבודה רבים נוהגים לחלק בימי הולדת וחגים תווים לחג, דוגמת תו הזהב או תו רמי לוי. ברשימת החברות שבהן אפשר להשתמש בכרטיס, לעיתים מופיעים עסקים ורשתות שמוכרים מוצרי טכנולוגיה בתחום הסלולר. כך ניתן לקבל הנחה של כמה מאות שקלים, בהתאם לגודל התו, ולהוריד את המחיר שבכל מקרה הוא משמעותית גבוה.

בנוסף לכל הדרכים שתיארנו להוזלת המחיר, כדאי לעשות סקר שוק ולבדוק את המחירים אצל יבואנים רשמיים שונים. לעתים יש יותר מיבואן רשמי אחד למכשיר - כמו מספר היבואנים הרשמיים שיש למכשירי אפל.

בדיקה בין החנויות השונות תגלה שוני בין מחירי היבואניות. יש למשל חנויות שמקבלות מכשירים מיבואניות רשמיות, אך המחיר אצלן נמוך יותר - לא מדובר בהנחה משמעותית, אבל אם משלבים אותה עם אחת העצות הנוספות בכתבה, מדובר בנקודת פתיחה טובה.

אביזרים משלימים: איביי, אמזון ועליאקספרס

כשרוכשים סמארטפון חדש יש לרכוש גם מגן/כיסוי, מגן מסך, אוזניות, מטענים וכן הלאה. מדובר בהוצאה לא מבוטלת, ועל מנת לצמצם אותה ניתן לרכוש באתרים בינלאומיים - איביי, אמזון או עליאקספרס, למשל - שמציעים מחירים נמוכים יותר למוצרים הפופולריים בישראל.

לצד זאת, מכיוון שבמשק הבית ישנם בדרך כלל כמה מכשירים, כדאי לזכור שישנם מטענים שמתאימים למספר מכשירים. כמובן שחשוב להשתמש במטענים רשמיים או שאושרו על ידי החברות למוצרים שלהם, אבל אם הם כבר נמצאים בבית, אין צורך לקנות אחד חדש.

המתחרה העיקרית: יבוא מקביל

רוב מוצרי הסלולר הנמכרים בארץ הם של יבואנים רשמיים, והיתרון שלהם הוא בהתאמתם לצרכים המקומיים. לעומתם, יבוא מקביל מאפשר לקבל את המחיר הזול ביותר, אבל יש בכך גם כמה סיכונים. ראשית, לא ברור מאיפה המכשיר הגיע, והאם הוא מתאים מבחינת התדרים בישראל.

שנית, מכשירים שמגיעים ממדינות מסוימות לא תמיד מקבלים עדכוני גרסה. שלישית, ישנם ענייני אחריות ושירות - יבואן רשמי מספק שירות בפריסה ארצית ומחזיק חלפים מקוריים, בעוד שיבואן מקביל לא מחויב בכך. עליכם לבדוק שתקבלו שירות ואחריות על המכשיר, ושלא יקרה שתישארו בלי מענה כשיקרה משהו למכשיר. ורביעית, לעיתים תגלו באיחור שרכשתם חיקוי מבלי לשים לב או מבלי לדעת.