טבע עקפה את התחזיות בשורת ההכנסות אך פספסה ברווח

חברת התרופות הציגה ברבעון הראשון של השנה הכנסות של כ-3.7 מיליארד דולר • הרווח הנקי למניה (Non-GAAP) עמד על 40 סנט, בעוד שבשוק ציפו ל-56 סנט

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ
ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

חברת התרופות טבע  רשמה ברבעון הראשון של השנה הכנסות של כ-3.7 מיליארד דולר, זהות לרבעון המקביל אשתקד וגבוהות מתחזיות האנליסטים. ואולם, הרווח הנקי שלה למניה על בסיס Non-GAAP היה נמוך מהתחזיות - 40 סנט, בעוד שבשוק ציפו ל-56 סנט. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), החברה רשמה הפסד נקי של 205 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 955 מיליון דולר ברבעון המקביל.

החברה מציינת כי הרווחיות הגולמית (Non-GAAP) בשיעור של 49.1% הושפעה לרעה מתמהיל המוצרים ברבעון ומהלחצים האינפלציוניים, והיא מצפה שהוא ישתפר במהלך הרבעונים הבאים בזכות המוצרים המקוריים שלה ושיפור בשרשרת האספקה.

נוסף על כך, על שורת ההכנסות השפיעו לרעה שינויי שערי חליפין - ההכנסות היו עולות ב-4% לולא השינויים האלה. ה-EBITDA הרבעוני (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ירד ב-21% ל-899 מיליון דולר.

טבע מאשררת את התחזית השנתית שלה וממשיכה לצפות להכנסות של 14.8-15.4 מיליארד דולר, EBITDA מתואם של 4.5-4.9 מיליארד דולר, רווח נקי Non-GAAP של 2.25-2.55 דולרים למניה ותזרים חופשי של 1.7-2.1 מיליארד דולר. התחזית שאושררה דומה ברוב הפרמטרים לתוצאות הפיננסיות של טבע ב-2022, אך אמצע טווח תחזית הרווח למניה נמוך יותר.

מגמת הפחתת החוב נמשכה ברבעון הראשון

כאמור, טבע הפסידה ברבעון 205 מיליון דולר, כאשר על בסיס Non-GAAP היא הציגה רווח נקי של 457 מיליון דולר. הפער בין המספרים נובע בין היתר מעלויות משפטיות בסך 233 מיליון דולר והפחתות של נכסים בלתי מוחשיים בגובה 165 מיליון דולר.

גם ברבעון הראשון טבע המשיכה במגמת הפחתת החוב שלה, והוא הגיע בסוף הרבעון ל-20.7 מיליארד דולר, ירידה מ-21.2 מיליארד דולר ברבעון הקודם.

במהלך הרבעון הראשון טבע ביצעה מיחזור חוב נוסף: החברה רכשה איגרות חוב של עצמה בסך כ-2.5 מיליארד דולר, לאחר שהנפיקה איגרות חוב הצמודות ליעדי קיימות בהיקף כ-2.45 מיליארד דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון, היקף החוב שלה לטווח קצר הוא כ-5% מהחוב, לעומת 10% בסוף 2022, והמח"מ הממוצע עומד על 6.4 שנים.

בשוק המרכזי של טבע, צפון אמריקה, ההכנסות צמחו ב-1.7% ל-1.77 מיליארד דולר, והרווחיות ירדה ב-17% ל-332 מיליון דולר בהשוואה לרבעון המקביל ב-2022.

השוק הגנרי תרם 824 מיליון דולר להכנסות הרבעון, ירידה של כ-8%, ואילו במכירות התרופות המקוריות אג'ובי ואוסטדו נרשמה עלייה של 36% ו-10%, בהתאמה: 49 מיליון דולר לאג'ובי ו-170 מיליון דולר לאוסטדו.

גם בהכנסות מחברת ההפצה Anda נרשמה עלייה של 24% ל-424 מיליון דולר.

מכירות התרופה המקורית קופקסון המשיכו להישחק כצפוי גם ברבעון הראשון של השנה, והסתכמו ב-76 מיליון דולר לעומת 86 מיליון דולר ברבעון המקביל.

באירופה ההכנסות הסתכמו ב-1.18 מיליארד דולר, עלייה של 2.4%, והרווחיות ירדה ב-9.4% ל-345 מיליון דולר, ובשווקים הבינלאומיים ההכנסות נותרו ללא שינוי, 492 מיליון דולר, והרווחיות נשחקה ב-36% ל-114 מיליון דולר.

אישור לפורמולה החדשה של האוסטדו

לדברי המנכ"ל ריצ'רד פרנסיס, שנכנס לתפקידו בתחילת השנה, "מוצרי המקור החדשניים שלנו הראו ביצועים טובים ברבעון זה, אוסטדו צמחה ב-10% ביחס לשנה שעברה, ואג'ובי צמחה ב-35% בכל האזורים שבהם אנו פועלים במטבע מקומי.

"אנו גם נרגשים מאוד מהאישורים שהתקבלו לאחרונה מה-FDA לאוסטדו XR, פורמולה חדשה על בסיס חד-יומי לאוסטדו שלנו, וכן מהאישור ל-UZEDY, הטיפול החדשני שלנו לסכיזופרניה במבוגרים".

פרנסיס הוסיף, כי החברה נוקטת "פעולות החלטיות" בעיקר באמצעות שיפור הרכב הפורטפוליו ושיפורים בשרשרת האספקה. אלה צפויים לשפר את שיעור הרווח הגולמי ברבעונים הבאים.

ביום חמישי הבא תציג טבע לראשונה את האסטרטגיה שלה תחת המנכ"ל החדש, ריצ'רד פרנסיס, שאמר היום לקראת הצגת האסטרטגיה שהוא מלא התרגשות ואופטימיות.

פרנסיס הוסיף, כי "האסטרטגיה מתבססת על היסודות האיתנים של טבע, וחוזקותיה העיקריות, ותשמש קרקע פורייה לצמיחה ארוכת-טווח".

טבע נסחרת בבורסות ניו יורק ות"א בשווי של 10.2 מיליארד דולר. מניית החברה נסחרה במגמת ירידה לאחר פרסום הדוחות.