קצת מתחת לתחזיות: איך ישפיעו נתוני האינפלציה המפתיעים בארה"ב על החלטות הפד?

יונתן כץ מלידר שוקי הון: "למרות העובדה שהיא תאמה את הציפיות המוקדמות, מדובר בהתמתנות מאוד איטית בסביבת האינפלציה" • רונן מנחם ממזרחי טפחות: לא מדובר בנתונים שיאפשרו לפד לבסס טיעון של הכלת האינפלציה ולהקל את הריסון המוניטרי בחודשים הקרובים

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

קצב האינפלציה השנתי בארה"ב הפתיע לטובה ועמד על 4.9% בחודש אפריל, שינוי קל כלפי מטה מהחודש הקודם, אז עמד על 5%. הנתון מתחת לתחזיות הכלכלנים שצפו אינפלציה זהה לחודש הקודם.

מדד מחירי הליבה, המדד הבוחן את נתוני האינפלציה ללא מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים ירד בהתאם לתחזיות ירידה קלה וכעת עומד על 5.5% (בהתאם לציפיות).

יונתן כץ, האסטרטג הראשי בלידר שוקי הון, אומר כי "למרות העובדה שהיא תאמה את הציפיות המוקדמות, מדובר בהתמתנות מאוד איטית בסביבת האינפלציה. מחירי השירותים עלו ברמה החודשית ב-0.4% וב-6.8% שנה אחורה (התמתנות מ- 7.1% לפני חודש), למרות שמחירי השכירות בחוזים מתחדשים המשיכו לעלות ב-0.5% באפריל ו-8.1% שנה אחורה (האצה מ- 8.0% במרץ).

"חשוב לציין שמחירי המוצרים עלו ב-2% שנה אחורה, האצה מ-1.5% לפני חודש, זאת על רקע התייקרות של 4.4% במחירי מכוניות יד שנייה בחודש אפריל לעומת מרץ". כץ מוסיף כי מדובר בשינוי מגמה לעומת החודשים הקודמים. הוא מוסיף כי מחירי המזון נותרו יציבים, גם במרץ וגם באפריל והקצב השנתי שלהם ירד ל-7.7% מ- 8.5%. "נראה שישראל (5.3% עלייה במחירי המזון) הולכת להדביק את הפער בחודשים הקרובים", מוסיף כץ.

לדבריו, מדובר בקצב התמתנות מאד איטית, כשמחירי שירותים ממשיכים לעלות, והעלייה המחודשים במחירי המוצרים מדאיגה. סביבת האינפלציה נותרת דביקה מדי, כך מסכם כץ.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות מוסר לגלובס כי "נתוני המדד לחודש אפריל בארצות הברית עמדו בקנה אחד עם הערכות השוק".

מנחם מדגיש שרכיב הוצאות השכירות עלה 8.1% ומשקף המשך גידול של הביקושים בתוך ארצות הברית. הוא סובר שלא מדובר בנתונים שיאפשרו לפד לבסס טיעון של הכלת האינפלציה ולהקל את הריסון המוניטרי בחודשים הקרובים.

לפני פרסום הדו"ח, מנחם אמר שאם נתוני האינפלציה היום יהיו גבוהים מהצפי, הדבר עשוי להשליך לרעה על השוק, אומר מנחם, ומזכיר כי "השוק כבר מתמודד עם השפעת העלאות הריבית על סביבת האשראי והבנקים האזוריים בארה"ב".

נשיא השלוחה של הפדרל ריזרב בניו יורק, ג'ון וויליאמס, אמר אתמול כי "מעולם לא ציינו שנפסיק להעלות את הריבית. אנחנו רוצים להיות בטוחים שנגיע ליעד האינפלציה שלנו, כך שנעריך את מצב הכלכלה בהתאם לנתוני המאקרו". עם זאת, וויליאמס ציין לחיוב את התמתנות הציפיות לאינפלציה בטווח הארוך יותר.

בהתאם לכך, לפי מדד ה-CME הסבירות להעלאת הריבית בחודש יוני ירדה ל-20%.

נזכיר, האינפלציה בארה"ב הגיעה לשיא של 40 שנה ביוני בשנה שעברה, אז עמדה על 9.1% בקצב שנתי. כבר בחודש מרץ החל הפדרל ריזרב להעלות את הריבית בניסיון להשתלט על עליות המחירים, ומאז זינק שיעור הריבית בארה"ב מ-0.25% ל-5.25%.

לפד יש יותר מחודש עד להחלטת הריבית הבאה, ויוכל להסתמך על נתוני חודש מאי בהחלטת הריבית ב-14 ביוני. כעת השוק מעריך בסבירות גבוהה שהפד ישאיר את הריבית על רמתה הנוכחית, אך כאמור, יש עוד הרבה זמן עד לכינוס הבא של ועדת השווקים הפתוחים של הפד.