הבורסה בת"א | סיקור שוטף

יום שביעי של עליות: הבורסה ננעלה בירוק, מדד ת"א 90 קפץ 1.9%

מדד ת"א 35 עלה ב-1%, ומדד ת"א 125 התחזק ב-1.2% • לאחר העלאות המחירים, דיפלומט קפצה ב-4.5%, ושטראוס ב-4% • בתחתית מדד הדגל, נייס ודלק איבדו כ-4% דריכות לקראת הודעת הפד הערב • השקל נחלש • הנפט ממשיך לרדת בחדות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:25

הבורסה בתל אביב ננעלה בטריטוריה ירוקה: מדד ת"א 35 עלה ב-1%, מדד ת"א 90 קפץ ב-1.9%, ומדד ת"א 125 התחזק ב-1.2%.

הבורסה השלימה יום שביעי ברצף של עליות, למרות שיום המסחר החל במגמה שלילית על רקע הירידות אמש בוול סטריט וההסלמה הביטחונית בדרום, אך בהמשך היום התהפכה המגמה. מתחילת השנה, מציג מדד ת"א 35 תשואה מאוזנת עם ירידה קלה של 0.1%, ת"א-90 ירד באותה תקופה ב-3.6%, ות"א 125 ב-1.1%.

הודעת הריבית של הפדרל ריזרב הערב, והתגובה של וול סטריט לדברי היו"ר פאוול ישפיעו על הסנטימנט של יום המסחר מחר.

למעט מדד גז ונפט שנסוג 0.7% על רקע הירידות החדות במחרי הנפט בעולם, כל המדדים הענפיים ננעלו היום בירוק. מדד הבנקים עלה ב-1.9%. עליות בולטות נרשמו במדד הבנייה שקפץ 3.2%, במדד ת"א נדל"ן שעלה 2.9% ובמדדי הנדל"ן מניב חו"ל ומניב ישראל שעלו כ-2.4%.

14:20

מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.6%, מדד ת"א 90 עולה בכ-1.2% ומדד הבנקים מטפס ב-1.3%. מדד ת"א מניב חו"ל מזנק ב-2.5%.

האם בבנק לאומי  יכולים לנשום לרווחה? נראה כי דאגות המשקיעים במניות לאומי מהשפעות הצניחה במניית בנק ואלי נשיונל בארה"ב - נרגעו מעט אך לא חלפו לחלוטין. מניית לאומי מתאוששת במהלך המסחר כשהיא עולה בכ-1%, יום לאחר חשיפת גלובס שבעקבותיה איבדה מניית לאומי קרוב ל-3%. אתמול חשפנו כי לאומי הוא בעל המניות הגדול (14%) בבנק ואלי נשיונל האמריקני שחטף הורדת המלצה שטלטלה את מניותיו. אלה צנחו ב-20% ביום שני, ובעקבות זאת, בנק לאומי מופסד "על הנייר" סכום של 1.5 מיליארד שקל, ביחס לרישומה בספריו.

מניות בנק ואלי המשיכו ואיבדו מערכן עוד 3% ביום שלישי וכעת יורדות בעוד 3% במסחר המוקדם בניו יורק. האנליסט שמסקר את הבנק האמריקאי הביע חשש מעלייה בהוצאות הריבית שמשלם ואלי לפיקדונות לקוחותיו והחשש הזה טרם הוסר.

14:05

מדד ת"א 35 רושם כעת עלייה של כ-0.2%, מדד ת"א 90 עולה בכ-0.4% ומדד הבנקים מטפס ב-1.1%. מדד ת"א מניב חו"ל מזנק ב-2.2% ואילו מדד הנפט והגז רושם ירידה של כ-0.7%.

עליות חדות רושמות בין השאר אלקטרה נדלן , אפריקה מגורים , ישראל קנדה , ארגו פרופרטיז , ג'י סיטי , פוקס , נכסים ובנין  ואנלייט אנרגיה .

פריון נטוורק  דיווחה היום כי סיימה את הרבעון הראשון עם צמיחה של 16% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ל-145.2 מיליון דולר. הרווח הנקי ברבעון הראשון גדל ב-54% לעומת הרבעון המקביל ל-23.8 מיליון דולר. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP גדל ב- 44% ל-29.9 מיליון דולר. בהנהלת החברה מעריכים כי שולי הרווח הגולמי של פריון צפויים להמשיך לגדול, והחברה העלתה את תחזית ה-EBITDA המתואם ל-2023 ל-155 מיליון דולר לכל הפחות, המשקפת צמיחה שנתית של לפחות 17%. ההכנסות צפויות להסתכם ב-725-745 מיליון דולר, המשקפות צמיחה שנתית של כ-15%.

חברת סאפיינס  דיווחה היום כי הכנסות החברה ברבעון הראשון של שנת 2023 צמחו בכ-6% לכ-124.8 מיליון דולר, לעומת כ-117.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה ( Non-GAAP ) ברבעון הסתכם בכ-17.3 מיליון דולר (0.31 דולר למניה), בדומה לרבעון המקביל אשתקד. 

13:00

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 רושם כעת עלייה של כ-0.2%, מדד ת"א 90 עולה בכ-0.1% ומדד הבנקים מטפס ב-0.8%. מדד ת"א מניב חו"ל מזנק ב-2.2% ואילו מדד הנפט והגז רושם ירידה של כ-0.6% כשהחוזים על הנפט יורדים בעוד 2% לאחר צניחה של כ-5% אתמול.

מניית ארית תעשיות  מזנקת לאחר שהחברה עדכנה הבוקר כי חברה הודית זכתה במכרז לאספקת מרעומי ארטילריה על בסיס הטכנולוגיה של החברה הבת רשף. בהתאם למידע שקיבלה רשף מהחברה ההודית, חלקה של רשף בתמורת המכרז מוערך בכ-8 מיליון דולר.

11:44

מדד ת"א 35 רושם כעת עלייה מזערית, מדד ת"א 90 עולה בכ-0.3% ומדד הבנקים מטפס ב-0.7%. מנגד, מדד הנפט והגז רושם ירידה קלה.

בשוק האג"ח רושמות הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עליות של עד 1.1% וצמודות המדד עולות בעד 0.5%. מדדי תל בונד הקונצרניים רושמים עליות של כ-0.2%. 

בשוק המט"ח האירו מתחזק בכ-0.8% לעומת שערו היציג ונסחר סביב 4 שקלים, והדולר מתחזק בכ-0.2% ונסחר סביב 3.63 שקלים. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "החשש מקריסת בנקים אזוריים בארה"ב גרר לירידות בסקטור הבנקאות והפיננסים בארה"ב ותרם לחולשת שוק המניות בארה"ב אתמול, מהלך שתמך בביקושי מט"ח ובפיחות השקל. אין שינוי בהערכתנו, לפיה, היצעי מט"ח מצד יצואנים לצורך תשלומי שכר ומסים יתמכו בתחום שערים רחב. השקל עשוי לשוב ולהתחזק לטווח הקצר אל עבר רמת 3.61 שקלים ואף מעט יותר".

"החלטת הריבית הצפויה היום בארה"ב במסגרתה יוחלט ככל הנראה על העלאת ריבית של 0.25%, לצד השלכות הרפורמה המשפטית, ממשיכים לתמוך בפוטנציאל פיחות השקל בטווח הבינוני אל עבר רמת 3.7 שקלים ויותר. ההערכה כי סוכנות הדירוג S&P תציג אף היא הורדה של אופק דירוג האשראי של ישראל, לצד נתוני המאקרו החלשים, השחיקה בהכנסות המדינה ממסים והפגיעה המסתמנת בסקטור ההייטק, כל אלו צפויים לתמוך בביקוש למט"ח ובפיחות השקל. ללא ביטול והורדה מסדר היום של סוגיות הרפורמה השיפוטית, משקיעים זרים עשויים לצמצם את פעילותם בזירה המקומית ובכך לצמצם באופן משמעותי את היקף היצע המט"ח והביקוש לעובדים בתעשיות ההייטק", הוא מציין.

10:30

עליות קלות בבורסה כעת. מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.4%, מדד ת"א 90 עולה בכ-0.2% ומדד הבנקים מטפס ב-1.1%.  

מניית דיפלומט אחזקות  עולה לאחר שהחברה הודיעה אתמול לרשתות השיווק על העלאת מחירים בשיעור של עד 25%. בין המוצרים שיתייקרו החל מחודש יוני נכללים מותגי היינץ, פרינגלס, מילקה, אוראו וריין דיז'ון.

חברת אורביט  מדווחת על קבלת הזמנות למערכות תקשורת לווינית עבור פלטפורמות ימיות מצי מוביל באסיה בהיקף של כ-13.6 מיליון דולר.

10:06

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 נסחר ביציבות ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.2%. 

עליות בולטות רושמות פז ואיי.סי.אל  ומנגד ירידות חדות רושמות בין השאר אופקו, נייס , אזורים  ולייבפרסון .

חברת הדירוג מעלות S&P דיווחה היום על עדכון תחזית הדירוג של קבוצת בזק  והעלאתה מ "יציבה" ל"חיובית". במקביל חברת הדירוג אשררה את הדירוג של בזק ברמה של AA-. בדוח של מעלות S&P שצורף להעלאת תחזית הדירוג נכתב בין השאר כי, "עדכון תחזית הדירוג של בזק ושל החברות הבנות שלה נובע בעיקר מהשיפור המתמשך שחל ביחסים הפיננסיים של החברה. ב-2022 המשיכה בזק להציג שיפור ביחסי הכיסוי, בעיקר כתוצאה מקיטון בחוב הפיננסי. אנו מעריכים שהחברה תמשיך להקטין את החוב הפיננסי, גם אם בהיקף נמוך מבעבר. בהתאם לכך אנו צופים שהחברה תציג ב-2023 יחס חוב ל-EBITDA ויחס תזרים מזומנים חופשי לחוב שהולמים רמת דירוג גבוהה יותר".

08:30

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשהאירו מזנק בכ-0.8% לעומת שערו היציג ונסחר סביב 4 שקלים, והדולר מתחזק בכ-0.3% ונסחר סביב 3.632 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בת"א צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. זאת לאחר שאתמול נרשמה נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.4% ות"א 90 עלה בכ-0.8%. מדד רשתות השיווק בלט בעלייה של 1.7%. מנגד, מדדי הנפט והביומד איבדו גובה. מחזור המסחר הסתכם בכ-2 מיליארד שקל.

היום הבורסות של סין ויפן לא פועלות. הסוחרים בארץ ובעולם ממתינים בדריכות להודעת הפד הערב (על כך בהמשך). בסיאול יורד הקוספי בכ-0.8%, בורסת אוסטרליה רושמת ירידות של 1.2% ובהונג קונג נסוג מדד ההנג סנג בכ-1.8%.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות. זאת לאחר שאתמול נרשמה נעילה שלילית בניו יורק. מדד הנאסד"ק רשם ירידה של 1.1%, הדאו ג'ונס ירד בשיעור דומה, וה-S&P 500 ננעל בירידה של כ-1.2%. מדד הבנקים האזוריים KBW צנח ב-4.6% על רקע חששות המשקיעים מהתחדשות משבר הבנקאות ומשיכת פיקדונות מהבנקים הקטנים והבינוניים. 

● דיונים באוצר לקראת דירוג האשראי של S&P: האם התחזית תרד לשלילית?

השבוע נמשכת עונת הדוחות בוול סטריט עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2023, כשהשיא צפוי בליל חמישי אז יפורסמו דוחות אפל. בהתבסס על 12 תחזיות אנליסטים, הרווח למניה צפוי לעמוד על 1.44 דולר בהשוואה ל-1.52 דולר ברבעון המקביל אשתקד.

גם חברות ישראליות ודואליות מפרסמות דוחות. היום צפויות לפרסם תוצאות בין השאר פריון נטוורק , סאפיינס , לאונרדו ואופקו.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים כך שהן צפויות לרדת. אנרג'יאן בולטת עם פער שלילי של כ-2.7%, לייבפרסון 4% ונייס  2.8%. 

● ארה"ב עומדת בפני משבר חוב וסכנת חדלות פירעון, מה זה אומר לגבי וול סטריט?

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי רשמו אתמול הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עליות של עד 1.1% וצמודות המדד עלו בכ-0.5%. מדדי תל בונד הקונצרניים ננעלו ביציבות. 

בוול סטריט נרשמו ירידות חדות בתשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב אמש (שלישי), כאשר תשואת האיגרת ל-10 שנים ירדה בכ-14 נקודות בסיס ל-3.43%. התשואה על האג"ח לשנתיים ירדה ב-15 נקודות לכ-3.98%. כעת האג"ח נסחרות ביציבות.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש אתמול לאחר קביעת השער היציג, בין השאר ברקע ההסלמה בדרום הארץ. הדולר התחזק בכ-0.7% ונסחר סביב 3.646 שקלים והאירו עלה בכ-1% ונסחר סביב 4.01 שקלים.

בנק ישראל פרסם את נתוני הרבעון הראשון בשוק המט"ח, שלפיהם הגופים המוסדיים (קרנות פנסיה, קופ"ג וחברות ביטוח) והמגזר העסקי רכשו מט"ח נטו בהיקף של כ-3.3 ו-1.4 מיליארד דולר בהתאמה. תושבי חוץ מכרו מט"ח נטו בהיקף של 10.1 מיליארד דולר.

בשוק הפורקס העולמי הדולר נחלש ב-0.2%-0.3% מול האירו, הליש"ט והין היפני.

בשוק הנפט הגולמי נרשמת יציבות בחוזים לאחר צניחות של כ-5% אתמול. נפט מסוג ברנט נסחר סביב 75.3 דולר לחבית. הזהב ממשיך לטפס ועולה בעוד 0.2% לרמה של 2,028 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות קלות. הביטקוין נסחר סביב 28.5 אלף דולר, והאת'ריום סביב 1,860 דולר.

4. מאקרו

הערב (21:00 שעון ישראל) תתפרסם החלטת הריבית של הבנק הפדרלי בארה"ב. בחברת Global X מציינים כי התרחיש הסביר ביותר הוא להעלאת ריבית של 0.25%. "לצד זאת, יהיה חשוב לשים לב לרטוריקה של הפד ולאיתותים לגבי העלאות ריבית עתידיות ומתי הבנק צפוי לעצור. עד כה הפד הטיל את יהבו על הורדת האינפלציה בכל מחיר עד ליעד של 2%, וכל שינוי בנימה הזו יהיה בעל משמעות רבה". 

● בגלל האינפלציה העיקשת: הפד צפוי להעלות את הריבית גם הערב

עוד פרסום משמעותי השבוע (ביום שישי) הוא דו"ח התעסוקה בארה"ב, שלפי ההערכות יצביע על תוספת של 181 אלף משרות באפריל, ירידה משמעותית לעומת 236 אלף משרות שנוספו במרץ ו-472 אלף משרות בינואר. "במהלך החודש האחרון מספר דורשי העבודה השבועיים היו גבוהים מהמוצע. ניכרים סדקים בשוק התעסוקה, וסביר להניח שדוח התעסוקה השבוע ישקף אותם גם כן. עם זאת, מספר המשרות החדשות עדיין ולה על מספר האנשים המעוניינים לעבוד", אומרים ב- Global X .

מחר (חמישי) תתפרסם הודעת הריבית בגוש האירו. לפי רוב ההערכות, הריבית תעלה בעוד 25 נקודות בסיס לרמה של 3.75%.

5. תחזית

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בסקירתו השבועית כי "אנו מצפים שהבנק המרכזי בארה"ב יעלה את הריבית מחר בפעם העשירית ברציפות בעוד רבע נקודת אחוז אך יאותת שהוא יעצור באחת ההחלטות הקרובות לאור הריבית הגבוהה, הירידה באינפלציה (והיציבות בציפיות לאינפלציה) לצד החששות שיציאת הפיקדונות מהבנקים האזוריים יביאו להידוק נוסף בתנאי האשראי. עם זאת, בניגוד לציפיות בשווקים אנו לא מצפים להפחתת ריבית עוד השנה, לאור ההערכות שלנו שאינפלציית הליבה תישאר גבוהה בשל עוצמת הצריכה הפרטית ושוק העבודה האמריקאי".

לגבי גוש האירו הוא מציין כי סנטימנט החברות בגוש האירו ממשיך להפתיע לחיוב כאשר על פי האומדן הראשוני, מדד מנהלי הרכש באפריל עלה ל‑54.4 נקודות, בהובלת ענפי התיירות, הארחה והשירותים העסקיים. מנגד ההתכווצות בענפי התעשייה החריפה. נתוני הצמיחה הראשוניים לרבעון הראשון בגוש האירו היו מעורבים עם צמיחה נמוכה של כ-0.4 אחוז בשיעור רבעוני. אך עדיין מדובר בנתון הרבה יותר טוב ממה שצפינו בתחילת השנה. הצמיחה החיובית, השיפור באופטימיות החברות וכמובן האינפלציה הגבוהה תומכים בעליית ריבית נוספת בחמישי הזה. השווקים מצפים בהסתברות גבוהה לעלייה של רבע נקודת אחוז, אך אנו מצפים לעלייה של חצי נקודת אחוז לאור אינפלציית השירותים (ואינפלציית הליבה) שעדיין מאיצה".