הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה בת"א; מה קרה למדדים בחודש אפריל?

מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.9%, ות"א 90 טיפס בכ-1.5%. מדד מניות הבנייה בלט עם עלייה של כ-2.6% •  את חודש אפריל סיים מדד ת"א 35 עם עלייה של כ-0.7%, ואילו מדד ת"א-90 נותר כמעט ללא שינוי • שבוע דרמטי בגזרת המאקרו: החלטות ריבית בארה"ב ובאירופה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:50

נעילה חיובית בבורסה: מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.9%, ות"א 90 טיפס בכ-1.5%. מדד מניות הבנייה בלט עם עלייה של כ-2.6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-942 מיליון שקל.

את חודש אפריל סיים מדד ת"א 35 עם עלייה של כ-0.7%, ואילו מדד ת"א-90 נותר כמעט ללא שינוי, בהמשך לירידה של כ-3% ושל כ-9% ברבעון הראשון של השנה, בהתאמה. עליות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים בראשם מדד ת"א-ביטוח שעלה בכ-7.7%, ומדדי ת"א בנקים 5, הבנייה ות"א מניב חו"ל שעלו בכ-4% כל אחד. מנגד, מדדי חברות ההייטק, בראשם מדד ת"א-דואליות בלטו החודש בירידה של עד כ-2.7%.

נציין כי מדד הדאו ג'ונס הוסיף 2.5% באפריל, מדד S&P 500 עלה ב-1.7% ומדד הסטוקס 600 האירופאי טיפס בכ-1.9%. מדד MSCI העולמי טיפס החודש בכ-1.5%. 

בשוק האג"ח הממשלתיות נרשמה היום מגמה מעורבת עם נטייה לעליות, ומדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים עלו ב-0.2%-0.3%.

14:25

נחלשות העליות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה כעת בכ-0.8%, ות"א 90 מטפס ב-1%. מדד הבנקים עבר לירידה קלה ואילו מדד הבנייה בולט עם עלייה של כ-2.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-580 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות בין השאר דקמא קפיטל , אולמד סולושנס , מור השקעות , חנן מור , אפריקה מגורים  ותדיראן גרופ .

13:05

מדד ת"א 35 עולה בכ-1.1%, ת"א 125 מתחזק ב-1.3%, ות"א 90 קופץ בכ-1.8%. מדד הבנייה בולט עם עלייה של כ-2.2% ומדד הביומד עולה בכ-1.6%. מחזור המסחר מסתכם בכ-400 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות בין השאר חנן מור , שיכון ובינוי , ישראל קנדה , אקרו, אפריקה מגורים , טבע, ג'י סיטי , אאורה , קמטק ופרטנר.

מנגד, בצד האדום בולטות בין השאר ליבנטל , גבעות , פורסייט , וילק ואייסקיור.

12:11

מגמה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-1.1%, ת"א 125 מתחזק ב-1.3%, ות"א 90 קופץ בכ-2%. מדד הבנייה בולט עם עלייה של כ-2%, ומדד הביטוח עולה בכ-1.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-294 מיליון שקל.

בבורסה סיכמו היום את חודש אפריל ומהסיכום עולה כי מדד ת"א-35 עלה החודש בכ-0.7% ואילו מדד ת"א-90 נותר כמעט ללא שינוי, בהמשך לירידה של כ-3% ושל כ-9% ברבעון הראשון של השנה, בהתאמה. יצוין כי במקביל, מדד MSCI עולמי עלה החודש בכ-1.5%. עליות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים בראשם מדד ת"א-ביטוח שעלה בכ-7.7%, ומדדי ת"א בנקים 5 ות"א מניב בחו"ל שעלו בכ-4% כל אחד. מנגד, מדדי חברות ההייטק, בראשם מדד ת"א-דואליות בלטו החודש בירידה של עד כ-2.7% .

עוד מציינים בבורסה כי החודש נרשמה ירידה במחזורי המסחר לעומת הרבעון הראשון של השנה בכל אפיקי המסחר, זאת בהשפעת יציאת פעילים בשוק לחופשת חג הפסח. המחזור היומי בשוק המניות, כולל קרנות סל, הסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל באפריל - נמוך בכ-23% מהמחזור ברבעון הראשון של השנה. 

10:55

העליות בבורסה מתחזקות: מדד ת"א 35 עולה בכ-1.1%, ת"א 125 מתחזק ב-1.2%, ות"א 90 מתקדם ב-1.4%. מדד הבנייה בולט עם עלייה של כ-1.6%, ומדד רשתות השיווק קופץ ב-1.8%. 

בשוק האג"ח הממשלתיות המגמה מעורבת, ומדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים עולים ב-0.2%-0.3%.

10:01

המסחר בבורסה ביומו האחרון של החודש נפתח בעליות: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.7%, ת"א 125 מוסיף 0.5%, ות"א 90 נסחר כמעט ללא שינוי. מדד הבנקים מטפס ב-0.4%, מדד הנפט וגז עולה ב-0.3%, ואילו מדד תשתיות האנרגיה נסוג בכ-0.1%.

טבע  בולטת בעלייה של כ-5% לאחר ששבה עם פער ארביטראז' חיובי, הודות לאישור תרופה שלה ע"י ה-FDA האמריקאי (ראו בעדכוני הבוקר). המניה גם מרכזת את מחזור המסחר הגבוה ביותר בפתיחה.

דיווחים רבים זורמים הבוקר לבורסה: בין השאר, ברנמילר  הודיעה על הפסקת הסכם מקומי עם פיליפ מוריס רומניה החל מ-26 ביוני. ההסכם המסחרי עם פיליפ מוריס העולמית נותר בתוקף וללא שינוי. כלל ביוטכנולוגיה  עדכנה כי חברת הפורטפוליו אליסיו (מוחזקת 12%) החלה בטיפול בחולה הראשון במסגרת ניסוי קליני שלב 1/2 בחיסון נגד סרטן. סייברוואן  חתמה על חוזה עם המועצה האזורית לב השרון להתקנת המערכת למניעת הסחת דעת של נהגים בכל האוטובוסים המשמשים להסעת תלמידים.

09:40

ג'י סיטי  דיווחה על רכישה עצמית של אג"ח י"ב  בהיקף של 7.6 מיליון שקל, באמצעות החברה הבת אכד בנין והשקעות. אכד רכשה גם אג"ח י"ג  ב-1.2 מיליון שקל, אג"ח ט"ז  בכחצי מיליון שקל ואגרות נוספות בסכומים קטנים יותר.

אל על  חתמה על מזכר הבנות עם איסתא  ועם קנת' ניל רוזנברג, סגן יו"ר הדירקטוריון ואביו של בעל השליטה באל על, להקמת מיזם משותף בתחום התיירות (אל על ואיסתא 40% כל אחת ורוזנברג 20%). החברה תעסוק בפיתוח, שיווק ומכירה של מוצרים נלווים בתחום התיירות. על פי המזכר, תוך 60 יום מהחתימה על הסכם מחייב, תרכוש איסתא 4.9% ממניות החברה במסגרת הקצאה פרטית לפי 4.2 שקלים למניה.

קבוצת עזריאלי  זכתה במכרז של דירה להשכיר בהרצליה בתמורה ל-85 מיליון שקל בתוספת מע"מ. החברה תשלם בנוסף לעלות הקרקע כ-19 מיליון שקל בגין הוצאות פיתוח, כשהפרויקט צפוי לכלול 147 יחידות דיור ושטחי מסחר. מחצית מהדירות יושכרו לטווח ארוך בשכר דירה מפוקח. עלות הפרויקט הכוללת מוערכת בכ-400 מיליון שקל.

09:00

גב ים  פרסמה את דוחות הרבעון הראשון של 2023 ודיווחה על גידול של 43% ב-FFO (הרווח הנקי התזרימי) המיוחס לבעלי המניות, שהסתכם ב-96 מיליון שקל. עוד דיווחה על גידול של 16.5% ב-NOI (הרווח מפעילות השכרה) שהסתכם ב-155 מיליון שקל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-88 מיליון שקל, לעומת 129 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. החברה מייחסת את הירידה לקיטון בהכנסות מעליית שווי הוגן.

08:00

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוקי המניות

המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת, כאשר המניות הדואליות המרכזיות יתרמו עלייה של כ-0.4% למדד ת"א 35 - ובעיקר טבע  ששבה עם ארביטראז' חיובי של 4.6%.

שנים מדברים על זה וכלום לא קורה: למה יש עדיין מסחר בתל אביב בימי ראשון? | ניתוח
"למכור את המניות במאי ולצאת"? הבנקים הגדולים בארה"ב חלוקים
שני המדדים שמראים: האינפלציה בארה״ב עדיין עיקשת

ענקית התרופות הישראלית תזנק לאור אישור שקיבלה ממינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לשיווק של הזריקה Uzedy לטיפול בסכיזופרניה והפרעות פסיכיאטריות אחרות, שפיתחה בשיתוף מדינסל. מדובר בגרסה גנרית לתרופה ריספרדל של ג'ונסון אנד ג'ונסון, עם טכנולוגיה ייחודית של מדינסל לשחרור מושהה של החומר הפעיל כדי שהתרופה תפעל לאורך יותר שעות בהשוואה לתרופות הקיימות.

בוול סטריט נרשמו עליות ביומו האחרון של שבוע המסחר, כאשר מדדי הדאו ג'ונס וה-S&P 500 טיפסו בכ-0.8%, והנאסד"ק עלה בכ-0.7%. השבוע תימשך עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2023, כשהשיא צפוי בליל חמישי אז יפורסמו דוחות אפל  - האחרונה מבין ענקיות הטכנולוגיה לפרסם תוצאות. לפי Zacks Investment Research, בהתבסס על 12 תחזיות אנליסטים, הרווח למניה צפוי לעמוד על 1.44 דולר בהשוואה ל-1.52 דולר ברבעון המקביל אשתקד. עוד יתפרסמו השבוע דוחות ברקשייר הת'וואיי, קוואלקום, פייזר וסטארבקס. 

גם חברות ישראליות רבות יפרסמו דוחות, בהן חברות אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  וורוניס, חברת הטכנולוגיה לאנרגיה סולארית סולאראדג'  (שמנייתה נפלה בשבוע שעבר בעקבות דוחות מאכזבים של המתחרה האמריקאית אנפייז), חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד, חברת הגיימינג פלייטיקה ונוספות.

מחר מרבית בורסות אירופה יהיו בחופש לרגל יום הפועלים, וכן הבורסות בהונג קונג וסין (באחרונה יימשך החופש עד ליום רביעי כולל). בימים רביעי עד שישי בורסת יפן בחופשה.

2. שוקי החוב

בארה"ב, תשואות איגרות החוב הממשלתיות טיפסו בחדות ביום חמישי, אך ביום שישי תשואות האג"ח ארוכות-הטווח איבדו גובה. תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על כ-3.43%, והתשואה על האג"ח לשנתיים על 4.02%.

במסחר בתל אביב ביום חמישי, מדדי האג"ח נסחרו במגמה חיובית. מדד תל גוב שקלי 10+ של הממשלתיות לטווחים ארוכים עלה ב-0.5%, בקרב מדדי תל בונד הקונצרניים נרשמו עליות של 0.2% עד 0.3%. תשואת האג"ח הממשלתית השקלית ל-10 שנים עומדת על 3.87%.

בלטו במסחר אג"ח מסדרות י"א-י"ב של חברת ג'י סיטי, לאחר שדיווחה שהשלימה את העסקה למכירת תיק הנכסים שלה ברוסיה תמורת 524 מיליון שקל, וציינה שהיא נמצאת במו"מ מתקדם מאוד למכירת נכסים נוספים של החברות הבנות שלה באירופה ובברזיל בהיקף של 850 מיליון שקל. גם איגרות החוב של דסק"ש נסחרו בעליות, על רקע הדיווח על אפשרות למיזוג עם החברה הבת נכסים ובניין.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח, שער הדולר היציג עלה ב-0.1% ביום שישי ולאחר מכן נחלש בהמשך היום בכ-0.4%, לרמה של 3.62 שקלים. שער האירו היציג ירד ב-0.3% ואז המשיך בירידה של עוד כ-0.2%, ואת המסחר הרציף סיים ברמה של 3.99 שקלים. הליש"ט, ששערה היציג עלה ב-0.3%, הוסיפה עוד 0.3% לערכה וכעת שערה 4.55 שקלים. 

בשוק הסחורות נרשמו עליות של כמעט 3% במחירי החוזים על הנפט הגולמי ביום שישי. מחיר הנפט מסוג ברנט עלה ל-80.1 דולר לחבית והנפט האמריקאי טיפס ל-76.7 דולר לחבית. את השבוע סיימו בירידות של 1.9% ו-1.4% בהתאמה. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, כתב כי ההחלטה של קבוצת OPEC+ לצמצם את מכסות ייצור הנפט מחודש מאי, תומכת במחירי הנפט הגבוהים, ועלולה להכביד על יבואניות הנפט, בעיקר בקרב הכלכלות החלשות. לדבריו, ישנם סימנים בשוק שרוסיה (שיש עליה סנקציות בינלאומיות) החלה לבצע פעולות הטעיה, הכוללות העברת מטעני נפט בין אוניות בים, תוך "החשכת" אמצעי המעקב והזיהוי של הספינות.

4. מאקרו

מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בסין עמד באפריל על 49.2 נקודות - פחות מהצפי לקריאה של 51.4 נקודות והן בהשוואה לנתון של 51.9 נקודות ממרץ. נתון של פחות מ-50 נקודות מעיד על התכווצות. במגזר הלא יצרני, עמד מדד מנהלי הרכש על 56.4 נקודות.

ביום רביעי בערב תתפרסם החלטת הריבית של הבנק הפדרלי בארה"ב וביום חמישי בגוש האירו. לפי רוב ההערכות, הריבית תעלה בשני המקרים בעוד 25 נקודות בסיס.

נתוני מאקרו נוספים שצפויים להתפרסם השבוע כוללים החלטת ריבית באוסטרליה, נתוני צמיחה בהונג קונג ומדד המחירים לצרכן בגוש האירו (יום שלישי), נתוני אבטלה בניו זילנד, מדד המחירים בטורקיה ומדד מנהלי הרכש בארה"ב (יום רביעי). בישראל, הלמ"ס תפרסם את נתוני השכר הממוצע ברוטו לשכירים לחודש פברואר.

5. תחזית

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, מציין שהחלטת הפד לא תהיה פשוטה ונתוני סוף השבוע האחרון מצביעים על כך. "לפי מדד הסנטימנט הצרכני של אוניברסיטת מישיגן, ציפיות האינפלציה של הציבור ל-12 החודשים הבאים עלו מ-3.6% במרץ ל-4.6% באפריל. מדובר בקריאה הגבוהה ביותר זה 5 חודשים", הוא מציין, ומוסיף שלצד זאת נרשמה האטה של ממש במדד ה-PCE (המחירים של הוצאות משקי הבית) המשמש את הפד לבחינת קצב האינפלציה. קצב עלייתו בחישוב של 12 חודשים ירד מ-5.1% במרץ ל-4.2% בחודש אפריל.

"להערכתי, מכלול הנתונים יצריך גישה זהירה של הפד. ראשית, משום שהאטת המדד טכנית ברובה ונובעת מכך שבחודש מרץ אשתקד רשם המדד עלייה חריגה של 1%, בין השאר לנוכח זינוק של מחירי הסחורות בכלל והאנרגיה בפרט, בצל פלישת רוסיה לאוקראינה. בחודשים אחר כך נחלשה השפעה זו והדבר עשוי למתן ואף להפוך את כיוון ירידת האינפלציה שאפיינה את הרבע הראשון של השנה.

"שנית, משום שהפד מתמקד במדד המחירים של הוצאות משקי הבית ללא מוצרי מזון ואנרגיה, המשקף טוב יותר את הביקוש בתוך ארצות הברית וכפועל יוצא את לחצי המחירים בתוך המשק. מדד זה עלה 0.3%, כמו בחודש הקודם ופי שלושה מעליית המדד הכללי. יתרה מזאת, ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד זה 4.6%, דומה מאוד לקצב עלייתו בארבעת החודשים הקודמים, כך שבכל הקשור לליבת המחירים - לא מסתמנת כל האטה", אומר מנחם. "בנוסף, קצב העלייה גבוה פי 2.5 מיעד האינפלציה שהפד מכוון אליו (2%) וכן מהתחזית האחרונה של הפד עצמו לשנה זו (3.6%)".

"הפד רואה שהציבור מעריך שהאינפלציה תעלה, במבט לשנה הקרובה, וכי ליבת האינפלציה אינה יורדת. שילוב זה מבטיח, לדעתי, שהריבית תעלה, בהתאם לרוב ההערכות, אך חשוב מכל, נראה כי בדברי ההסבר להודעה ינקוט הפד קו ניצי, יחסית, שיותיר לו מקום והצדקה להעלות את הריבית לפחות פעם אחת נוספת, בהמשך השנה; זאת, אם ציפיות האינפלציה של הציבור ונתוניה בפועל (בדגש על מדד הליבה) לא ישקפו ירידת מדרגה של ממש".