מה צפוי בנתוני האינפלציה היום בארה"ב?

שבוע אחרי העלאת הריבית בארה"ב יגיעו נתוני אינפלציה נוספים - ונראה שלא צפוי שיפור של ממש הפעם • ברקע, משבר תקרת החוב ממשיך לאיים על הכלכלה האמריקאית

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

הדרמה בגזרת המאקרו בארה"ב נמשכת, כאשר היום (ד') ב-15:30 שעון ישראל יפורסם מדד המחירים לצרכן האמריקאי - שבוע לאחר החלטת הריבית. הצפי בשווקים הוא לעלייה חודשית של 0.4% באפריל, כך שקצב האינפלציה השנתי יסתכם ב-5%. מדובר ברמה זהה בהשוואה לנתוני המדד מהחודש הקודם. גם במדד הליבה, שלא כולל את מחירי האנרגיה והמזון, לא צפוי שיפור של ממש - כאשר בשווקים מעריכים שהוא ירד בעשירית האחוז, מ-5.6% במרץ ל-5.5%.

הדילמה של הפד: בשוק צופים שהריבית תחל לרדת בקרוב, מה יכול למנוע זאת?
רוצים גם וגם: המשקיעים נזהרים, אבל פוחדים להחמיץ ראלי במניות | WSJ

האינפלציה בארה"ב הגיעה לשיא של 40 שנה ביוני בשנה שעברה, אז עמדה על 9.1% בקצב שנתי. כבר בחודש מרץ החל הפדרל ריזרב להעלות את הריבית בניסיון להשתלט על עליות המחירים, ומאז זינק שיעור הריבית בארה"ב מ-0.25% ל-5.25%.

נשיא השלוחה של הפדרל ריזרב בניו יורק, ג'ון וויליאמס, אמר אתמול כי "מעולם לא ציינו שנפסיק להעלות את הריבית. אנחנו רוצים להיות בטוחים שנגיע ליעד האינפלציה שלנו, כך שנעריך את מצב הכלכלה בהתאם לנתוני המאקרו". עם זאת, וויליאמס ציין לחיוב את התמתנות הציפיות לאינפלציה בטווח הארוך יותר.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, אומר שעצם זה שהאינפלציה לא אמורה לרדת גם החודש מתחת ל-5% "יקשה על הפד לאמץ מדיניות ריבית מתונה יותר במחצית השנייה של השנה". אם נתוני האינפלציה היום יהיו גבוהים מהצפי, הדבר עשוי להשליך לרעה על השוק, אומר מנחם, ומזכיר כי "השוק כבר מתמודד עם השפעת העלאות הריבית על סביבת האשראי והבנקים האזוריים בארה"ב".

הריבית בארה"ב, שטיפסה ב-25 נקודות בסיס בשבוע שעבר, עומדת על 5.25%־5%, רמה שלא נראתה מאז 2006. לפד יש יותר מחודש עד להחלטת הריבית הבאה, ויוכל להסתמך על נתוני חודש מאי בהחלטת הריבית ב-14 ביוני. כעת השוק מעריך בסבירות גבוהה שהפד ישאיר את הריבית על רמתה הנוכחית, אך כאמור, יש עוד הרבה זמן עד לכינוס הבא של ועדת השווקים הפתוחים של הפד.

במסיבת העיתונאים שלאחר החלטת הפד האחרונה הסביר היו"ר ג'רום פאוול כי לא הוחלט עדיין על הפסקת העלאות הריבית, ושמעתה והלאה הוועדה תהיה "מוכוונת נתונים". כך, בכל ישיבה ייבחנו נתוני המאקרו האחרונים ועל פיהם יוחלט אם יש צורך בהעלאת ריבית נוספת.

פאוול הדגיש בדבריו את שוק התעסוקה ההדוק במיוחד בארה"ב, ואישוש לדבריו התקבל ביום שישי של אותו השבוע כאשר דוח התעסוקה התפרסם והציג עלייה מעל למצופה בכמות המשרות. גם שיעור האבטלה ירד במפתיע, ועומד כעת על 3.4% בלבד.

בתוך כך, משבר תקרת החו"ב בארה"ב מגיע לישורת האחרונה, כאשר הצפי של שרת האוצר ג'נט ילן הוא שארה"ב לא תוכל לעמוד בתשלומיה החל מ-1 ביוני. היא הצהירה בעבר ש"הפתרון ההכרחי כדי למנוע משבר הוא העלאת תקרת החוב", משהו שהקונגרס נמנע מלעשות עד כה. עם זאת, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויו"ר בית הנבחרים הרפובליקאי קווין מקארת'י החלו בדיונים סביב המחלוקת בבית הלבן. זאת בתקווה שיגיעו להסכם שיאפשר לארה"ב להיחלץ מהסיכון לחדלות פירעון.