המלך של העם? כמה תעלה ההכתרה של צ'ארלס למשלם המסים הבריטי

טקס ההכתרה של אימו המלכה אליזבת היה אחד הטקסים היקרים ביותר שנערכו אי פעם בתולדות בריטניה, אך למרות המשבר הכלכלי עלות טקס ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי צפויה להיות גבוהה עוד יותר • כמה יעלה הטקס? מי ישלם את החשבון? ומה חושבים על כך משלמי המסים בבריטניה?

המלך צ'ארלס השלישי עם לינואל ר'צי במסיבת גינה לקראת ההכתרה / צילום: Associated Press
המלך צ'ארלס השלישי עם לינואל ר'צי במסיבת גינה לקראת ההכתרה / צילום: Associated Press

משבר כלכלי או לא, ביום שבת הקרוב העם הבריטי יחגוג את הכתרת המלך החדש - והחשבונות של הטקס יגיעו. אז כמה באמת תעלה לו החגיגה המלכותית? שתו לאט את כוס התה שלכם.

מי שיעיף מבט חטוף בטקס ההכתרה הקרב של מלך בריטניה החדש צ'ארלס השלישי, עשוי לשכוח לרגע שמדובר במדינה שנמצאת בעיצומו של משבר יוקר מחיה, ושאחד ל-5 בריטים חי תחת עוני. האירוע בן השלושה ימים המכונה "מבצע כדור הזהב", יכלול מסיבות רחוב ברחבי המדינה, קונצרטים, טקס במנזר ווסטמינסטר ותהלוכה פומבית בסוף שבוע אחד של חגיגה אקסטרווגנטית. 10,000 כרטיסים הוקצבו לציבור הבריטי שירצה ליהנות מההופעות המתוכננות בטירת וינדזור, ביניהן הופעות של טייק דאט (take that), ליאונל ריצ'י, קייטי פרי, וזמרת האופרה אנדראה בוצ'לי.

לקראת הכתרת צ'ארלס: האם מלך בריטניה יצליח לשמר את המותג החזק?
נכסי המלך החדשים: האחוזות והבתים של צ'ארלס השלישי

זה שנים רבות שצ'ארלס, שיעלה לכס המלכות בגיל 73 אחרי שאמו המנוח שלטה במשך 70 שנה, מבקש להזדהות כ"מלך של העם", ומדגיש את רגישותו למאבק הכלכלי של העם הבריטי. בהתאם, האירוע יהיה קצר יותר ועם מספר משתתפים קטן יותר לעומת ההכתרה שנערכה לכבוד אימו, המלכה אליזבת השנייה ב-1953.

רחבת כנסיית ווסטמיניסטר לקראת ההכתרה הרישמית של המלך צ'ארלס השלישי / צילום: Shutterstock, rarrarorro
 רחבת כנסיית ווסטמיניסטר לקראת ההכתרה הרישמית של המלך צ'ארלס השלישי / צילום: Shutterstock, rarrarorro

ההכתרה צפויה להימשך בין שעה לשעתיים, וישתתפו בה כ-2,000 איש ואישה, רשימה מצומצמת משמעותית מ-8,000 האורחים של המלכה אליזבת המנוחה שהוכתרה בטקס בן שלוש שעות - שמאז הפך לאחד הטקסים היקרים ביותר שנערכו אי פעם בתולדות בריטניה עם עלות של 1.57 מיליון ליש"ט (שווה ערך לכ-56 מיליון ליש"ט במטבע של היום).

כמה ישלם משלם המסים הבריטי?

אך על אף ניסיונות הצמצום, עלות הטקס של צ'ארלס צפויה להיות גבוהה פי 2 לפחות מטקס ההכתרה של אמו. רחוב דאונינג וארמון בקינגהאם לא חשפו את העלות המדויקת של ההכתרה, אך התקשורת הבריטית מעריכה כי היא עשויה להסתכם בלפחות 100 מיליון ליש"ט (125 מיליון דולר) למשלמי המסים, ויש גם מי שאומרים שמדובר בהערכה מצטנעת יתר על המידה. זאת גם בשל עלויות האבטחה גבוהות, שלא היו משמעותיות עד לפני כמה עשורים.

על אף הניסיון להקנות אופי מצומצם יחסית להכתרה של צ'ארלס, החגיגות צפויות להתנגש עם המשבר המתמשך בבריטניה, ושביתות פוטנציאליות של פקחי תנועה ועובדי נמל התעופה הית'רו עשויות להעיב על החגיגות.

ובכל זאת, היו גם הכתרות קודמות שהתקיימו בנסיבות קשות. הכתרתו של המלך ג'ורג' השישי ב-1937, התרחשה במהלך מיתון כלכלי, שנתיים בלבד לפני תחילת מלחמת העולם השנייה, עלתה כ-454 אלף ליש"ט (שווה ערך ל-24.8 מיליון ליש"ט ב-2023), ונחשבה להכתרה היקרה ביותר ב-300 השנים האחרונות.

מה חושבים האזרחים?

משלם המסים הבריטי, שמלבד ההכתרה עצמה, יצטרך לממן גם את יום השבתון המיוחד שנלווה לה. על פי דוחות קודמים של המרכז לכלכלה ומחקר עסקי, כל "חג בנק" בבריטניה עולה למדינה בסביבות 2.3 מיליארד ליש"ט. אז מה באמת חושבים האזרחים על מימון החגיגה הקרבה?

לפי סקר שערכה YouGov, חברה בריטית בינלאומית למחקר שוק וניתוח נתונים, אזרחים רבים אינם מרוצים מהרעיון שהממשלה (ולכן גם הציבור) תממן את האירוע. הסקר העלה כי למעלה ממחצית מהנשאלים סבורים כי ההכתרה לא צריכה להיות ממומנת על ידי הממשלה, בעוד שרק 32% הביעו תמיכה במימון ממשלתי. חלק מהמשיבים תהו מדוע משפחת המלוכה עצמה אינה מכסה את הוצאות ההכתרה, לאור עושרם העצום. הונו האישי של צ'ארלס, למשל, עומד על כ-1.8 מיליארד ליש"ט בעקבות הירושה שקיבל מאימו.

המומחה המלכותי ריצ'רד פיצוויליאמס ציין למגזין טיים כי מונרך שמשלם עבור הכתרתו בעצמו יחשב למהלך חריג ויצטייר כמוזר, ואף עלול להוביל לקריאות למלוכה להפוך לעצמאית מבחינה כלכלית. חשוב לתת את הדעת גם על העובדה כי מונרכיות אירופאיות אחרות אינן מקיימות בדרך כלל הכתרות, שלמעשה בכלל אינן הכרחית להעברת כס המלוכה באופן רשמי - שקורה אוטומטית עם מות המלך הקודם. נראה כי האירוע מחזיק מכוחה של מסורת היסטורית, שעדיין קרובה מספיק ללב רוב העם הבריטי.

לא רק הוצאות: כמה תרוויח בריטניה מההכתרה?

במקביל, ישנם מומחים הסבורים כי ההכנסה שהאירוע יניב שוות את ההוצאה, בין השאר דרך הפרסום הטלוויזיוני ברחבי העולם, שאמור לכסות את העלות ולמשוך את התיירים. רשות התיירות הלאומית ״ויזיט בריטן״, מצביעה על תוספת שמוערכת בכ-1.2 מיליארד ליש"ט לכלכלת בריטניה בזכות סוף השבוע של ההכתרה. הם מציינים כי הרוב יגיע מתיירות מקומית.

ענקית התיירות אקספדיה דיווחה כי מרגע ההכרזה על תאריך האירוע חל זינוק בחיפושים אחר מלונות בלונדון, עם עלייה של 4,285%. רוב החיפושים הגיעו מאמריקאים, ואחריהם מטיילים בריטים, קנדים, גרמנים, צרפתים ואוסטרלים. בינתיים, על אף עליית המחירים הצפויה, המלונות כבר מלאים לסוף השבוע של ההכתרה. למבקרים המעוניינים להתפנק, מלונות ברחבי לונדון מציעים חבילות ברוח ההכתרה. מי שהיה מוכן להוציא 12,995 פאונד (מעל 16 אלף דולר), יכול להעביר לילה בסוויטה המלכותית במלון 5 כוכבים קפה רויאל וליהנות מנסיעה בלימוזינה למצודת לונדון לסיור פרטי וצפייה בתכשיטי הכתר.

ישנו זינוק גם במכירות של המזכרות השונות שנמכרות לכבוד ההכתרה. סקר שנערך לאחרונה על ידי UK Inbound, איגוד סחר המתמקד בתיירות, מצא כי 16% מהעסקים המקומיים הצהירו על עלייה בהזמנות או פניות הקשורות להכתרת המלך ממבקרים בינלאומיים.

מי יגיע לטקס ואיפה ישב הנסיך הארי?

במהלך האירוע, צ'ארלס ובת זוגו קמילה אמורים להיות מוכתרים יחד, בטקס אותו ינחה הארכיבישוף מקנטרברי, ג'סטין וולבי.

משתתף בולט אחר בטקס יהיה הנסיך הארי, שארמון בקינגהאם אישר את הגעתו לטקס, בעוד מייגן מרקל וילדיהם יישארו בארצות הברית. בזאת תציין ההכתרה את הפעם הראשונה שהנסיך הארי מופיע עם משפחת המלוכה מאז פרסום ספר הזיכרונות שלו, "Spare", בינואר השנה. הנסיך ייאלץ לשבת 10 שורות מאחורי בני משפחת המלוכה האחרים בעת ההכתרה, ומתוכנן לעזוב שעתיים בלבד לאחר הטקס, כדי שיוכל לחגוג את יום הולדתו של בנו ארצ'י.

אורחים צפויים נוספים מבני משפחת המלוכה הם שלושת אחיו של צ'רלס, הנסיכה אן, הנסיך אנדרו והנסיך אדוארד, כמו גם בנו, הנסיך וויליאם, וכלתו קתרין, הנסיכה מוויילס. לנסיך ג'ורג' הצעיר יהיה תפקיד בולט בהכתרה - לעזור למלך צ'ארלס ולהחזיק חפצים טקסיים, יחד עם לורד אוליבר צ'למונדלי, ניקולס ברקלי ורלף טולמצ'ה.

נוסף על בית המלוכה, משתתפי ההכתרה צפויים לכלול נציגים מבתי הפרלמנט והכנסייה בבריטניה, כמו גם פוליטיקאים בולטים ממדינות חבר העמים ומחלקים אחרים של העולם. בין הצפויים להשתתף בטקס נמצאים ראש ממשלת בריטניה רישי סונק, הנסיך אלברט והנסיכה שרלין ממונקו, ויורש העצר של יפן אקישינו ונסיכת הכתר קיקו. רשימת האורחים כוללת גם בני מלוכה שישתתפו בהכתרת מלכות בריטית בפעם הראשונה בהיסטוריה, כמו יורש העצר פרדריק ונסיכת הכתר מרי מדנמרק, והמלך קרל ה-16 גוסטב ונסיכת הכתר ויקטוריה משבדיה. בנוסף, על פי הדיווחים, צ'רלס הזמין מנהיגים של מדינות ערב לאירוע.

למי שלא יוכל להיות נוכח וירצה להשתתף מרחוק, תהיה הזדמנות להצטרף ל"מקהלה של מיליונים" שתשבע אמונים למלך ולממשיכי דרכו. הגרדיאן מדווח כי אנשים ברחבי העולם יוזמנו לדקלם את המשפט, "אני נשבע להיות נאמן להוד מלכותך, וליורשיך ויורשיך על פי חוק. כה עזור לי אלוהים".