דוח המבקר חושף את היחסים העכורים בין האוצר ליועצו הכלכלי של נתניהו

מבקר המדינה התמקד בדוח בכך שהמועצה הלאומית לא הכינה, כנדרש ממנה, חוות דעת ל-3 מתוך 4 תקציבי המדינה האחרונים שאושרו • בין השורות עולה ביקורת על מערכת היחסים הרעועה שלה עם משרד האוצר

פרופ' אבי שמחון, היועץ הכלכלי של נתניהו מאז 2016 / צילום: שלומי יוסף
פרופ' אבי שמחון, היועץ הכלכלי של נתניהו מאז 2016 / צילום: שלומי יוסף

אחד הממצאים המעניינים ביותר שעולים מבין השורות של דוח מבקר המדינה על המועצה הלאומית לכלכלה הוא מערכת היחסים הרעועה שלה מול משרד האוצר. המועצה כפופה לראש הממשלה ובראשה עומד היועץ הכלכלי שלו, תפקיד בו מחזיק פרופ' אבי שמחון בממשלות נתניהו מאז 2016. תגובותיו של שמחון לביקורת על תפקודה של המועצה הלאומית לכלכלה, אשר שולבו בתוך הדוח, חושפות טפח מההתנגשויות שלו עם האוצר בשנים האחרונות, ובפרט עם אגף התקציבים.

מבקר המדינה התמקד בכך שהמועצה הלאומית לא הכינה, כנדרש ממנה, חוות דעת ל-3 מתוך 4 תקציבי המדינה האחרונים שאושרו. בכך, לפי המבקר, המועצה "לא מילאה את ייעודה - לשמש מערכת המאזנת את זו של משרד האוצר, המציגה דעות בלתי תלויות בתחומי הכלכלה והחברה, בדגש על ראייה אסטרטגית וארוכת טווח".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

משרד המבקר פנה אל שמחון לבקשת תגובה בשנה שעברה, לפני שהאחרון חזר אל תפקידו בראש המועצה. עם התפרקות ממשלת נתניהו הקודמת ב-2021 עזב שמחון את תפקידו, ושב אליו בסמוך להקמת הממשלה הנוכחית. לאורך התקופה בה כיהנו בנט ולפיד כראשי ממשלה התנהלה המועצה ללא יו"ר.

לפי דוח המבקר, שמחון מסר כי "בתקופת כהונתו העביר אגף התקציבים למועצה מידע על הצעת תקציב המדינה ימים ספורים לפני הצגתה לראש הממשלה, ופרק הזמן המצומצם שהוקצה למועצה לשם הכנת חוות הדעת אינו מאפשר לה לגבש חוות דעת מקצועית ומפורטת".

במועצה "לא מצאו לנכון לבקש מהאוצר מידע מוקדם יותר"

לדברי גורמים במועצה, גם בתקופה שבה לא עמד איש בראשה, הקושי בשיתוף המידע עם האוצר נמשך. הם אף "לא מצאו לנכון לבקש מהאוצר מידע על התקציב מוקדם יותר, כיוון שידוע לה (למועצה - א"ד) שהפעולות לגיבוש התוכנית הכלכלית והצעת התקציב מתבצעות עד סמוך ממש למועד הצגתם למשרד ראש הממשלה".

אם לא די בכך, טען שמחון כי "נוסף על פרק הזמן המצומצם שהוקצה למועצה לצורך גיבוש חוות דעתה, גם לא נמסרה לה המצגת שבה הציג אגף התקציבים את הצעת התקציב, ועקב כך נבצר ממנה להתייחס להצעה". במילים אחרות, הגורם הכלכלי המקורב ביותר לנתניהו טוען שמשרד האוצר מנע ממנו קבלת חומרים בסיסיים אודות הצעות התקציב.

מאגף התקציבים נמסר בתגובה למבקר כי "בשל לוח הזמנים הצפוף להכנת הצעות התקציב בשנים האחרונות, הן גובשו בתוך פרקי זמן קצרים, ולכן הוצגו למועצה ימים ספורים לפני הצגתן לפני ראש הממשלה". בהתייחס לדבריו של שמחון השיב אגף התקציבים כי "האירוע הנטען של אי-מסירת המצגת של הצעת התקציב אינו זכור לו".